Kaleidoszkóp Ház

2022.11.08. 12:03

A filmezés után jött a fotózás

Egyenesen Pozsonyból, azon belül is a képzőművészeti egyetemről érkezett pár hete Esztergomba a grafikus, fotós Gocníková Barbara. A Kaleidoszkóp Ház galériájában berendezett november 17-éig látható kiállításán profán jeleneteket ábrázoló fotói mellett az azokhoz tartozó grafikai vázlatait, skicceit és a képekhez igazodó szövegeit, feljegyzéseit is kiállította.

Pöltl Zoltán

A kiállításnak a Kaleidoszkóp Ház ad otthont

Forrás: 24 Óra

Fotó: P. O. Z.

Ahogy arról beszámoltunk, a tanulmányai miatt Tokyo-t és Gdansk-ot, valamint művészeti munka okán Portugáliát is megjárt fiatal művész az 53. kultúra hídőre volt a szomszédos Párkányban, illetve együtt dolgozott Mattia Mura olasz filmrendezővel a Reggeli a hídon című dokumentumfilm producereként is. A sorozat lényege a Hídőr programsorozat alapgondolatát tükrözte vissza. 

A film az M5 csatornán is látható volt 2022. februárjában, a produkcióról többek között ez olvasható az M5 ajánlójában: „A koncepció alapja egy beszélgetés helyzetének megteremtése volt. Erre két, egymást nem ismerő embert, egy párkányi és egy esztergomi lakost hívott meg, akik félúton találkoznak a Mária Valéria hídon. A film a két város: Esztergom és Párkány lakosain keresztül nyer betekintést a magyar kisebbség életébe, és fejtegeti az identitás kérdését.” 

Gocníková Barbara a filmet követően újra visszatért a Mária Valéria-hídhoz, illetve Párkány után most Esztergomba, ahol többféle művészeti műfajt felvonultató tárlatát láthatja a publikum. Az Overthink című, a Kaleidoszkóp Házban megrendezett tárlata vegyes technikájú összeállításánál egy képzőművészek által használt műhelyfolyamat megfordításával élt új munkáinál. Történetesen a festőknél, grafikusoknál ismert előfázis, a fotóvázlat került a fő helyre, melyhez rajzok, sőt szövegek kerültek fel a vízivárosi galéria falára. 

Az így különleges hangulatú kompozíciókról Gocníková Barbara elmondta: „Általában, amikor a konceptuális alkotásban megakadok, vagy csak túl komolyan veszem az életet, átállok a fényképezésre, elősegítve a mindennapi részletekre való koncentrálást. Azonban, amikor a képeimet látom, sokszor azonos mintákat találok, vagy akár a képek több éves különbségével összefüggéseket fedezek fel, így valami módon a tudatalattim működését tárhatom fel.” A vízivárosi alternatív művelődési házban látható kollekció valójában kettős hatást kelt. Egyrészt a hétköznapi beállítások, kompozíciók és néha hevenyészettnek is ható grafikai vázlatok, esetleges mondatokból álló mellékelt jegyzetek azt a hatást keltik egyrészt, hogy ez egy könnyen befogadható kiállítási anyag. A képeknek azonban van egy másik síkja, melyről a kiállítás mellé illesztett szövegben arról is írnak, hogy ez egy „helyspecifikus” installáció része, mely korábbi lisszaboni munkája hatására született, analóg és digitális technikákkal.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában