2024.02.15. 13:55
Legveszélyesebb utak: mutatjuk Komárom-Esztergom két toplistását
Magyarország 20 legveszélyesebb útszakasza közé a 8136-os út tatai, valamint a 117-es út táti szakasza is bekerült, előbbi 9., utóbbi 11. helyezést ért el – derül ki a vezess.hu cikkéből. Az ország legveszélyesebb útja 33-as súlyozott balesetszámával szerezte meg az első helyet.
A listát, amelyen a legveszélyesebb útszakaszok szerepelnek, azok, amelyeken nagyobb gyakorisággal fordulnak elő balesetek, a portál a Magyar Közút Nonprofit Zrt. segítségével állította össze. A sorrendet a 2020-2022 közötti időszak statisztikái határozták meg: a vállalat munkatársai összesen 103 „baleset-halmozódási helyet” találtak, közülük 43 lakott területen belül, a maradék pedig azon kívül van.
Az említett 103 útszakaszból 79-et baleseti gócpontként tart nyilván a társaság által készített elemzés. A lista élén a Pest vármegyében lévő, 51-es/510-es út dunavarsányi, valamint a város környéki szakasza áll: a vizsgált időszakban a balesetek száma 31 volt, az ország legveszélyesebb útja 33-as súlyozott balesetszámával szerezte meg az első helyet.
Komárom-Esztergom legveszélyesebb szakaszai
Magyarország 20 legveszélyesebb útszakaszainak sorában a TOP 10-be pont befért a 8136-os számú út tatai, lakott területen kívüli szakasza. A 2020-2022 közötti időszakban 10 volt a balesetek száma, a 18 súlyozott balesetszámmal 9. helyre került.
Tata és Kocs között már az idén is történt komoly baleset. Január 16-án egy autó a szalagkorlát mögé borult. Tavaly július 13-án egy személyautó ütközött itt frontálisan egy vele szembe jövő teherautóval. A személyautó sofőrje olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette, míg utasa, akiért a helyszínre mentőhelikopter érkezett, a kórházban vesztette életét.
Egy évvel korábban egy hét alatt 3 baleset is történt Magyarország 9. legveszélyesebb útszakaszán. Az esettel kapcsolatban a Magyar Közutat is megkerestük.
A 117-es út táti szakasza 8 balesettel és 18 súlyozott balesetszámmal a 11. lett a „feketelistán”. Tavaly november 16-án ezen az útszakaszon, a táti horgásztó közelében egy nyugdíjas férfi robogóval szenvedett halálos balesetet, amikor Nyergesújfalu felől érkezvén Dorog közelében balra akart kanyarodni. A manőver közben összeütközött egy kisteherautóval. A halálos baleset helyszínelésébe a férfi lánya is belefutott.
Felmerül a kérdés, hogy mi a különbség a balesetek száma és a súlyozott balesetszám között. A vezess.hu a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től megtudta, hogy minden egyes személysérüléses baleset rendelkezik egy úgynevezett súlyszámmal, amely a sérülés mértékétől függ. Egy könnyű sérülésekkel járó balesetnél ez a szám alacsonyabb, míg a halálosnál magasabb. Ezt az adatot a végén összeadták a balesetek együttes számával, így jött létre a sorrend.
A portál azt is írja, hogy a társaság a jogszabály szerint a 79 baleseti gócpontnál beavatkozási javaslatokat készít. A kisebb fejlesztéseket tavaly megvalósították, vagy tervezéssel előkészítették, a jelentősebbeket – mint például körforgalom, plusz forgalmi sávok építése – pedig a jövőben, a tervek előkészítése után ütemezetten lehet majd megvalósítani. A vezess.hu arra is kitért, hogy az útkezelő értékelése szerint külterületen inkább a csomópontok, nagy ívű kanyarok, míg belterületen az útkereszteződések okozzák a legtöbb bajt.
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint vármegyénkben 2022-ben összesen 431 személyi sérüléssel járó baleset történt, ebből 11 volt:
- 11 halálos kimenetelű,
- 155 súlyos sérüléssel járó.
2023-ból még csak az első három negyedévnyi, vagyis januártól szeptemberig érhetők el az adatok. A tavalyi év első kilenc hónapjában 351 személyi sérüléses baleset történt:
- 10 halálos,
- 117 személyi sérüléssel járó.