Tömegközlekedés

2024.02.12. 13:55

Jelentősen változhatnak a tatai helyi buszjáratok útvonala és menetrendje

Ha a jelképes árú bérletek és jegyek hatására sem lesz több utas, nagy változások jöhetnek. Akár megszűnhetnek egyes tatai helyi járatok is.

Kemma.hu

Tíz év alatt közel a kétharmadára csökkent a tatai helyi járatok utasforgalma. Többek között ez derült ki a januári testületi ülésen közzétett beszámolóból. Mint írták: 2009-ben a tömegközlekedést biztosító Középnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. (KNYKK) három alkalommal figyelte a forgalmat: munkanapon 4261, szabadnapon 2262, míg munkaszüneti napon 1506 fő vette igénybe a helyi járatokat. A következő tíz év alatt is végeztek számlálásokat, azonban az adatok folyamatosan az utasszám csökkenését mutatták. 2019 májusában munkanapon már csak 2976 fő választotta a helyi tömegközlekedést Tatán. 

2019. október 1-én a szolgáltató beolvadt a VOLÁNBUSZ Zrt.-be, ezután nem végeztek utasszámlálást. A tatai önkormányzat azonban 2023-ban úgy döntött, felméri az utasforgalmat, így három hétköznapon végzett teljes körű utasszámlálást a város valamennyi helyi járatán. Először nyár elején, még a tanítási időben június 7-én, majd a nyári szünetben augusztus 10-én, valamint ismételten a tanítási időben november 9-én. 

A beszámoló szerint az utasszámlálások adataiból megállapítható, hogy 2019-hez képest is tovább csökkent a járatok kihasználtsága, vagyis kevesebb, mint háromezren választották munkanapokon a helyi tömegközlekedést. Mint írták: különösen szembetűnő ez a kihasználatlanság a nyári  tanítási szünetben, ahol a teljes üzemidőben alig több mint 1500 fő utazott. Ez nagyjából megegyezik a 2009. évi munkaszüneti napi utasszámmal, amikor a munkanapi 6-7 autóbusz helyett 3 autóbusz közlekedik csak. 

Rigó Balázs, Tata alpolgármestere a Kemma.hu-nak elmondta, hogy a tavalyi utasszámlálás alapján több észrevételt is tettek.

– A testület döntés alapján idén február elsejétől jelentősen csökkent a tatai helyi tömegközlekedés ára. Mondhatni egy jelképes összegért tudnak bérletet, illetve jegyet venni a tatai, illetve a kistérségi utasok. 

Ennek a jelentős változásnak a tükrében újabb utasszámlálásokat is fogunk tartani, ahol felmérjük, hogy így mennyire változik az utasszám. A kettő eredményt összevetve tesszük meg majd az esetleges módosítási javaslatainkat a busztársaságnak

– magyarázta az alpolgármester, aki szerint több olyan járat is van, amik nem váltották be a számításaikat. Ilyen többek között az a járat, ami a Kertvárost kötötte össze a tatai vasútállomással, vagy amik a remeteségbe, illetve Mocsa irányába közlekedtek. De felmerült az a lehetőség is, hogy a teljes nyári menetrendet átgondolják. A nyári tanítási szünetben akár teljesen más útvonalakon, csökkentett járatszámmal is járhatnak majd a buszok. 

Michl József, Tata polgármestere korábban a Kemma.hu-nak elmondta, hogy idén tavasszal csinálnak egy újabb mérést, hogy vajon a kedvezményes utazási feltételek mellett megnő-e az utazók száma, vagy továbbra is autóval járnak a tataiak.

– Ha nem változik, akkor azon kell elgondolkodnunk, hogy kell-e ennyi járat, vagy máshogy kell átszervezni a menetrendet. Magyarán nem hagyjuk annyiban, tovább dolgozunk ezen. Engem az érdekel a leginkább, hogy egyáltalán van-e értelme annak, hogy van helyi közlekedés, hogy mennyi személyautót válthatunk ki ezzel. 

Kedves tataiak én ebbe a kísérletbe hívom önöket. Nézzük meg, hogy mit hoz a mi városunknak, ha a helyi járaton ingyenesen lehet utazni. Amivel a környezetünket is lehet óvni, a közösségünk erejét is megmutatjuk és különösen odafigyelünk arra, hogy a gyerekeink megtanuljanak takarékosan közlekedni 

– mondta a város vezetője.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában