Autózás

2022.06.24. 15:36

Lejárnak a műszakik: nagy a roham a vizsgahelyeken

Sok tulajdonos későn kapott észbe, így előfordulhat, hogy június végéig már nem jut el járművével műszaki vizsgára. Egyesek inkább megválnak a kocsiktól és némi ráfizetéssel megvesznek helyettük olyanokat, melyek rendelkeznek érvényes okmányokkal.

Walczer Patrik

Műszaki vizsgáztatás a Magyar Autóklub Szerviz, Vizsgapontján Képen: Tadonai Pál vizsgabiztos

Forrás: Békés Megyei Hírlap

Fotó: Bencsik Ádám

2020-ban a járványhelyzet miatt született egy kormányrendelet, miszerint a 2020. március 11. és július 3., valamint a 2020. november 4. és 2022. május 31. között lejárt, vagy lejáró okmányok érvényességét a veszélyhelyzet végétől számított 60. napig meghosszabbítottak. Így például az említett időszak alatt hiába járt le a járművek műszaki vizsgája, mindenféle büntetés nélkül tovább közlekedhettünk velük. 

A türelmi időszak azonban idén június 30-án véget ér. Azok, akik idáig kivártak, már hiába próbálkoznak, a naptár betelt, a várólista egyre hosszabb, így simán előfordulhat, hogy hónapokig nélkülözniük kell a járműveiket.

Bereczki Gábor tatabányai használtautó-kereskedő – akinek a cége műszaki vizsgáztatással is foglalkozik – lapunknak elmondta, hogy a technológia, a szabályok és a nyitvatartási idő is megadja, hogy naponta hány autó, motor vagy egyéb gépkocsi vizsgázhat.

– 1450 vizsgahely van az országban, abból mi vagyunk az egyik. Most mintegy 1 millió autóra kellene műszaki. Akik most kérnének időpontot, a nagy roham miatt jó esetben már csak július végére kapnának. Alaposan át kell néznünk mindent, így nem fordulhat elő az, hogy napi 8-10 járműnél több vizsgázzon – árulta el.

Szépen lassan „elfogynak” a használtak - Idén a vizsgadíjak is emelkedtek, egyes helyek között 10-20 ezres különbség is lehet, így érdemes körbenézni. Általánosságban elmondható, hogy a külföldi használt-autó piacon jelentkező drágulás itthon is érezteti a hatását, de a forint-euró árfolyam is megemeli a kocsik árát. Kereslet ugyan van, de a választék egyre kisebb, mivel sokan a bizonytalan jövő miatt egyszerűen nem válnak meg most a járművektől. Már van példa arra is, hogy egyes építőipari cégek visszaviszik a kereskedőkhöz a teherautókat, mivel félnek attól, hogy nem lesz munkájuk. Az úgynevezett „válságautók” pedig több okból is keresettek, a 20-30 éves, alacsony fenntartású, jó állapotú modellekre most kifejezetten nagy az igény.

A nagy nyomás a használt-autó piacra is hatással van. A kereskedő tapasztalja, hogy egyes autótulajdonosok inkább beviszik hozzájuk és eladják nekik a kocsijaikat, és cserélnek, minthogy kivárják a sorukat. Ezzel ugyanis időt nyernek.

– Megkeresnek bennünket olyan autókkal is, melyet 2018-ban látott utoljára vizsgabiztos. Aztán jönnek hozzánk 2020 végén, 2021 elején lejárt autókkal is, és mondják, hogy most mennének Horvátországba és szükség lenne a vizsgára. Alapvetően az a baj, hogy a tulajdonosok évekig nem foglalkoztak a kocsikkal, most pedig inkább megszabadulnak tőlük, mert gazdaságilag nem érné meg nekik a javítás – mondta Bereczki Gábor.

A szakemberek úgy látják, hogy júliustól egy bizonyos réteg ugyanúgy bevállalja majd a rizikót és műszaki vizsga nélkül fognak közlekedni autókkal. Ezzel azonban – a kocsik nem, vagy kevésbé ismert rossz állapota miatt is – tízezrek életét fogják veszélyeztetni.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában