beruházás

2020.09.22. 14:21

Akcióba lépett az új Duna-hídnál is szolgáló óriás úszódaru

Helyére került a megújuló budapesti Déli összekötő híd első eleme, ebben a Clark Ádámnak is nagy szerepe volt.

Kemma.hu

A két úszódaru emelte a hatalmas acélszerkezetet a Dunén

Forrás: magyarepitok.hu

Fotó: Nagy Mihály

A komáromi új Duna-híd után a budapesti Déli összekötő vasúti Duna-híd építésénél is fontos szerepet kapott a Clark Ádám úszódaru. A budapesti híd fejlesztése fontos állomáshoz érkezett, amely a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) nettó 35,9 milliárd forintos beruházásában a Duna Aszfalt Kft. kivitelezésével jön létre, számol be a magyarepitok.hu.

Az 510 méter hosszú híd Duna feletti acélszerkezeti egységeit a csepeli előszerelő területen készítették el. Ezek első acéleleme 80 méter hosszú és a hídtartozékokkal együtt 425 tonnás súllyal bír. A mozgatásához szükség van a 200 tonna teherbírású Clark Ádám és a 300 tonna teherbírású Hebo lift-8 (korábbi nevén Atlasz) úszódarukra is.

A két úszódaru emelte a hatalmas acélszerkezetet a Dunán (Fotó: Nagy Mihály / magyarepitok.hu)

Ezek emelték hétfőn az acélszerkezeteket az úgynevezett emelőbárkákra. A portál kiemeli, hogy jelentős vízi járműpark jelent meg a Dunán, miután a két nagy úszódaru mellett egy úszóbárka, illetve az emelőművek és számos további eszköz is a helyszínen van.

A művelet rendkívül összetett volt, hiszen a pillérek a meglévő vasúti híd és a Rákóczi híd között álltak, így az úszódaruk gémjével nem lehet hozzájuk férni. Az elemeket ezért csak alulról beemelve lehet a helyükre illeszteni, a látványos és nehéz munkát speciálisan erre a célra kialakított hidraulikus emelőmű végzi. A rendkívüli pontosságot igénylő művelet során a szükséges manővereket tolóhajók, kisgéphajók és horgonyzó dereglyék is segítik.

A többórás művelet után következik majd a pilléreken való elhelyezés, melynek műveletét nehezíti, hogy a pillérek a meglévő vasúti híd és a Rákóczi híd között állnak, így az úszódaruk gémjével nem lehet hozzájuk férni. Az elemeket alulról illesztik a helyükre. Ezt a műveletet egy erre acélra kialakított hidraulikus erőmű végzi. A NIF tájékoztatása szerint a hídelem emelőművel történő függőleges irányú mozgatása további előkészítő tevékenységet követően legkorábban szerdán kezdhető meg.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában