Fejlesztés

2024.02.06. 19:55

Jövő ősszel indulhat az M1-es bővítése: háromsávos lesz az autópálya

Szerződést módosított a kormány, így mégis elkezdődhet az M1-es autópálya M0-s és Bicske közötti szakaszának bővítése – közölte a Világgazdaság a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) tájékoztatása nyomán. A Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (MKIF) közölte: a beruházás alatt a kétszer két sávot biztosítani fogják a közlekedők részére.

Kemma.hu

A sztráda Budapest és Bicske között lesz három sávos

Forrás: Kemma.hu

Mint arról korábban beszámoltunk, a kormány gazdasági érdekek miatt vizsgálta felül a gyorsforgalmi utak fejlesztése, üzemeltetése kapcsán megkötött autópálya-koncessziós szerződést, amelynek értelmében az említett beruházás is bekerült a koncessziós kivitelezési körbe.

Szimicsku László, az MKIF Zrt. kommunikációs igazgatója megkeresésünkre elmondta, hogy 2022-ben az M1-es sztráda Budapesthez közeli részét átlagosan naponta 75-80 ezer jármű használta, ebből minden negyedik teherautó, körülbelül 10 ezer jármű nyerges vontató volt. A gyakorlati tapasztalatok szerint tavaly 5-10 százalékkal nőtt a forgalom 2022. évi adatokhoz képest, vagyis túlterhelt szakaszról van szó. A vállalat 1237 kilométernyi gyorsforgalmi utat vett át üzemeltetésre, fenntartásra, fejlesztésre, ebből mintegy 13 százalékot tesz ki az M1-es, ugyanakkor a balesetek kb. harmada ezen a sztrádán történik. Az erős terhelés miatt a pálya műszaki állapota is gyorsabban romlik.

Megtudtuk, hogy az említett fejlesztés legkésőbb 2025 őszén kezdődik el. A szerződés módosításával a társasághoz került a 24 kilométeres szakasz kétszer háromsávossá való bővítése, ezáltal nagyjából 40 százalékkal nőtt az általuk bővítendő szakaszok hossza (az M1-en), miközben a kivitelezési határidő csak 30 százalékkal tolódik ki.

A második módosításig 3 év lett volna a feladatok elvégzésre, most 4 évet határozott meg a szerződés az M1-es bővítésére. Emellett az MKIF Zrt. építi majd ki többek között az M100-as csomópontot is, amelybe becsatlakozhat majd a jövőben a régóta tervezett Esztergom és az M1 közötti gyorsforgalmi út.

A bicskei szakasz bővítése és a hozzá kapcsolódó intelligens közlekedési rendszeren alapuló leállósáv (ITS) létrehozása mellett az M1-es esetében lesz még további nagyjából 60 kilométernyi bővítés Győr és Hegyeshalom között. Ott egy másik fejlesztési ütem részeként kétszer két sávosra bővül a sztráda és ugyanúgy ITS is létesül. Az eddigi 3 méter széles üzemi leállósáv 3,75 méterre bővül oldalanként, baleset, felújítás vagy forgalmi helyzet okán a központból digitális táblák segítségével meg tudják nyitni a közlekedők számára.

Átépítésekre is szükség lesz
Szimicsku László elmondta, hogy bekerült egy közlekedésbiztonsági burkolatfelújítás is a feladataik közé: a bővítéssel érintett szakaszokon, 273 kilométeren, még a bővítés előtt biztonságosabbá teszik a pályát, hidakat, felüljárókat és egyes a tranzitforgalom miatt túlterhelt pihenőket is. Ez a 273 kilométer a tavaly elkezdett 538 kilométeren felüli munkának számít. A bővítés értelmében legalább 150 centiméterrel szélesebb lesz a pálya, a helyszűke miatt legalább 100-200 darab híd, felüljáró, áteresz és műtárgy esetében lehet szükség átépítésekre, bontási, szélesítési munkákra is, hogy a szélesebb pálya elférjen. Bizonyos esetekben akár több méter mélységig a pálya szerkezetét is meg kell majd bontani, illetve újra kell építeni.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában