Kemma.hu videó

2024.04.02. 19:55

Videó: munkába állt Tomaj, az Észak-Komáromban gyártott balatoni katamarán

Tavaly nyáron kalandos körülmények között jutott el új otthonába, a Balatonra Tomaj, Balaton, Tihany és Szántód. A két komp és két katamarán Komáromtól a Dunán és a Sió csatornán keresztül utaztak egészen Siófokig. A napokban, a 2024-es hajózási szezon elején álltak munkába. Mi Tomajjal mentünk el egy körre. És csak úgy repült az idő.

Kemma.hu

– Mindenki erre akar jegyet venni! – mondta a pénztáros Siófokon, amikor arról érdeklődtünk, mikor indul új hajó az állomásról. Titkon azt reméltük, átruccanhatunk Füredre és vissza, de kiderült, egyelőre csak sétahajózni lehet Tomajjal, az újszülött katamaránnal, Siófoktól Siófokig. De most az út volt az úti cél, úgyhogy rossz szájíz nélkül, izgatottan álltunk be a sorba, hogy aztán a sok utastárssal, fiatal családokkal és idős párokkal, helyiekkel és külföldiekkel együtt elnyeljen minket a szürke-kék cet. Aminek légkondis gyomrában nem kellett üvölteni, hogy értsük egymás szavát, és amiben még kávézni is lehetett.

A Bahart új, Tomaj katamaránja a siófoki hajóállomáson március 28-án
A Bahart új, Tomaj katamaránja a siófoki hajóállomáson március 28-án
Fotó: MTI/MTVA

A hajóba belépve kerékpártárolók sora fogadott minket, majd a két folyosó egyikén bejutottunk a tágas kabinba. A folyosón információs tábla mesélte el Tomaj és társai történetét, ami, ha tényleg a kezdetekig megyünk vissza, még 2020-ban kezdődött. Tegyünk is egy kitérőt a sztori miatt.

A Balatoni Hajózási Zrt. ekkor indított el egy 15,9 millió euró értékű nyílt európai uniós közbeszerzési pályázatot, amelyet az észak-komáromi SAM Shipbuilding and Machinery a.s vállalat nyert el, és amelynek köszönhetően a hajógyárban megkezdődhet két negyvenöt méteres komp és két harmincöt méteres katamarán gyártása.

A négy hajót aztán tavaly júniusban tették vízre Észak-Komáromban. Balaton, Tomaj, Tihany és Szántód három kísérőhajóval indult el hosszú útjára a Dunán, hogy nem kevés logisztikai és koordinációs feladatot adva, nem is teljesen összeszerelt állapotban, a Sió csatornán keresztül egy hét leforgása alatt jusson el Siófokig.

A szállítást végző flotta teljesítménye egyedülálló a balatoni hajózás történetében. Még soha nem került sor ekkora flotta ennyire komplex logisztikai útvonalon való közlekedésére a Dunán, majd a Sió csatornán át a Balatonra.

Mivel a szállítás miatt a 11 méter széles és 35, illetve 45 méter hosszú hajókat részlegesen vissza kellett bontani, Balatonra érkezésük után még várt rájuk a felépítmények (újra)felszerelése. Egy 450 tonnás daru emelte rájuk egyenként a több tonnát nyomó, óriási nyitott fedélzetet, az utastereket és a kormányállásokat. Ezt követte a gépészeti, villamos, hidraulikai rendszerek visszaépítése. A kompokon összesen 11, a katamaránokon pedig 14 kilométer hosszú elektromos vezeték húzódik, emellett a gépészeti csövek is kitesznek hajónként 1-1 kilométert. Az új katamaránok, a Balaton és Tomaj egyenként 350 utas és 35 kerékpár szállítására lesznek alkalmasak, míg a kompok külön-külön is a jelenlegi kapacitásnál 20 százalékkal több, azaz 24 gépjárművel, 30 kerékpárral és 120 utassal közlekedhetnek majd. 

Tihany és Szántód, a kompok már tavaly ősszel megtették első útjukat a Balaton két partja között, arra azonban, hogy kistestvéreik is munkába álljanak, egészen mostanáig, 2024. márciusának végéig kellett várni. Mi pedig ott voltunk az első utasok között, hogy a Kemma.hu olvasóinak elsőként és testközelből számolhassunk be a különleges és modern hajókról.

Katamaránra fel!

De térjünk is vissza Tomaj gyomrába, a tágas kabinba, ahol az utas kényelmes székeken pihenhet meg, és asztalok mellett fogyaszthatja el az otthonról hozott vagy itt vásárolt útravalót. A falakon körbe LED-tévék és persze sok-sok ablakon át a Balaton látványával. Kávéillatban, mert a büfében azzal már üzembiztosan szolgálják ki a vendéget. Az „étlap” viszont remélhetőleg még csak tesztidőszakát éli, és később a chipseken túl szendviccsel, meleg fogásokkal is megörvendeztetik majd az éhes utast. Végtére a szívéhez neki is csak a gyomrán át vezet az út.

Ahogy a hajó gyomrából a két lépcsősor a fedélzetre. Ott pedig jó levegő, napsütés (a szerencséseknek) és Balaton minden irányban. Igaz, az teljesen ugyanúgy néz ki, mint a régebbi hajókról.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában