Szezon

2022.11.10. 14:42

Öt helyett három mérnökséggel készült fel a télre a Közút Komárom-Esztergomban

Amióta a Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. átvette az autópályák üzemeltetését, a Magyar Közút Zrt. megyei igazgatóságának kezelésében 864 kilométernyi fő- és mellékút maradt, illetve mintegy 15 kilométeres kerékpárút. Ez utóbbi – várhatóan – 8-10 kilométerrel még bővülhet. Ennek ellenére sem ró kisebb feladatot az idei téli felkészülés a megyei szervezetre.

Petrik József

Felkészült a télre a Magyar Közút három Komárom-Esztergom megyei mérnöksége is

Forrás: 24 Óra

Fotó: Novotni Ákos

A Magyar Közút megyei igazgatóságának tatabányai központjában – a hétfőtől szerdáig tartó gépszemléket követően – csütörtökön Barabás Zsolt, a megyei igazgatóság vezetője tájékoztatta a megjelenteket a cég téli felkészüléséről. A tanácskozáson részt vettek a katasztrófavédelmi igazgatóság, a polgári védelem és a rendőrség képviselő is.

Barabás Zsolt beszámolt arról, hogy a korábbi öt mérnökségből – az új felállás szerint – három maradt. A kisbéri, esztergomi és tatabányai mérnökségei viszont már meg is tartották a gépek, eszközök műszaki ellenőrzését, szemléjét. A tájékoztatóból az is kiderült, hogy a 2021-es évben, illetve '22 elején, szűkebb hazánkban, az úgynevezett síkos napok száma 30–40 volt. Ugyanebben az időszakban a havas napoké alig érte el a tízet. Útszóró sóból csaknem 3600 tonnát használtak fel a megyei igazgatóság kezelésében lévő „területen”, miközben a kalcium-kloridos oldatból több mint 443 ezer litert juttattak ki a kritikus szakaszokra. 

Ezekből a készítményekből a mostani télen is lesz elegendő. Emellett 21 kombinált, hóekézésre és sószórásra alkalmas nehézgépjármű áll bevetésre készen. A homlok- és oldalhómaróval is felszerelt Unimog típusú járműből öt áll rendelkezésre. Szükség esetén a hordozható hófogórácsokból 11 kilométernyit tudnak kihelyezni az igazgatóság munkatársai. Időközben komp is került a „cég birtokába”. A Neszmély és a szlovákiai Dunaradvány között közlekedő vízi alkalmatosság ugyanis hat jármű szállítására is alkalmas.

Az úthálózat téli besorolás
Az úthálózat téli védekezési rendszerébe történő besorolása a következő: Az őrjáratos utak hossza szűkebb hazánkban 497 kilométer. A rajonos utak azok, ahol az út állapotát az útellenőrökön kívül csak a kritikus időszakokban kivezényelt elhárító gépkocsi vezetője ellenőrzi. Ebből nálunk 345 kilométer van. A harmadik kategória a fehér utaké. Ezek a kis forgalmú  mellékutakat takarja, ebből megyénkben mindössze 22 kilométer akad.

A téli időszakban a beavatkozást az ominózus szakasz úthálózatban betöltött szerepe határozza meg. Az I-es szolgálati osztályba tartózóval már nem kell „foglalkoznia” a közútnak, mert ebbe a kategóriába az autósztrádák és gyorsforgalmi utak tartoznak. A megyei igazgatóság „dolga” a II. szolgálati osztályba kezdődik, azaz az elsőrendű főutak esetében. A tájékoztatón azt is megtudtuk, hogy a téli üzemeltetésnek négy fokozata van. Az első a készenlét, csütörtökön lépett életbe, mert a Közútnál – az előírások szerint – megkezdődött a tél.

Mindeközben a Közút a Facebookon élő videóban is elindította a téli szezont. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában