drágulás

2021.09.25. 07:00

Félmillió forintot is érhet a jogosítvány – megszólaltak a megyei vezetésoktatók

Tíz százalékkal kerül többe a jogosítvány megszerzése mint tavaly. Megyénk vezetésoktatói szerint lehet kiugró összegekről beszélni, de ma már több levezetett óra árán lehet megtanulni vezetni mint korábban. És ez több tényezőre is visszavezethető.

Wágner Zsanett

A jogosítványra nagy az igény, sok tanulóvezetőt látni a városok forgalmas útjain

Forrás: 24 Óra

Fotó: H. B.

– 280 ezer forintnál tartok és még nincs vége – nyilatkozta egy, a neve elhallgatását kérő tatabányai fiatal. Kétszer is meggyűlt a baja a forgalmi vezetéssel, ami a „B” kategóriás jogosítvány megszerzéséhez elkülönített büdzsé növekedésével jár. A leendő sofőr még a szerencsésebbik fajtához tartozik, aki stabil szülői háttérrel rendelkezik és nem kell plusz munkát elvállalni a tanulás mellett az előre nem kalkulált költségek miatt.

– A legtöbb tanuló csodát vár. Azt, hogy 30 óra alatt tanítsuk meg közlekedni – mondja Hetzmann Gyula vezetésoktató, aki szerint a közlekedés ennél jóval összetettebb. – Nem jogosítványt kell szerezni, hanem meg kell tanulni vezetni. Lehet ez 30, 60 vagy akár 90 óra is – miközben hozzáteszi, hiába drágul a tanfolyam, a jelentkező nem lett náluk kevesebb.

Hetzmann Gyula szerint évek alatt megnőtt a forgalom az utakon, manapság már nem ritka, hogy egy családban két-három autó is van. Talán ez lehet az oka, hogy évről-évre „kitolódik” a jogosítványt szerzők életkora. Ma már nem megy ritkaságszámba, hogy nagymama, szülő és unoka is egyszerre jár a tanfolyamra. Tatabánya egyik legjobb hírű autósiskolájában 5 és 7500 között mozog egy óradíj, a tanulók átlagosan 50 óra vezetés után szereznek írásos bizonyítványt tudásukról.

A tanfolyamok iránti érdeklődést még a koronavírus-járvány sem fékezte, nagyjából ugyanannyian jelentkeznek évről évre az iskoláknál. Egyetlen érzékelhető hatás, hogy többen választják az online KRESZ-oktatást. – A világjárvány miatti enyhítéseket feltehetően kihasználták a családok és inkább üdülni mentek nyáron, így kevesebb volt a tanuló. Ősszel azonban újra helyreállt a rend – ezt már Igar Gyöngyi gépjárműoktatótól, a komáromi Süveg Autóiskola vezetőjétől tudtuk meg, ahol az idén is körülbelül 300 tanuló fordult meg. Az ár itt 5 és 6 ezer között mozog.

A tanfolyam ára megyeszerte változó, függ az üzemanyagártól, a szervizdíjtól és az oktatók béremelésétől. Szűkebb hazánk autósiskolái közül Esztergomban kell a legmélyebben zsebbe nyúlni, információink szerint egyes iskolák 9000 forintot is elkérhetnek egy-egy útért. – Nálunk azért alacsonyabb, a vezetési óra díja 6900 forint, cserébe azonban minőséget adunk. Talán nem kell ecsetelnem, mekkora a különbség, ha a tanuló autópálya helyett országúton megy, vagy amikor az éjszakai vezetésre este 6 órakor indul. Érdemes szerezni egy kis rutint, ha a tanuló vadállattal találja szemben magát az utakon – mondja Liebl Béla, a Rutin Okt Kft ügyvezetője, aki szerint egyre több a vadgázolás a térségben, főleg Tarján felé.

Megyénkben is nagy az oktatóhiány

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint idén augusztusban átlagosan 235 ezer forint kellett ahhoz, hogy valaki megszerezze a jogosítványát. Tavaly nyáron 22 ezer 550 forinttal, öt éve 70 ezer forinttal került kevesebbe a képzés. Érdekes helyzet, hogy az autósiskolák többségében nagy az oktatóhiány. Az esztergomi iskola vezetője arra panaszkodik, hogy a meglévő oktatók kiöregedtek, elmentek nyugdíjba vagy elhunytak, így hiába képeznek valamennyivel több szakembert, azt a lyukat, amit a gépjárművezetőszakoktató-képzésben a 10 éves leállás ütött, nagyon lassan tudják csak pótolni. Miként Liebl Béla fogalmazott: a jogosítvány megszerzésének ideje azért sem gyorsítható, mert a vezetésoktatók munkaidejét jogszabály korlátozza: napi 10 óránál többet nem ülhetnek autóban.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában