2024.03.31. 11:54
Az autópálya nem hulladéklerakó, mégis sokan annak tekintik
A szelektív szó fogalmát sokan még mindig nem értik, emiatt is igen széles a sztrádák pihenőhelyein lévő kukákba kerülő szemét összetétele. Az illegális hulladéklerakás megannyi plusz terhet ró a gyorsforgalmi utakat kezelő vállalatra.
„Az autópálya és környezete nem szemétlerakó!” – ezzel a figyelemfelhívó mondattal indította a szemeteléssel kapcsolatos posztját a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF), melyben arról írnak, hogy a társaság kezelésében lévő 1237 kilométernyi úthálózaton tavaly 2473 tonna hulladék gyűlt össze. Ebbe beletartozik a pihenőhelyek kukáiba bedobott szemét, az út menti felszámolt szemétkupacok, vagy a pálya mellett összeszedett hulladék is.

Fotó: Viszló Balázs / Forrás: 24 Óra
Szimicsku László, a vállalat kommunikációs igazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy az összegyűjtött és elszállíttatott hulladékokra vonatkozó adatokat társaságuk mérnökségenként, illetve vonalanként tartja nyilván. Az M1-es autópályát a bicskei, a komáromi, illetve a lébényi autópálya mérnökségek üzemeltetik. 2023-ban az említett sztrádán összesen mintegy 630 tonna kommunális hulladék gyűlt össze, melyet aztán továbbadtak ártalmatlanításra.
Kommunális hulladékot három forrásból gyűjt a társaság, elsődleges forrásnak az autópálya pihenőkben kihelyezett kis kukák tekinthetők. Évente háromszor a teljes 1237 kilométer hosszú pálya mellett is összeszedik a szemetet, de az illegális hulladéklerakások időről időre történő felszámolásából is keletkezik ilyen jellegű hulladék.

Forrás: MKIF Zrt.
– 2023-ban a legtöbb kommunális hulladék az M1 autópálya bicskei szakaszán keletkezett. A 270 tonnát meghaladó mennyiség országosan is kiemelkedő. A társaságunk által üzemeltetett 20 autópálya mérnökség közül, ezzel a hulladékmennyiséggel a bicskei mérnökség a második helyet foglalja el – mondta.
Sok feladatot ad a hulladék az MKIF Zrt. számára
A kommunikációs igazgató azt is elárulta: évről évre növekszik az autópálya pihenőkben elhelyezett, illegális hulladék mennyisége. Azért számít a pihenőhelyi szemétlerakás illegálisnak, mert az útüzemeltető jogszabályban rögzített és vállalt feladata az utazás során keletkezett hulladék elhelyezésének és ártalmatlanításának – szelektív hulladék esetén, újrahasznosításának – biztosítása.

Forrás: MKIF Zrt.
– Az autópálya pihenőkben telepített hulladékgyűjtő edények száma, mérete, a bedobó nyílások kialakítása erre a típusú és mennyiségű hulladékra van tervezve és kitalálva. Minden olyan eset, melynek során valaki a gyűjtőedények mellé, vagy a pályán helyez el többlet hulladékot, netán az utazás során keletkező hulladékot dob ki a pihenőben, illegális hulladékelhagyásnak minősül – ismertette.
Fontosnak tartják a szemléletformálást
Szimicsku László hangsúlyozta: a vállalat minden eszközzel küzd a hulladéklerakás ellen, arra törekednek, hogy jelentős pozitív irányú változást érjenek el. Éppen ezért a szemétszedés mellett szükségesnek látják a szemléletformálást és a megfelelő kommunikációt is. Nyomatékosítani szeretnék az utazókban, hogy tévesen gondolják azt, hogy csak úgy el lehet helyezni a többlethulladékot a pihenőhelyek szemétgyűjtői mellett. Az érintettek sokszor arra gondolnak, majd csak elszállítják onnan idővel a szemetet. Ám ezzel a felfogással anyagi és munkavégzés szempontjából is többlet terhet rónak az útüzemeltetőre, a szemét jelentősen rontja a pihenőhely összképét, komfortját és közegészségügyi kockázatot hordoz a rágcsálók elszaporodása miatt. A visszatérő illegális szemetelők elrettentése érdekében tiltó táblákat raktak ki a pihenőhelyekre, sőt kamerákat is alkalmaznak. Az illegális lerakással érintett pálya menti területeken pedig vizsgálják a megközelítési útvonalak, földutak lezárásának lehetőségét.
Szimicsku László kitért arra is, hogy évente jelentős mennyiségű autógumit gyűjtenek össze az autópályák mentén, tavaly 22 tonnát tett ki ez a hulladéktípus az M1-es esetében.
– Nem rendszeresen, hanem eseti jelleggel hulladékként keletkezhet a pályán, környezeti káros baleseteket után, a kárelhárítás közben keletkező, jellemzően üzemanyaggal szennyezett föld. A negyedik jellemző hulladék kategória pedig az úgynevezett lomhulladék, mely akár a pálya mentén, akár az autópálya pihenőkben elhelyezett illegális hulladéklerakások felszámolásából, illetve közúti balesetekből is származhat – tette hozzá.
A vállalat nyomatékosan kér mindenkit arra, hogy a szelektív kukába valóban csak a kiválogatott szemetet dobja, a háztartásokban keletkező szemetet pedig ne a pihenőhelyeken dobják ki.
Veszélyes hulladék is előkerült
Szimicsku Lászlótól azt is megtudtuk, hogy a komáromi mérnökség illetékességi területén tavaly 160 tonna kommunális hulladék, illetve 8 tonna autógumi hulladék gyűlt össze. A kommunális hulladékmennyiséggel a komáromi mérnökség a 20 mérnökség között a 7. helyet foglalja el. Ismertette azt is, hogy 2023-ban egy helyszínen jelzett ezen a területen a környezetvédelmi hatóság illegális hulladéklerakást, melyet 5 munkanapon belül felszámolt az MKIF Zrt., akkor 1,5 tonna szemetet szállítottak el. Elmondása szerint jelenleg is dolgoznak kollégáik egy terület mentesítésén – ami az idei évben nem az első helyszín a komáromi mérnökség szakaszán –, ott a kommunális és építési-bontási hulladék mellett, veszélyes hulladék is előkerült. Az illegális hulladék előzetesen becsült mennyisége a területen több tonna. A kommunikációs igazgató hozzátette: ezek a lerakások kivétel nélkül lakossági eredetűek, a hulladék jellege a társaságuk feladatellátásához, az autópálya üzemeltetéshez nem köthető.