Duna

2021.09.09. 18:59

Két komáromi hidat is szeptemberben avattak

Százhuszonkilenc éve szeptemberben adták át a komáromi Erzsébet hidat. A Monostori hídon is ekkor indulhatott el a forgalom, csak éppen 2020-ban.

Körtvélyfáy Dina

Komárom, 2020. szeptember 17. Orbán Viktor magyar (b) és Igor Matovic szlovák miniszterelnök (k), valamint Boris Kollár szlovák házelnök (j) átvágja a nemzeti színû szalagokat az új komáromi Duna-híd (Monostori híd) avatásán 2020. szeptember 17-én. MTI/Koszticsák Szilárd

Forrás: MTI

Fotó: Koszticsák Szilárd

A Duna-parti városban a két partot összekötő híd építését már az 1870-es években szorgalmazta a helyi katonaság és a városvezetőség. A pénzügyi feltételek ebben az időszakban ugyanakkor még hiányoztak, ezért csak az 1890-es évek elején valósulhatott meg az állandó dunai híd. A munkálatot Baross Gábor, közmunka és közlekedésügyi miniszter idejében indították el. A komáromi Erzsébet hidat 1892-ben avatták fel.

Az 1947-ben újjáépített Erzsébet híd 414 méter hosszú (Fotó: K. D. / 24 Óra)

Korábban tavasztól – őszig repülő és hajóhidak révén oldották meg a közlekedést, télen pedig a befagyott Duna jégpáncélján közlekedtek a két városrész között. A helyzet azonban egyre nehezebbé vált, hiszen gyakran órákig kellett várni a két part közt járó révre, máskor pedig az olvadások idejében gyakoriak voltak a jégen a rianások, melyek életveszélyessé tették az átkelést.

A híd négy nyílású, 414 méter hosszú, hegesztett vasból készült szerkezet, a középső ív magassága 12, a két végén pedig 6,5 méter. Az acélszerkezetet a Magyar Királyi Államvasutak Gépgyára készítette, melynek súlya 2117 tonna. A hídfők és a pillérek alapozása pneumatikus süllyesztőszekrényekkel történt, melyre a betontest és a faragott kővel bevont falazat került.

Egypilonos új átkelő a jelenleg is használt vasúti hídtól 170 méterre (Fotó: K. D. / 24 Óra)

A hidat szeptember 1-jén adták át, Erzsébet királynéról, Ferenc József feleségértől nevezték el, aki 1857. május 4-én, Komáromnál lépett első ízben magyar földre. A hidat, az elmúlt száz évben több alkalommal is felújították. 1945. március végén a visszavonuló német hadsereg felrobbantotta. A középső két szerkezet a Dunába zuhant, melyet 1946-ban építettek újjá.

 

A ’90-es években fogalmazódott meg a gondolat, hogy szükség lenne egy új Duna-hídra. Az alapkövet végül 2017 októberében tették le. Végül egy 600 méteres, egypilonos, ferde kábeles átkelő épült meg a jelenleg is használt vasúti hídtól 170 méterre nyugatra. Az átkelő 100 kilométerrel rövidíti a magyar–szlovák teherforgalom útját.

Különlegessége " target="_blank" rel="noopener noreferrer">a hídpálya Szlovákiához közelebbi oldalán elhelyezkedő ferde, 118 méter magas pilon, amely a rajta átfűzött kábelek segítségével tartja a híd felső szerkezetét. Belsejében nagyrészt csigalépcső vezet a magasba, 375 lépcsőfokkal. A hidat Orbán Viktor magyar és Igor Matovic, az akkori szlovák miniszterelnök, valamint Boris Kollár szlovák házelnök avatta fel 2020. szeptember 17-én.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában