hajószerencsétlenség

2019.06.08. 07:43

Fellélegezhetnek a Clark Ádámon is: visszafogták a Dunát a szlovákok

Rohamos léptékben csökkenni kezdett a Duna vízszintje az után, hogy a szlovákok visszafogták azt. A Clark Ádám az éjszakát már a Margit hídnál töltötte.

Kemma.hu

A Clark Ádám hajódaru a Margit híd alatt

Forrás: MTI

Fotó: Máthé Zoltán

Már érződik a Dunán, hogy Szlovákia másodpercenként ezer köbméterrel visszafogta a határfolyó vízhozamát szombat hajnali egy és öt óra között Bősnél. Ahogy arról az Új Szó is beszámolt, a magyar Országos Vízügyi Főigazgatóság kérte a vízhozam részleges visszafogását a szlovák féltől, azt remélve, hogy az alacsonyabb vízállásnak köszönhetően ki tudják emelni a Hableány roncsát Budapesten.

Nagybajcsnál hajnali egy és hat óra között több mint hatvan centit apadt a Duna, Gönyűnél negyvenet, Komáromnál 21-et ugyanennyi idő alatt. A vízhozam csökkentése után körülbelül 12 órával remélhetőleg kellő mértékben lecsökken a Duna vízszintje Budapesten, és az úszódaru kiemelheti az elsüllyedt sétahajót, mondta a szlovák vízügy szóvivője.

A szombatra virradó éjszakát egyébként már a Margit híd közelében töltötte a Clark Ádám úszódaru is, amelynek kapitánya pénteken, bár még magasabb volt a vízszint, mint szerették volna, vállalta a kockázatot, és a Szent Flórián tűzoltóhajó segítségével átmanőverezte a híd alatt a darut.

A műszaki egyetem mérnökeinek számítása alapján négy, drótkötélheveder kell a szerencsétlenül járt Hableány hajó kiemeléshez – jelentette be a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője pénteken Budapesten.

Jasenszky Nándor a margitszigeti sajtótájékoztatón közölte: a kiemelés akár szombaton vagy vasárnap megkezdődhet, de az is lehet, hogy a jövő hétig húzódik a művelet. Hozzátette: a Clark Ádám úszódaru már pénteken a helyszínre érkezett, és rögtön munkába áll, amint a búvárok átvezetik a hevedereket a hajó alatt.

Egy hevedert a hajó elején, kettőt középen a gépház alatt, ahol a legnagyobb a veszélye annak, hogy a hajó kettétörik, egyet pedig a tat alatt vezetnek át. Egy-egy heveder hat 32 milliméter átmérőjű drótkötélből áll össze, az elején és a végén pedig úgynevezett vezetőköteleket csatolnak hozzá; ezek együttes hossza eléri a 100 métert, mondta.

A duol.hu beszámolt a Dunaújváros közeli, kisapostagi kutatásról is. Mint írják, Jackovics Péter tűzoltó ezredes, az OKF veszélyhelyzet-kezelési főosztályának vezetője a helyszínen elmondta: a szolnoki Életjel Mentőcsoport, a szegedi Önkéntes Tűzoltó Egyesület és a miskolci Spider Speciális Felderítő és Mentőcsapat tagjai a Folyami Katasztrófavédelem munkatársaival és a dél-koreai Parti Őrség katonáival kiegészülve indultak az eltűntek keresésére. (Mint ismeretes: Érdnél, Ercsinél, Kulcsnál és Hartánál is találtak már a hajószerencsétlenség áldozatai közül.) A szerencsétlenség óta száznál több ember kutat a Dunán, közölte az ezredes.

Mindeközben a folyó fölött a Magyar Honvédség Mi–17 típusú kutató-mentő helikoptere is feltűnt, pénteken 11 óra 45 perckor dél felé, 12 óra 50 perckor észak felé végighaladva a városnál, alacsonyan a Duna fölött: valószínűleg a honvédek is keresőszolgálatban voltak, tették hozzá.

Kutatás a Dunán (Fotó: Zsedrovits Enikő / doul.hu)

Ahogy arról beszámolunk, a legfrissebb szonárképek szerint döntően a gerincén, déli irányban (tattal felfelé) áll a múlt szerdai hajóbalesetben elsüllyedt Hableány – mondta a Terrorelhárítási Központ (TEK) társadalmi kapcsolatokért felelős osztályának vezetője az M1 péntek esti műsorában. Jasenszky Nándor hozzátette: továbbra is azon dolgoznak, hogy a vezetőszárakat átfűzzék. Ez folyamatos munka – jegyezte meg.

Kállai Zoltán, a HSP Hídépítő Speciál Építőipari Kft. hajózási üzletágának vezetője azt mondta: ha alá van hevederezve a Hableány, akkor fél óra, egy óra alatt emelhetik a víz felszínére, aztán ha már minden ablak a felszínen lesz, megkezdik a víz kiszivattyúzását, majd eldöntik, milyen módon szállítják el a hajót. Arra számítanak, hogy a roncs a hordalékkal és a vízzel együtt 60 tonna súlyú lesz. A kiemelés miatt ment Komáromból Budapestre a Clark Ádám úszódaru, ugyanis a 200 tonna teherbírású eszköz az egyetlen a térségben, amivel ki tudják emelni a Hableányt.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában