büszkeségünk

2018.01.22. 11:10

Vaszary teljes művészetével kötődött Tatához

Korszakokon átívelően haladt az egyre vadabb színekben tobzódó absztrakt piktúra felé Tata neves festője, Vaszary János.

V. T.

Kövesdi Mónika beszélt Vaszary munkásságáról

Fotó: V. T.

Vaszary János Budapestről költözött Tatára: több otthonkeresési kaland után Tóvárosban, a ma róla elnevezett villában élt kisebb-nagyobb megszakításokkal. A háború alatt ki sem mozdult a vizek városából, a Toroczkai Wigand Ede tervezte és később róla elnevezett villából. Végleges visszaköltözését Tatára 1939-ben a halála akadályozta meg.

Kövesdi Mónika művészettörténész beszélt Vaszary munkásságáról
Fotós: V. T.

A művész születésének 150. évfordulója alkalmából rendezett előadássorozat mostani állomásán Kövesdi Mónika művészettörténész, a Kuny Domokos Múzeum munkatársa elemezte Vaszary János tatai kötődéseit.

A múlt század fordulóján Tata és Tóváros még különálló település volt: a falusias környezet, építészeti háttér és a vizek világa folyamatos alkotásra ösztökélte a festőt: első tatai képe 1909-ből a Fényes fürdőt ábrázolta, amit követtek a tatai parkokról, fákról festett impresszionista, majd egyre absztraktabb művei.

Látomások

Vaszary Jánost korán rabul ejtette az impresszionizmus: korai képein, családja nógrádi kötődései miatt a paraszti élet ábrázolása sem állt távol tőle. Később a Balaton igézte meg: számos képet festett fürdőzőkről, majd vízparti – még később – tengerparti üdülőhelyekről. Festészetének tatai korszakára vad piros, kék és zöld színek tobzódása, az elmosódott parkrészletek jelzésszerű ábrázolása  volt a jellemző, amit légies nőalakokkal tett még szuggesztívebbé.

Képein már fellelhető a japán festészet, a közeliből a távolit is feltáró perspektíva bemutatása, amelyet a művészettörténet japánizmusnak nevez. Vaszary későbbi, francia hatású művein egyre inkább eltávolodik a konkrét tatai tájaktól, a látomásszerű, képzeletbeli világot mutatta be élénk színekkel ábrázolt virágain, nőalakjain, a villa és a kert részletein. Kövesdi Mónika jellemzőik alapján csoportosította e műveket: például idill, éden, árkádia, vadon „témakörök” szerint mutatva be képeit.

A fejlődéstörténethez külföldi párhuzamokat is felsorolt, Manet, Van Gogh, Dufy, képi világán keresztül. Több képén megismerhető volt a villa néhány részlete, a pergola, az erkélyajtó, a belső tér – a látomásszerű női alakokkal.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!