Szerencsétlenségek

2022.06.15. 14:00

Legveszélyesebb útszakaszok a megyében: más a helyzet az M1-esen, mint gondoljuk

A balesetmegelőzést követően megyénk legveszélyesebb útszakaszairól és a tragikus balesetekről folytattuk beszélgetésünket Milus Gábor rendőr ezredessel, a Komárom-Esztergom Megyei Rendőr-főkapitányság rendészeti rendőrfőkapitány-helyettesével.

Krupánszki Máté

Forrás: 24 Óra

Fotó: Dallos István

Ahogy arról már beszélgetésünk első részében is beszámoltunk, március utolsó hete igazán tragikusan alakult megyénk útjain, ugyanis három halálos baleset is történt. Két szerencsétlenség a 117-es úton következett be. Ez az út lényegében egy elkerülő, amely a 10-es főútból ágazik ki. Napi szinten átlagosan 8200-9500 jármű használja. A rendőrség tekintetében két kapitányság, az esztergomi és a dorogi illetékességi területéhez tartozik. A statisztikák arról árulkodnak, hogy 2021-ben a kérdéses úton összesen 16 baleset volt, amiből csak 5 járt súlyos sérüléssel, halálos kimenetelűre pedig egyáltalán nem volt példa.

− Ebből a tekintetből  mondhatjuk, hogy rosszul kezdtük az évet. Április 10-ig összesen 4 baleset történt itt. Egy esetben beszélhetünk anyagi kárról, egy esetben könnyű sérülésről, két esetben pedig halálos kimenetelű balesetről. Az elkerülő út kockázatát az bizonyítja a legjobban, hogy ennek a két kapitányságnak az illetékességi területén ebben az évben eddig összesen bekövetkezett 20 személyi sérüléssel járó balesetnek a 15 százaléka ezen az úton történt. Ez nem kevés − részletezi Milus Gábor rendőr ezredes.

Az ezredes elmondta, hogy mindkét tragikus baleset során egy személyautó a menetirány szerinti bal oldalra áttérve, a szemből érkező gépkocsival ütközött frontálisan. A március 29-én történt szerencsétlenségnek még egy súlyos oka volt, ami, ha nincs, nem követelt volna emberéletet az eset.

– Derült idő volt, száraz aszfalt. Az egyik kocsi eddig nem tisztázott okból áttért a szemközti sávba. A baleset következtében a részes sofőr a járműből kirepült és életét vesztette. 

Fontos, hogy mindez azért következett be, mert nem volt bekötve

– hangsúlyozta a rendészeti főkapitány-helyettes, majd áttért a március 31-i tragédiára, amelyben ismert rádiós vesztette életét. Kitért rá, hogy itt a látási és az útviszonyok sem voltak ideálisak. Az eljárás eddigi adatai alapján feltételezhető, hogy az okozó járműnek a vezetője nem az út és az időjárási viszonyoknak megfelelően vezette a kocsiját. Az autó megcsúszott, áttért a másik sávba. Itt szintén a részes sofőr vesztette életét.

Milus Gábor azt is kifejtette, hogy a közlekedési statisztikai adatokból az megállapítható, hogy a balesetek bekövetkezésének az időszaka itt is és a legtöbb szerencsétlenséggel érintett megyei útszakaszokon is szinte mindig 12 óra és 18 óra közti időszakban történik. Így volt ez a már említett két tragikus esetben is. A 117-es út ezekből a helyzetképekből kiindulva még az eddigi, szokásosnál is több rendőri ellenőrzést tesz majd szükségessé.

– Ha 24 órát veszünk, akkor a legtöbb baleset a megyénk útjain a már említett 12 óra és 18 óra között történik. 

Itt is lehet dominánsabbá tenni a 16 óra után bekövetkezett baleseteket. Van egyfajta növekedés a reggeli időszakban is, ez a 6 órától 8-9 óráig tartó időszak. 

Nyilván akkor, amikor mindenki elindul munkába, gyerekekkel iskolába – mondja az ezredes.

A harmadik tragikus eset Dad és Kocs között történt. Ez a térség is bővelkedik sok esetben súlyos sérülésekkel járó, de halálos balesetekkel is. Tata és Kocs között januárban 1 hét leforgása alatt több karambol is történt ugyanazon az útszakaszon. A különbség annyi, hogy ezek az útszakaszok nem akkora forgalmat bonyolítanak le, mint a már említett 117-es út, vagy az M1-es autópálya. Ezeket az utakat jóformán a helyi lakosság használja. Így az kijelenthető, hogy az itt történő balesetek többségének az oka, hogy az autósok nem az út és látásviszonyoknak megfelelően választják meg sebességüket.

– Főképpen a környéken lakók védelme érdekében tette meg a Magyar Közút Zrt. azt az intézkedést, hogy felmarta az utat. Ez a megyében nem egyedülálló, mert a 1119-es úton, a Tarján felé vezető szakaszon is lehet találkozni ilyen útfelülettel. 

Ez az útfelület csúszásmentesítését szolgálja

– fejtette ki a rendőrségi főtanácsos.

Milus Gábor azt is elmondta, hogy olyan baleseti gócpont a megyében, ahol azt mondhatjuk, hogy valamelyik út kereszteződésében vagy az adott házszám előtti ponton gyakran történik baleset, ilyen nincs. Hozzátette, hogy nem lehet megjelölni egy-egy olyan adott pontot, ahol a balesetek zöme bekövetkezik.

– Olyan útvonalszakaszok, részek viszont vannak egyértelműen, ahol több karambol történik. 

Ilyen a 117-es út, 1119-es út, 1-es számú főút, 10-es számú főút.

Ezek mind olyan nagyobb forgalmat lebonyolító utak, amiknél, ha a statisztikát nézzük, akkor a forgalom sűrűségéből adódóan sokkal nagyobb baleseti számra is lehet ebből adódóan számítani – részletezte az ezredes, majd kitért az M1-es autópályára, melynek megyei szakaszán egy átlagos napon 1 óra alatt akár kétezer autó is áthaladhat.

– Vannak időszakok, amikor terheltebb a pálya. Ilyen a vendégmunkások hazautazása, visszautazása, nyári szabadságolások és iskolai tanszünetek. Sokan azt gondolják, hogy mivel itt sokkal nagyobb sebességgel lehet közlekedni, így ha itt baleset történik, akkor az nagyon súlyos. Az esetek többségében hála Istennek nem így van, több az anyagi káros baleset. 

Egyszerűen akkora fogalmat bonyolít le az autópálya, hogy még a megengedett legnagyobb kilométerhatárt sem lehet elérni, ha tudja is az autós, akkor azt is csak pár száz méteren. A legsúlyosabb esteket itt a figyelmetlenséghez lehet visszavezetni. Mindig van olyan sofőr, aki a fáradtságból vagy egyéb okból adódóan elbambul.

Ott van előtte egy belassult forgalmi vagy statikusan álló sáv a dugóból adódóan és már meg is történik a baj. Ezek szoktak általában súlyos sérülést vagy akár halálos kimenetelt is eredményezni – tudtuk meg Milus Gábor rendőr ezredestől.

A közelmúltban baleseti hullám is volt az M1-esen.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában