Emelt sebességgel

2024.01.10. 17:26

Vissza a jövőbe: újra 140 kilométer/órával hasíthatnak a vonatok Biatorbágy és Szárliget között

Pontosabbá, megbízhatóbbá válik a vasúti közlekedés a Tatabányát is érintő győri fővonalon.

Kemma.hu

Mától újra 140 kilométer/órás maximális sebességgel közlekedhetnek a vonatok a győri fővonal ősszel felújított pályaszakaszának jobb vágányán – tudatta közleményében a hírt a MÁV. Mint írják, az elmúlt két napban Biatorbágy és Szárliget között elvégezték az előírt méréseket, amelynek kiértékelése után a harmadik, december 9-ig tartó fázisban felújított jobb vágányon is vissza lehetett állítani a pályasebességet. A rekonstrukció során korábban, novemberben befejezett bal vágányon már december közepén megszüntették a sebességkorlátozást, így azóta azon akár 140 kilométer/órás is haladhatnak a személyszállító vonatok. 

A feszített ütemű, ám jól megszervezett felújítás sikeres volt, ennek köszönhetőn az ország egyik legforgalmasabb vonalszakaszán, Biatorbágy és Szárliget között – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül közlekednek a vonatok. A győri fővonalon így pontosabban, megbízhatóbban tudják biztosítani az elővárosi, távolsági és nemzetközi forgalmat.

Tavasszal az utómunkálatokat is elvégezik a most felújított szakaszon, ami már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét. Mindez már nem jár az őszi felújításhoz hasonló kényelmetlenséggel az utasoknak, azonban az átépített szakaszon egy - egy vágányt érintően vágányzárak, ezzel együtt menetrendmódosítások várhatók.

Tavaszi utómunkálatok

Áprilistól a nyár közepéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást kell végezni, illetve Biatorbágy állomáson elvégzik a bal peron aszfaltozását is. Ezen feladatok jelentős része az éghajlatunknak megfelelő átlaghőmérséklet idején végezhető el, ugyanis a hézagnélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy a sín az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz +15 és +28 Celsius-fok között legyen, az aszfaltozás és a felsővezeték-hálózaton való munkavégzés megfelelő minősége is a hőmérsékleti viszonyoktól függ.

A felújítás során jelentős hosszban kellett az alépítményt is javítani. Herceghalom és Bicske közötti 300 méteres szakaszokon a konszolidációs folyamatok lassabban mennek végbe a jelentős mértékű újjáépítés miatt. Ezen rövid szakaszon csak a tavaszi vágányszabályozás után lehet sebességet emelni mindkét vágányon, addig itt a forgalom 40 km/órás sebességkorlátozással zajlik. A menetidőben viszont ez nem érzékelhető, az nem növekszik.

A várhatóan áprilistól júliusig tartó utómunkálatok idején jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés, ez néhány alkalommal a menetrend kisebb módosításával jár, mindez azonban már nem okoz majd a tavaly őszihez hasonló kényelmetlenségeket. A több szakaszra és ütemre bontott munkálatok és a menetrendi változások tervezése még folyamatban van. Az átmeneti, jellemzően több napig tartó, egy-egy sínpárt érintő vágányzárakról időben tájékoztatjuk az utazóközönséget.

Az átépítési munkákkal párhuzamosan további beruházásokkal is fejlesztik a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedést. A folyamatban lévő CEF-es fejlesztés első üteme, a Győr-Hegyeshalom közötti beruházás lezárult, így tavaly december 10-től ’pilot’, azaz próbajelleggel a határállomáson való megállás nélkül haladhatnak át egyes vonatok, így a határon át gördülékenyebbé, egyszerűbbé vált a személyszállítás. 

2024 szeptemberéig valósul meg a teljes műszaki tartalom kiépítése, ami Hegyeshalomban és azon kívül néhány állomáson a biztosítóberendezések fejlesztésével, központi forgalomirányítási rendszer kiépítésével, informatikai fejlesztéssel jár. A beruházás kiemelten fontos, mert így még megbízhatóbbá, pontosabbá válhat a vonatközlekedés, összességében több távolsági vonat tud majd közlekedni – a későbbiekben akár félóránként – Magyarország és Ausztria között.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában