2020.06.12. 07:30
Ete egykori ezermester településvezetője álomautót épített
Egy múlt század eleji autót épített Ete volt polgármestere a udvarában. Azt tervezi, hogy majd a környező települések falunapjain és rendezvényein is bemutatja a különleges járművet. Már csak forgalmi engedélyt kell szereznie rá.
Forrás: Beküldött
Mikor először megpillantottam, nekem azonnal a Titanic című film híres autója jutott róla az eszembe. Hamar kiderül, hogy nem véletlenül. Rohonczi László elárulta, hogy az 1910-es autók mintájára készítette el saját alkotását. A híres hajón pedig egy 1911-es Renault 11 AX Limousine-t szállítottak, ami nagyon hasonlít az etei társához. Ráadásul a volt polgármester tervrajzok nélkül készítette el az autót.
– Mindig is jó érzékem volt a műszaki dolgokhoz. Ráadásul van egy olyan adottságom, hogy még a munkálatok előtt már fejben látom a kész alkotást. Ez olyasmi, mint Michelangelo híres mondása: „Minden kőben benne van a szobor, csak a felesleget kell lefaragni róla..” Sokat olvastam az autókról és több képet is megnéztem róluk. Ezek alapján már tudtam tervek nélkül is, hogy fogom elkészíteni az autót – mesélte László, aki már másfél éve elkezdte építgetni szabadidejében. De csak októberben, miután átadta a polgármesteri széket, gyorsult be a munka.
– Abban az időben minden autót még kézzel készítettek. Ki akartam próbálni, hogy vajon én is képes vagyok-e ilyet megépíteni mérnöki végzettség nélkül is. Először a kerekekkel kezdtem. Talán az egész autó legnehezebb része volt a faküllők elkészítése. Úgy kellett meghajlítani és összeilleszteni a fát, hogy az a lehető legnagyobb teherbírású legyen és közben ne törjön el – mutatta a küllőket az ezermester, aki megpróbált korabeli anyagokat felhasználni az autó készítésénél.
– Az első autókat még egy hintó vázára építették. Nekem is szerencsém volt, mert sikerült találnom egy 1800-as évek végén készült hintót. Ennek a laprugóját építettem be az autó elejébe. De a belsejét is korabeli bőrrel burkoltam be. Nagyon nehéz volt egyedül úgy kifeszíteni és rögzíteni a bőrt, hogy az ne gyűrődjön meg sehol – emlékszik vissza a volt polgármester.
Rohonczi László elmondta, hogy mindig is gyűjtötte az érdekes, régi tárgyakat. Így alakulhatott, hogy az autó hátuljában kialakított borrekeszes tároló ajtaja az Eszterházy család monogramjával díszített hordóból készült. A műszerfalban pedig egy pianínó részeit fedezheti fel a szakavatott szem. Az autó már túl van az első tesztúton. Természetesen szigorúan csak az udvaron. Az autónak ugyanis nincsen forgalmi rendszáma.
– Még nem tudom, hogy milyen engedélyek szükségesek ahhoz, hogy forgalomba is kivihető legyen az autó. Mivel csak 20–25 kilométer/órás sebességre képes lassú járműnek minősül. Nagyjából olyan, min egy golfautó, csak robbanómotorral – magyarázta a László, aki szeretné, ha minél többen láthatnák büszkeségét.
– A környező települések polgármestereivel beszéltük, hogy falunapokon bemutatjuk a látogatóknak az autót. Illetve régóta tervezem, hogy Etén kialakítok egy rádiótechnikai múzeumot. Ha minden jól megy, ez az álmom év végére teljesülhet. Itt is szeretném majd kiállítani az autót – árulta el terveit a volt polgármester.