2024.04.15. 16:13
Kalauz nélkül közlekednek a vonatok, nem érdemes visszaélni a helyzettel
Hiába keressük a kalauzokat, egyes szerelvények már jegyvizsgálók nélkül közlekednek az esztergomi vasútvonal nyomvonalának egy részén. A jövőben akár újabb elővárosi és vidéki vonalakon közlekedő vonatokra is kiterjeszthetik az új rendszert.
A MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságának tájékoztatása szerint április 7-től kísérleti jelleggel közlekedtetnek kalauz nélküli, S76-os jelzésű szerelvényeket Pilisvörösvár és Rákos állomások között. Érdekesség, hogy az S76-os vonatok részben az esztergomi vasútvonalon haladnak, ugyanis Pilisvörösvártól Angyalföldig közös a pálya. Mint írják, a március 1-jén bevezetett új tarifa- és kedvezményrendszernek köszönhetően könnyebben vehetjük meg a menetjegyünket, ezáltal okafogyottá vált az állandó jegyvizsgálói jelenlét a vonatokon. Ez tette lehetővé a budapesti elővárosi forgalomban a mostani tesztprogram elindítását, melynek keretében többek között azt is vizsgálják, hogy a mozdonyvezetőket hogyan érinti, hogy több feladatot kell ellátniuk.
Közölték, hogy a kalauz nélküli vonatokon a mozdonyvezetők hatáskörébe tartozik az élőszavas utastájékoztatás, indulás előtt a visszapillantó tükrök vagy kamerarendszer segítségével az utasok és biztonságos fel- és leszállásnak ellenőrzése, de például a megfelelő ajtóműködés vagy az utastér átnézése is.
Nem érdemes bliccelni a vonatokon
Bár kalauz nincs a járatokon, nem érdemes visszaélni a helyzettel, mert szúrópróbaszerű ellenőrzések lehetnek. Ha egy utas érvényes menetjegy, bérlet, vagy kedvezményes díjtermék használatára jogosító okmány nélkül utazik, akkor a jegyellenőr a menetjegy árán túl pótdíjat számol fel neki. Ennek értéke május 5-ig 2600 forint, utána 25 ezer forint lesz.
Megkerestük a levélben a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát, hogy megtudjuk, tervezik-e akár a teljes esztergomi vonalon, akár más, vármegyénket érintő vonalon is bevezetni az új rendszert. Közölték: a két hónaposra tervezett tesztelési, majd pedig értékelési folyamatot követően döntenek arról, hogy mely – feltételeknek megfelelő – elővárosi és vidéki vonalakra terjesztik ki a kalauz nélküli közlekedést. A fejleményekről természetesen megfelelő időben tájékoztatást nyújtanak majd a nyilvánosságnak.