Régi vágy

2023.04.21. 11:30

Kiderült, mikor fogja a MÁV akadálymentesíteni a tatai vasútállomást

A vasúttársaság tájékoztatása szerint arról még nem döntöttek, hogy milyen módon akadálymentesítik a peronok megközelítését Tatán.

Goletz-Deák Viktória

Évek óta várnak arra a tataiak, hogy akadálymentesítsék a vasútállomást, vagyis a peronokra ne csak a hosszú lépcsősorok megmászása után juthassanak az utasok. Jelenleg csak a gólyahídon keresztül lehet átjutni a vágányokra, ami az időseknek, és a kisgyerekeseknek is nehézséget okoz. Babakocsival és kerékpárral pedig egy kisebb edzéssel is felérő kihívást jelent átevickélni a sínek felett. 

Sokan ezért részesítik előnyben a tóvároskerti állomást, azonban oda autó nélkül nehéz eljutni, illetve nem minden szerelvény áll meg a kisebb állomáson. De nem csak az utasok használják az átjárót: sok gyalogosan közlekedő Újhegyi lakos is a gólyahídon keresztül jut át a másik oldalra. Hiszen a többi vasúti átjáró messze van és gyalog nagy kerülőt jelentenek. 

Az önkormányzat már többször is megkereste a MÁV Zrt-t, hogy oldják meg a sokakat érintő problémát. Ugyanis a terület a vasúttársaság tulajdonában van, nekik kell elvégezni a felújítást. Végül 2 éve úgy tűnt, hogy kérésük megértő fülekre talált: Michl József, Tata polgármestere bejelentette, hogy a vasúttársaság már elkezdte készíteni az állomás átalakításának terveit.

A jóhírről akkor a Kemma.hu is beszámolt. Akkor azt az információt kaptuk a MÁV-tól, hogy a tatai állomás tervezési munkái a korábbi ütemezésnek megfelelően megkezdődtek. Azonban csak a tervezést követően lehet meghatározni a kivitelezés pontos műszaki tartalmát és a becsült költségeket. A meglévő felüljáró vizsgálatát követően határozhatóak meg a szükséges beavatkozások. A tervezés részeként az utasforgalmi területek akadálymentes megközelítéséhez szükséges beavatkozásokat is megvizsgálják.

Két év telt el a nagy ígéret óta, és még mindig csak a gólyahídon keresztül lehet megközelíteni a peronokat és Újhegyet is. 

Információink szerint ez jó darabig így is marad, mert a vasúttársaság szerint túl költséges lenne az állomást akadálymentesíteni. Megvizsgálták a peronokat, azonban azok nem alkalmasak arra, hogy liftet építsenek a felüljáróhoz, ahogyan azt Tatabányán is tervezik. A másik megoldás egy, a sínek alatt kialakított alagút lenne, azonban ez drága mulatság.

A Kemma.hu megkereste a MÁV-ot, hogy hivatalos tájékoztatást kapjon a felújításról. Illetve szerettük volna megtudni, hogy 2 évvel a vizsgálatok megkezdése után hogyan tervezik az állomás akadálymentesítését. 

Mint írták: a tatai vasútállomás felújításának műszaki előkészítése során, 2021 augusztusában összeállt az állomásfelújítás előzetes tervezési programja, kiemelt figyelemmel az egyenlő esélyű hozzáférés biztosítására. A program az állomás utasforgalmi területeinek, mint az állomási előtér, a váróterem, a pénztár, az utasmosdó, a statikus utastájékoztatás, az e szolgáltatások, illetve a peronok megközelítésének teljes akadálymentesítése mellett, a felvételi épület homlokzatának felújítását is tartalmazta.

– A program alapján, 2023 februárjára a MÁV elkészítette a vasútállomás tanulmánytervét, amely a felújítás műszaki lehetőségeit és követelményeit vizsgálta meg. Tata Város Önkormányzatával is egyeztetni fog a vasúttársaság, ezt követően kezdődhet meg a műszaki tervezés. A szükséges hatósági engedély kiadását követően, illetve az alapján kidolgozott kiviteli tervdokumentáció elkészülte után, forrás rendelkezésre állása esetén kezdődhetnek el az építési munkák - olvasható a válaszukban. Hozzátették: amennyiben a tervezés folytatásáról döntés születik, az akadálymentesítés kapcsán az önkormányzattal is egyeztetni fognak, mert a peronok akadálymentesítésének pontos kialakítása még nem eldöntött.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában