hegymászás

2021.10.03. 19:32

Megvan az időpont, mikor lesz Suhajdáék második csúcskísérlete a Himalájában

A hegymászók legutóbb úgy döntöttek: az időjárás nem engedi, hogy nekivágjanak a csúcsnak. Facebook-posztban mesélték el, mi is történt, és elárulták, mikor próbálkoznak legközelebb.

Forrás: Facebook/Suhajda Szilárd

Mint arról beszámoltunk, a volt esztergomi főiskolás, Suhajda Szilárd és társa, Klein Dávid megkísérelte megmászni a Zajo Dhaulagiri expedícióban a „Viharok hegyének” csúcsát, ám az időjárás miatt visszaforfultak . A hegymászók Facebook-posztban " target="_blank" rel="noopener noreferrer">számoltak be részletesen az elmúlt napok történéseiről.

„Szeptember 29-én, hajnali 3 órakor jó hangulatban, kondiban és reményekkel telve indultunk el az alaptáborból közvetlenül a 6450 méteren található 2-es táborunkba, ahová egy hosszú, de eseménytelen felmenet után jó erőben érkeztünk meg a délutáni órákban. Tervünk azt volt, hogy másnap – 30-án – felköltözünk a 3-as táborba, ahonnan az éjszaka indulunk tovább a csúcsra, amit – e terv szerint – 1-én reggel értünk volna el.” – írták

A csapat 30-án reggel rossz híreket kaptak a 3-as táborban tartózkodó kötélrögzítő sherpa csapattól: a mély hó miatt nem tudták elérni a Dhaulagiri 8167 méteres csúcsát. A rádióbeszélgetés egy pontján a kötélrögzítő csapat „bedobta a törölközőt” és úgy tűnt, mindenki levonul a hegyről.

„A következő fél órában egy maroknyi, nyugati mászókból álló csapat meggyőzte a fent lévőket, hogy érdemes még próbálkozni és megindult felfelé. Mi ekkor hibás stratégiai döntést hoztunk: Budapesttel egyeztetve úgy tűnt, a 2-a meteorológiai szempontból pontosan olyan jó lesz, mint az 1-e és erős volt a gyanúnk, hogy az 1-ei kísérlet csak részsikert hoz majd, így mi egy nap várakozás mellett döntöttünk.”

Október 1-jén reggel 7-kor indultak el a 3-as táborba, amit a késő délutáni órákban értek el. Közben arról is értesültek, hogy sokan, többek között a nagyváradi Varga Csaba is 1-jén elérték a csúcsot. Az erőforrások összevonása a mély hó ellenére sikerrel járt. A meteorológusok előrejelzésében bíztak, miszerint nem lesz sok hó. Ám csalódniuk kellett.

„ A meteorológia sajnos tévedett: a délután, este során sok hó esett, ami ezen a hegyen egy páros számára gyakorlatilag lehetetlenné teszi a mozgást. 1-jén este 8 órakor indultunk el a hármas táborból, jó erőben és hangulatban. Már az első órákban kiderült, a friss hó rendkívül nehézzé teszi a mozgást: váltakozva vezettünk és egyenletesen, de fájdalmasan lassan haladtunk előre az éjszakában. (A kötélrögzítő csapatnak – többnapos előkészítő munka után – húszórás folyamatos munkával sikerült elérnie a csúcsot.)”

Végül a „traverz” nevű szakasz első harmadában, reggel 6 órakor látták be: ezt a próbálkozásukat el kell engedniük. Ugyanis a szakasz – egy ferde hegyoldal – friss hóval borítva erősen lavinaveszélyesnek tűnt és az eddig megtett út alapján a csúcsot reális időben nem tudták volna elérni. Így a visszafordulás melett döntöttek.

”A hármas tábort reggel 9 körül értük. Rövid pihenő után tovább ereszkedtünk a kettes felé, ahol megint pihegtünk kicsit. Az alaptábort végül – folyamatos ereszkedés után – 19:30 körül értük el. Mivel a fagyhatár továbbra is 5200 méter körül van, végül a sziklás részeken újból jól eláztunk. Összefoglalva: a mostani körrel rendkívül jó akklimatizációra tettünk szert, a hegyen pedig – úgy tűnik – csapadékmentes időszak következik, ami, a továbbra is kitartó mászók számára jó lehetőséget kínál egy újabb csúcskísérletre.”

A posztból az is kiderült, hogy Dávid második (ezúttal kínzó fogfájása miatt megkezdett) antibiotikumos kúrájának is a végére ér. A végső csúcskísérletre várhatóan 7-e és 10-e között kerül majd sor.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!