Közélet

2010.08.13. 09:25

Mérlegen a T. Ház - 4. rész

Az új parlament első, két hónapos ülésszakát vesszük górcső alá, a megyei képviselők eddigi aktivitását megmutatva. A teljesítményekről ABC-sorrendben számolunk be, sorozatunk negyedik, befejező részében Vágó Sebestyén és dr. Völner Pál felszólalásaiból idézünk, de azt is megtudhatják, hogy tizenegy képviselőnk összesen hány percet beszélt, s hány indítványt adott be.

Sz. A.

Vágó Sebestyén (Jobbik) háromszor szólalt fel az országgyűlés megalakulása óta. Először a családtámogatási, gyermekvédelmi és a gyámügyi törvények módosítása kapcsán osztotta meg véleményét a Tisztelt Házzal.

– Megerősítem azt, amit a frakcióban lévő képviselőtársaim mondtak, hogy örömmel fogadtuk a törvényjavaslatot. Szankcionálja azokat a szülőket, akik nem járatják iskolába a gyereküket, de jutalmazza a gyermeket. Jutalmazza, és megajándékozza a mindennapi betevő falattal, a higiénikus eszközökkel, a fejlesztő eszközökkel, a ruházattal. Tehát mindenképpen támogatjuk ezt a javaslatot – kezdte felszólalását.

Vágó Sebestyén: nemm választás kérdése

Júliusban Vágó Sebestyén az után érdeklődött, hogy miért volt olyan sürgős a tatabányai fűtőerőmű gyors privatizációja. Először is Tatabányai Fűtőerőmű tulajdonosi szerkezetét ismertette képviselőtársaival.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Vágó Sebestyén
[/caption]

– A költségek 75 százalékát átvállalja a város. A távhőszolgáltatás igénybevétele Tatabánya lakosságának nagyobbik részét érintően nem választás kérdése, ugyanakkor az éves rezsi legnagyobb kiadási tételét jelenti. A város fideszes alpolgármestere, ma már megbízott polgármestere szerint – idézek – „Addig nem egyszerű megállapítani a díjakat, amíg a rendelet egy- és kéttarifás. Az előbbi megszüntetésével azoknak is alapdíjat kell fizetniük, akik mérhető fűtésű lakásokban laknak” – tette hozzá. Majd megkérdezte: Miért is nem egyszerű? Mert az egytarifás szabályozható rendszerű lakások lényegesen kevesebbet fizetnek?

Dr. Fónagy János nemzeti fejlesztési minisztériumi államtitkár válaszában viszontkérdéssel kezdte.
– Tisztelt Képviselő Úr! Hogy érthetőbb legyek: önnek mi a jobb? Ha a házában lévő kazán valaki másé, és vele kell folyton egyezkednie, vagy ha anyagi áldozatok árán is, de saját kezébe veszi a fűtés és a melegvíz intézését, tehát megvásárolja a kazánt – kérdezte.

Majd elmondta: Tatabánya is jól jár, ha maga irányítja a fűtőművét.
– Ami Tatabánya, mint önkormányzat belügyéből ránk, a parlamentre tartozik, az annyi, hogy a város még 2009 elején vásárlási szándékkal kereste meg az MVM Zrt.-t. A vételár összege meghaladta az önkormányzat lehetőségeit, ezért a tranzakcióba szakmai befektetőként bevonta az ön által is említett ELMIB Energetikai Zrt.-t – részletezte az államtitkár, aki szerint így bevételhez jutott egy állami cég, mert el tudta adni a városi fűtőművet a városnak, amelynek üzemeltetése elsősorban a város feladata. A város ettől fogva pedig a maga ura.
– Megítélésem szerint ezt hívhatjuk akár a tényleges önkormányzás elemének is, de privatizációnak, vagyonvesztésnek semmiképpen nem – nyomatékosított Fónagy.

Dr. Völner Pál a Vért.-tel is foglalkozik

Dr. Völner Pál (Fidesz-KDNP) két nem önálló módosító indítványt adott be a parlament tavaszi és nyári rendkívüli ülésszakában, de ez nem is meglepő, hiszen a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkáraként bokros teendői vannak.

[caption id="" align="aligncenter" width="334"] Dr. Völner Pál
[/caption]

Dr. Völner Pál vasútról, tömegközlekedésről

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) július 4-én öt vasúti mellékvonalon indította újra a személyforgalmat, többek között a Komárom-Székesfehérvár tengelyen.

Dr. Völner Pál, mint illetékes államtitkár akkor lapunknak beszámolt róla, hogy a MÁV készített egy teljes anyagot a bezárásokról, az elérhető megtakarításokról, amivel ők kalkuláltak.

– Amennyire visszaemlékszem erre a tanulmányra, a számokra, az összes bezárt szárnyvonalon az újraindítást egy éve négyszázmillió forintra becsülték. Az újraindítás költségei elhanyagolhatóak, ezeket a közlekedési vállalatnak ki kell tudnia gazdálkodni – közölte.

Kiemelte: akik a Komárom és Székesfehérvár közötti településeken élnek, a vasúton tudnak a legjobban közlekedni.

– A vasútvonalak elsőbbségét fenn kell tartani – hangsúlyozta. – Árut gazdaságosan csak a vasút tud szállítani. Ha a pályavonalakat felszámolják, akkor húsz év múlva újakat is kell építeni. De miből, ha most nem tudják fenntartani azokat... A tervekben szerepel az Esztergom és Almásfüzitő közötti közösségi közlekedés újraindítása is. A tömegközlekedés szolgáltatást jelent, ilyen téren a MÁV-nál korántsem fényesek a körülmények. Érdemes megvizsgálni, hogy mondjuk Füzitőn ne kelljen átszállnia annak, aki Komáromba utazik. Ne kelljen várnia háromnegyed órát egy tatabányai vonatra. Olyan menetrend kell, amely alkalmazkodik az igényekhez. Ez egy feladvány, de ezt meg kell oldaniuk a szakembereknek.

A megyei közgyűlés volt elnöke (összeférhetetlenség miatt épp államtitkári kinevezése miatt mondott le az elnöki tisztségről) lapunknak június elejei kinevezése után mintegy két héttel elmondta: – Államtitkárként teljesen új feladatkört kell ellátnom. Az utóbbi hetekben már számos megoldandó problémával szembesültem, rengeteg jogszabály-módosítás kidolgozása zajlik. A nemzetközi kapcsolatok ápolásában is akad teendőnk. Készülnünk kell az unió soros elnökségére is. Csak az elmúlt napokban kétszer kellett hivatalosan külföldre utaznom.
Dr. Völner Pál az egyik módosító indítványban (a másikat visszavonták) az állami vagyonnal való felelős gazdálkodás érdekében szükséges törvények módosítására tett javaslatokat.

 

Ennyiszer és ennyit beszéltek, s indítványoztak

Felszólalások száma

Felszólalások össz. ideje

Önálló indítványok

Nem önálló indítványok

Bencsik János

11

48 p 17 mp

1

1

Czunyiné Dr. Bertalan Judit

4

12 p 30 mp

1

2

Kontur Pál

4

7 p 53 mp

1

-

Lukács Zoltán

4

8 p 52 mp

3

3

Meggyes Tamás

1

0 p 2 mp

-

-

Michl József

11

63 p 20 mp

1

2

Dr. Molnár Attila

4

8 p 25 mp

1

-

Schmidt Csaba

1

2 p 9 mp

1

-

Szilágyi László

12

31 p 29 mp

2

6

Vágó Sebestyén

3

10 p 29 mp

3

4

Dr. Völner Pál

-

-

-

2

Dr. Völner Pál, mint illetékes államtitkár akkor lapunknak beszámolt róla, hogy a MÁV készített egy teljes anyagot a bezárásokról, az elérhető megtakarításokról, amivel ők kalkuláltak.

– Amennyire visszaemlékszem erre a tanulmányra, a számokra, az összes bezárt szárnyvonalon az újraindítást egy éve négyszázmillió forintra becsülték. Az újraindítás költségei elhanyagolhatóak, ezeket a közlekedési vállalatnak ki kell tudnia gazdálkodni – közölte.

Kiemelte: akik a Komárom és Székesfehérvár közötti településeken élnek, a vasúton tudnak a legjobban közlekedni.

– A vasútvonalak elsőbbségét fenn kell tartani – hangsúlyozta. – Árut gazdaságosan csak a vasút tud szállítani. Ha a pályavonalakat felszámolják, akkor húsz év múlva újakat is kell építeni. De miből, ha most nem tudják fenntartani azokat... A tervekben szerepel az Esztergom és Almásfüzitő közötti közösségi közlekedés újraindítása is. A tömegközlekedés szolgáltatást jelent, ilyen téren a MÁV-nál korántsem fényesek a körülmények. Érdemes megvizsgálni, hogy mondjuk Füzitőn ne kelljen átszállnia annak, aki Komáromba utazik. Ne kelljen várnia háromnegyed órát egy tatabányai vonatra. Olyan menetrend kell, amely alkalmazkodik az igényekhez. Ez egy feladvány, de ezt meg kell oldaniuk a szakembereknek. Vágó Sebestyén Dr. Völner Pál Parlamenti számvetés -->

Ezek is érdekelhetik