kártyaolvasó

2021.06.16. 07:00

Vigyázat: vásárláskor trükközhetnek a futárszolgálatok!

A csomag átvételekor gyakran hallani, hogy nincs kártyaolvasó készülék, vagy rossz, hiába kötelező. Doktor Imre Zoltánt, a NAV megyei szóvivőjét kérdeztük.

W. Zs.

A boltokban természetessé vált a kártyaolvasó használata

Forrás: 24 Óra

Fotó: I. Gy.

Kötelezővé vált az elektronikus fizetés lehetőségének biztosítása a kereskedőknél és szolgáltatóknál, ezzel szemben még mindig vannak olyan futárszolgálatok, ahol ez nincs így. Számos esetben nem filléres árukról van szó, hanem több százezer forintos műszaki cikkekről, mobiltelefonokról, számítógépekről, amelyeknél az eladó elvárja, hogy a vásárló egy vaskos köteg készpénzzel egyenlítse ki a vételárat. A vevő – érthetően – a készpénz helyett inkább a biztonságosabb kártyás fizetést választaná. A hivatalos magyarázatuk a bankkártyás fizetés és más elektronikus megoldások elutasítására az, hogy az drága.

A boltokban természetessé vált a terminál használata
Fotó: I. Gy. / 24 Óra

Akad arra is példa, hogy a vevőnek még a vásárlás előtt azt mondják, rossz a terminál, ezért csak a készpénz „játszik”. Így tehát, ha egy kereskedő vagy szolgáltató nem akarja, hogy kártyával fizessenek nála, egyszerűen azt mondja, nincs készülék. Olyan esetről is tudunk, amikor nem tájékoztatták a vársárlót a fizetési feltételekről, nem volt nála készpénz, így visszaküldték a csomagot – holott járványhelyzetben javallott „kártyázni”.

– Az elektronikus fizetés biztosítottságának ellenőrzése nem a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) hatáskörébe tartozik – válaszolta Doktor Imre Zoltán, a NAV megyei szóvivője. A kereskedelmi törvény végrehajtási rendeletében külön felhatalmazhatja a fogyasztóvédelmi hatóságot az ellen­őrzésre, de ők – amely jelen esetben a kormányhivatalokhoz tartozik – nem kaptak erre külön felhatalmazást. A rendőrség szerint az illetékes jegyző segíthet, akitől lapzártánkig nem érkezett információ.

Mi a szankció?

Egyelőre úgy tűnik, ha követni szeretné egy „üzlet” a jogszabályokat, akkor biztosítja az elektronikus fizetést, de ha mégsem, akkor sem kell attól tartania, hogy megbüntetik miatta. A Pénzügyminisztérium korábban úgy fogalmazott, hogy a fogyasztóvédelmi és ügyfélbarát szemléletben olyan elektronikus fizetési módot javasolt választani, amely az adott ügyfélkör, vásárlói kör számára a legszélesebb körben igénybe vehető, használható.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában