2024.02.05. 13:55
Mit csinál télen a Magyar Közút, ha nincs havazás? Megkérdeztük!
Amikor nem kell havat takarítani az utakról, a napos, enyhe téli időszakban is számtalan feladat vár a Magyar Közút Nonprofit Zrt. munkatársaira, akik folyamatosan javítják az úthibákat, gondozzák a növényeket, szemetet szednek, sőt szükség szerint kicserélik a sérült szalagkorlátokat is.
Esztergom környékén több út mentén is levágták a zavaró ágakat
Forrás: 24 Óra
Fotó: W. P.
Levágott ágak, feldarabolt fatörzsek sorakoznak egyes országutak mentén, melyek jól szimbolizálják azt, hogy a társaság szakemberei télen sem pihennek. Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Kft. kommunikációs osztályvezetője elmondta, hogy a téli hónapokban folyamatosan gondoskodnak az út menti száraz fák kivágásáról, az útszelvénybe belógó cserjék metszéséről, illetve irtásáról is.
A napokban például több, Esztergom környéki útszakaszon is láttuk, amint ágaprító berendezéssel darabolták fel a korábban már lenyesett, illetve levágott fákat, de volt példa arra is, hogy az árkokban, útpadkán heverő hulladékot gyűjtötték össze a vállalat munkavállalói.
Alapesetben a téli időszak a hóeltakarításról és a síkosságmentesítésről szól, ám ha megenyhül az idő, nem esik a hó, vagy átmenetileg elmúlnak az éjszakai fagyok – mint amelyre idén januárban is láthattunk példát –, akkor például lehetőség van az újonnan kialakuló burkolathibák javítására is. Pécsi Norbert Sándor szerint általánosságban elmondható, hogy novembertől márciusig egy-egy csapadékosabb időjárás, majd az azt követő fagyási-olvadási ciklusok gyors váltakozása – vagyis az éjszakai fagyokat követő nappali pozitív hőmérsékletek együttes hatása – kedvez az új burkolathibák kialakulásának. Főleg a régebbi építésű, felújításra váró mellékúti szakaszokon figyelhető meg ez a jelenség, vagyis az, hogy akár egy újabb és újabb mélyedések, repedések, kátyúk jelennek meg a burkolatban.
Értékesítik az összevágott fákat
A közösségi oldalakon többen érdeklődtek arról, hogy mi lesz a sorsa a levágott gallyaknak, törzseknek, illetve hogy a magánszemélyek vihetnek-e belőlük haza gyújtósnak, tűzifának. Pécsi Norbert Sándor megjegyezte: a növényzetgondozás, űrszelvénytisztítás során a kivágott fákat mérnökségeik területére szállítják, majd a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. eljárásrendje alapján értékesítik őket.
A lenyesett gallyakat munkatársaik a biológiai körforgást segítve felaprítják. Néhány mérnökségükön korábban beszerzett pellet kazán működik. A beszállítás és szárítás után az említett helyszíneken lévő kazánokban égetik el az aprítékot, mellyel biztosítják a melegvíz ellátását, illetve az épületek fűtését.
Pécsi Norbert Sándor hozzátette: télen korlátozottabbak a lehetőségek, mint a tavasztól-őszig tartó időszakban, mivel jelenleg többnyire hideg aszfalttal dolgozhatnak a szakemberek az úthibák javításánál, tekintettel arra, hogy télen a meleg aszfalt keverő üzemek nagy része zárva tart. Ráadásul ilyenkor is több tényező, vagyis a száraz idő és tartósan nulla fok feletti időjárás kell ahhoz, hogy az ideiglenes javítások elvégezhetőek legyenek. A kommunikációs osztályvezető kiemelte, hogy mindent megtesznek annak érdekében, hogy a biztonságos közlekedés feltételeit biztosíthassák a kezelésükben lévő országos közutakon.