2021.09.25. 07:00
Félmillió forintot is érhet a jogosítvány – megszólaltak a megyei vezetésoktatók
Tíz százalékkal kerül többe a jogosítvány megszerzése mint tavaly. Megyénk vezetésoktatói szerint lehet kiugró összegekről beszélni, de ma már több levezetett óra árán lehet megtanulni vezetni mint korábban. És ez több tényezőre is visszavezethető.

A jogosítványra nagy az igény, sok tanulóvezetőt látni a városok forgalmas útjain
Forrás: 24 Óra
Fotó: H. B.
– 280 ezer forintnál tartok és még nincs vége – nyilatkozta egy, a neve elhallgatását kérő tatabányai fiatal. Kétszer is meggyűlt a baja a forgalmi vezetéssel, ami a „B” kategóriás jogosítvány megszerzéséhez elkülönített büdzsé növekedésével jár. A leendő sofőr még a szerencsésebbik fajtához tartozik, aki stabil szülői háttérrel rendelkezik és nem kell plusz munkát elvállalni a tanulás mellett az előre nem kalkulált költségek miatt.
– A legtöbb tanuló csodát vár. Azt, hogy 30 óra alatt tanítsuk meg közlekedni – mondja Hetzmann Gyula vezetésoktató, aki szerint a közlekedés ennél jóval összetettebb. – Nem jogosítványt kell szerezni, hanem meg kell tanulni vezetni. Lehet ez 30, 60 vagy akár 90 óra is – miközben hozzáteszi, hiába drágul a tanfolyam, a jelentkező nem lett náluk kevesebb.
Hetzmann Gyula szerint évek alatt megnőtt a forgalom az utakon, manapság már nem ritka, hogy egy családban két-három autó is van. Talán ez lehet az oka, hogy évről-évre „kitolódik” a jogosítványt szerzők életkora. Ma már nem megy ritkaságszámba, hogy nagymama, szülő és unoka is egyszerre jár a tanfolyamra. Tatabánya egyik legjobb hírű autósiskolájában 5 és 7500 között mozog egy óradíj, a tanulók átlagosan 50 óra vezetés után szereznek írásos bizonyítványt tudásukról.
A tanfolyamok iránti érdeklődést még a koronavírus-járvány sem fékezte, nagyjából ugyanannyian jelentkeznek évről évre az iskoláknál. Egyetlen érzékelhető hatás, hogy többen választják az online KRESZ-oktatást. – A világjárvány miatti enyhítéseket feltehetően kihasználták a családok és inkább üdülni mentek nyáron, így kevesebb volt a tanuló. Ősszel azonban újra helyreállt a rend – ezt már Igar Gyöngyi gépjárműoktatótól, a komáromi Süveg Autóiskola vezetőjétől tudtuk meg, ahol az idén is körülbelül 300 tanuló fordult meg. Az ár itt 5 és 6 ezer között mozog.
A tanfolyam ára megyeszerte változó, függ az üzemanyagártól, a szervizdíjtól és az oktatók béremelésétől. Szűkebb hazánk autósiskolái közül Esztergomban kell a legmélyebben zsebbe nyúlni, információink szerint egyes iskolák 9000 forintot is elkérhetnek egy-egy útért. – Nálunk azért alacsonyabb, a vezetési óra díja 6900 forint, cserébe azonban minőséget adunk. Talán nem kell ecsetelnem, mekkora a különbség, ha a tanuló autópálya helyett országúton megy, vagy amikor az éjszakai vezetésre este 6 órakor indul. Érdemes szerezni egy kis rutint, ha a tanuló vadállattal találja szemben magát az utakon – mondja Liebl Béla, a Rutin Okt Kft ügyvezetője, aki szerint egyre több a vadgázolás a térségben, főleg Tarján felé.
Megyénkben is nagy az oktatóhiány
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint idén augusztusban átlagosan 235 ezer forint kellett ahhoz, hogy valaki megszerezze a jogosítványát. Tavaly nyáron 22 ezer 550 forinttal, öt éve 70 ezer forinttal került kevesebbe a képzés. Érdekes helyzet, hogy az autósiskolák többségében nagy az oktatóhiány. Az esztergomi iskola vezetője arra panaszkodik, hogy a meglévő oktatók kiöregedtek, elmentek nyugdíjba vagy elhunytak, így hiába képeznek valamennyivel több szakembert, azt a lyukat, amit a gépjárművezetőszakoktató-képzésben a 10 éves leállás ütött, nagyon lassan tudják csak pótolni. Miként Liebl Béla fogalmazott: a jogosítvány megszerzésének ideje azért sem gyorsítható, mert a vezetésoktatók munkaidejét jogszabály korlátozza: napi 10 óránál többet nem ülhetnek autóban.