Hírek

2005.04.08. 00:00

Ódon falak a jövő árnyékában

Múlt héten befejeződött sorozatunkban a fővárosi kerületek múltjában kalandoztunk. Most induló új folyamunk a közelmúlt és a jelen gondjait, örömeit tárja olvasóink elé.

Kiss G. – Lázin M. A.

[caption id="" align="alignleft" width="301"] Az Artotel az egykori szabadtéri mozi helyére került. A modern épület kiválóan illeszkedik a rakparti házak sorába.
[/caption]Az első kerület a második világháborúban súlyos károkat szenvedett. Az élet a harcok elcsitulta után nehezen zökkent vissza régi kerékvágásába. Ugyanakkor igaz, pont a pusztítás nyomán megindult újjáépítés hozta felszínre számos középkori emlékünket. Így a királyi lakrész udvarának földjéből került elő a világszerte híres budavári szoborlelet. Ugyancsak a belövéseknek, a nyomukban keletkező rengésnek köszönhetjük a házak kapujában felbukkant, korábban befalazott gótikus ülőfülkéket.

A kerület, mivel Budapest kiemelt jelentőségű pontján volt, mindig több figyelmet kapott az átlagosnál. A legjobb építészek dolgoztak csinosításán, az itt megvalósuló házak tervein, azok kivitelezésén. Így e törekvés mentén jött létre a korabeli Budapest egyik legszebb és legjobb szállodája, a Hilton. Ugyancsak jól illeszkednek az ódon hangulatba a Hattyú-, az Anjou-ház vagy a Duna-parti Francia Intézet és Victoria Szálló 21. századot idéző tömbjei. Ám sajnálatos, hogy máig nem tudták felújítani a hajdani Honvéd Főparancsnokság, a Várbazár, a Budai Vígadó vagy az egykori bíróság épületét. Országszerte ismertek az első kerület alatt húzódó barlangok. Ám a sok település által irigyelt turisztikai szenzáció már eddig is sok kellemetlen meglepetést szerzett az önkormányzatnak.

A kerület egyik legnagyobb gondja az elöregedés. A huszonkilenc év alatti lányok és fiúk közösen mintegy ezerhétszázzal maradnak alatta a hatvanévesnél idősebb férfiak és nők létszámának. Nem kedvez a családot alapítani vágyó fiataloknak a lakáshelyzet sem. Az egy- és kétszobás otthonok mennyisége messze meghaladja a tízezret, ezzel szemben a három- vagy többszobásoké alig valamivel több mint ötezer. Gond, hogy ezek igen magas áron kelnek el. Építkezni a hely szűkössége, valamint a lépten-nyomon felbukkanó történelmi emlékek miatt csak nehezen és drágán lehet.

Az első kerület tömegközlekedése kiváló. Bárhonnan indulva alig néhány percnyi sétával elérhető egy járat. Ezzel szemben a gépjármű-közlekedés már lényegesen nehezebb. Az Alagút, a Lánchíd, az Attila és a Krisztina körút napjában többször is beragad, s akkor még szót sem ejtettünk a lehetetlen alsó és Bem rakparti viszonyokról.

Ez utóbbira gyógyírt jelenthetne a folyam mentén futó kétszer két sávos autóút kiépítése. Ám ennek megvalósulása a távoli jövőbe vész. Többször felmerült, a Bem rakpartról és a Fő utcából el kellene vezetni a forgalmat. Ám e terv gyakorlatilag kivitelezhetetlen. Ugyanis e két közlekedési folyósón fut le a budai hosszirányú forgalom döntő része. Azaz kiiktatásuk óriási forgalomnövekedést okozna a belső területeken.

Béri Virág (18), tanuló: A Déli pályaudvar állapota méltatlan a kerülethez. A lehető leghamarabb tenni kellene valamit az áldatlan helyzet megszüntetéséért. Az épület egyre siralmasabb látványt nyújt, nem beszélve a hajléktalanokról. A fedélnélküliek nemcsak a pályaudvart, hanem az egész Vérmezőt megszállták.

Kiss Norbert(22), pultos: Az Attila úton akkora a zaj, hogy az néha már elviselhetetlen. Esténként főleg a motorosok okoznak problémát. A hoszszú és egyenes útszakasz versenypályára emlékezteti őket. Állandóan kihúzatják a járgányokat. Ezt leszámítva szeretek itt élni. Ez a kerület talán Budapest egyik legszebb része.

Erdei Szilvia (30), kismama: Több mint egy éve elvitték a csúszdákat a Vérmezőn található játszótérről. A gyerekek nagyon szerettek rajta játszani. A homokozók átalakítása is hetek óta tart, így jelenleg azt sem lehet használni. Annak azonban örülök, hogy sok rendőr van az utcákon. Biztonságérzetet ad az embernek.

Szilágyi János (28), fűtésszerelő: Legtöbb problémám a parkolással akad. Szinte sehol nem lehet megállni. A fővárosi pályaudvarok közül egyedül a Délinek nincsen saját parkolóhelye. A közbiztonsággal ezzel szemben elégedett vagyok. Talán itt az autófeltörések és a lopások száma sem olyan nagy, mint más kerületekben.

Arató Krisztina (35), kismama: Sajnos ez a kerület sem mentes a nagy forgalomtól. Egy nap többször is bedugul a Krisztina körút és az Attila út. Ilyenkor a levegő tele van kipufogógázzal. A játszóterek többségét azonban nagyon szépen rendbehozták. Ezeket körbe is kerítették, így azokat a kutyák sem piszkítják össze.

Kiss Norbert(22), pultos: Az Attila úton akkora a zaj, hogy az néha már elviselhetetlen. Esténként főleg a motorosok okoznak problémát. A hoszszú és egyenes útszakasz versenypályára emlékezteti őket. Állandóan kihúzatják a járgányokat. Ezt leszámítva szeretek itt élni. Ez a kerület talán Budapest egyik legszebb része.

Erdei Szilvia (30), kismama: Több mint egy éve elvitték a csúszdákat a Vérmezőn található játszótérről. A gyerekek nagyon szerettek rajta játszani. A homokozók átalakítása is hetek óta tart, így jelenleg azt sem lehet használni. Annak azonban örülök, hogy sok rendőr van az utcákon. Biztonságérzetet ad az embernek.

Szilágyi János (28), fűtésszerelő: Legtöbb problémám a parkolással akad. Szinte sehol nem lehet megállni. A fővárosi pályaudvarok közül egyedül a Délinek nincsen saját parkolóhelye. A közbiztonsággal ezzel szemben elégedett vagyok. Talán itt az autófeltörések és a lopások száma sem olyan nagy, mint más kerületekben.

Arató Krisztina (35), kismama: Sajnos ez a kerület sem mentes a nagy forgalomtól. Egy nap többször is bedugul a Krisztina körút és az Attila út. Ilyenkor a levegő tele van kipufogógázzal. A játszóterek többségét azonban nagyon szépen rendbehozták. Ezeket körbe is kerítették, így azokat a kutyák sem piszkítják össze. Az Artotel az egykori szabadtéri mozi helyére került. A modern épület kiválóan illeszkedik a rakparti házak sorába. -->

Címkék#Kerület

Ezek is érdekelhetik