Látogatás

2022.07.05. 06:00

Ulmból jöttek az ulmiak az Ulmmal Esztergomba (fotók, videó)

300 éves hajó egy az egyben méretű modelljével érkezett Esztergomba egy német hagyományőrző közösség, hogy a járvány miatt két év kihagyás után újra bejárják a 18. századi kereskedők útját a Dunán. Az utazás egyik állomása volt Esztergom, ahol a hajó legénységét Kovács Ferenc, a Magyarországi Dunabarát Kör elnöke köszöntötte.

Pöltl Zoltán

Forrás: 24 Óra

Fotó: Pöltl Oxi Zoltán

Egy 18. századi kötődésű német hajó kötött ki Esztergom partjainál a minap. A vízi jármű egyszerre idézte a három évszázaddal korábbi német folyami hajós kultúrát és jelenítette meg a hagyományőrzés szép példáját, ahogy az Ulm városából érkezett Ulm névre hallgató hajó bedokkolt a királyváros jachtkikötőjébe.

Mintegy hatvanéves múltra tekinthet vissza az a szokás, hogy hagyományőrző németek egy csoportja a 18. századi elődök előtti tisztelgésként évente végigjárja a Dunán azt az utat, melynek során a történelmi szempontból fontos városoknál kikötnek. A Gesellschaft Der Donaufreunde Ulm (Ulmi Dunabarátok Társasága) a koronavírus-járvány miatti két év kihagyás után újra felkerekedtek és nekivágtak a hosszú útnak, melynek egyik fontos állomása volt Esztergom.

 Az eseményen az Ulm nevű bárka a királyváros turisztikai szempontból legfontosabb részénél, a nemzeti emlékhelyként számontartott Vízivárosnál kötött ki. A csaknem húsz fős legénység igen jó hangulatban volt, a dokkolás problémamentesen sikerült, ami nemcsak a gyakorlott matrózoknak, de a jachtkikötő munkatársainak is köszönhető, akik az érkező hajót fixálták, majd ivó- és folyóvízzel, árammal és internetszolgáltatással láttak el. 

Az Ulm legénységének első emberét, Joerg Stimpfle kapitányt Kovács Ferenc, a tatabányai illetőségű Magyarországi Dunabarát Kör elnöke köszöntötte. A folyami matrózokhoz illő, baráti hangulatú eseményen Kovács Ferenc kenyeret, pálinkát és bort ajándékozott a kikötői stégre lépő német matrózoknak. Kovács Ferenc elmondta, hogy a két Dunabarát Kör kapcsolata az 1960-as évekig nyúlik vissza, amikor még csak egy-egy ilyen látogatást szerveztek, mely a rendszerváltás után évenkéntire változott. 

A német kapitány elmondta, hogy útjuk során Ulmból indulva mindenhol, ahol kikötnek, csupán egy napig tartózkodnak, éjszakára, hogy aztán másnap folytassák a hajózást. Az Ulm nevű bárka kinézetre egy az egyben a korabeli kereskedelmi hajók mása, de ezt a vízi járművet már motor segíti a haladásban, manőverezésben. A hajó végén és elején lévő két gigantikus méretű lapátnak inkább a hagyományőrzéshez van több köze, de kétségkívül, hogy ha szükséges, ezeket is lehet használni.

Hagyományok hullámain - Az Ulm nevű hajó fő szolgálata a 18. századi német telepesek előtti tisztelgés, akik kereskedelmi céllal hajóztak egykor Magyarországra. A mai hagyományőrző német matrózok mind a hajó kiképzésével, felépítésével, mind pedig a fedélzetre kirótt szabályokkal utalnak az 1700-as évek második felében uralkodó viszonyokra. Ezen szabályok között volt például, hogy nő nem léphetett a fedélzetre, melyből manapság a régi matróz babonán túl annyi látszik, hogy a legénység igen nagy jókedvvel utazik, és az út során nem mellőzik a finom német és magyar söröket, más italféléket, ételeket sem.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában