2022.08.24. 13:49
Repülőmodellek szelték az eget a kecskédi reptéren, országos verseny volt az apropó
A közelmúltban Kecskéd adott otthont az évente megrendezett nyolc hazai verseny egyikének.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Flajsz Péter
A poros földúton zötykölődő autóból kikémlelve már messziről látszott, hogy itt bizony verseny zajlik: még messze jártunk a helyszínül szolgáló kecskédi repülőtértől, de a levegőt szántó repülőmodelleket így sem lehetett eltéveszteni.
A közelmúltban a település határában rendezték meg a Szabó-Zimmermann Emlékversenyt, amely az antik repülőmodellek magyar bajnoki fordulója is volt egyben. Személyautók és lakókocsik sorakoztak a pályától biztonságos távolságban, miközben a versenyzők útjára indították gépeiket, vagy éppen rajtra készre varázsolták őket.
Fényes múlt - Dr. Bognár Géza, a Magyar Modellező Szövetség elnökségi tagja is részt vett a versenyen, emellett betekintést engedett a magyar modellezés történetébe. Mint mondta, hazánkban komoly múltra, mintegy 130 évre tekint vissza a modellezés melynek aranykora a 60-as, 70-es évekre tehető, amikor világelsőnek számítottunk ezen a területen. Ennek elsődleges oka az volt, hogy a Magyar Honvédelmi Szövetségnek volt egy modellező osztálya, amely országos szinten szervezte a sportágat. A tagok közül megvolt a bemenet a hadsereg felé, hiszen a katonaság számára is kerültek ki szakemberek a modellezők közül. Akkoriban nagyon kedvező helyzetben volt a sportág hazánkban. Jelenleg is a nemzetközi élmezőnyhöz tartozunk, hiszen nemrégiben juniorcsapat-világbajnoki címet nyertünk a szabadon repülő kategóriában. Az utánpótlás helyzete azonban nem egyszerű: bár a legfiatalabb versenyző itt, Kecskéden 14 esztendős, a magyar mezőny átlagéletkora már 59 év. Bognár Gézának szívügye az utánpótlás, amelyért azonban kemény erőfeszítéseket kell tenni.
A Tatabánya Városi Modellező Klub (TVMK) által szervezett egész napos versenyre hét klub nevezett, melyek részéről 32 nevezés érkezett a kiírt hat kategóriára. Fidrich András, a verseny főszervezője, egyben a TVMK elnöke avatott be minket ennek a talán kevésbé ismert sportágnak a részleteibe.
– Kecskéd az egyetlen megyei helyszín, ahol versenyeket szervezünk, immár 25 éve. Egy ilyen rendezvénynek szigorú szabályai vannak az időjárási körülményektől kezdve a versenyszabályzaton keresztül a különböző kategóriákon át a légtérhasználatig. Az itteni engedélyt a repülőtér parancsnokától kaptuk meg. Az antik versenyeken olyan modellek indulhatnak, amelyeket 1950-nel bezárólag terveztetett és építtetett repülőgépekről mintáztak. A cél nagy vonalakban az, hogy kategóriától függően egy modell minél tovább maradjon a levegőben, vagy elérjen egy bizonyos szintidőt – tudtuk meg Fidrich Andrástól, aki azt is elárulta, hogy a modellezők többsége évtizedek óta versenyez, így a mezőny tagjai régóta baráti társaságot alkotnak.
– A Magyar Modellező Szövetség keretein belül egyébként autó-, hajó- és repülőmodellek készítésére van lehetőség, a legtöbben, a 70 hazai klub mintegy 1600 tagjából kb. 1000-en repülőmodellek készítésével foglalkoznak – fogalmazott Fidrich András, aki elárult még néhány műhelytitkot: egy modell elkészítése a régebbi (minden alkatrészt a modellező készített) vagy a legújabb, lézervágásos technológia alkalmazásától függően, napi nyolc óra munkával számolva egy hónaptól akár fél évig is eltarthat, egy modell költsége pedig nagyjából 60-100 ezer forint körül mozog – természetesen a saját munkát nem számolva.
Eredmények - Szabó-Zimmermann Emlékverseny, Kecskéd, a kategóriák győztesei: ALOT, ELOT és Texaco: egyaránt Tóth Imre, E-glieder: Juhász Zsolt, E-rubber: Kátai Péter, OTVR: Gelencsér Kálmán.