Kemma.hu videó

2024.03.30. 06:55

Ezt tudja a tűzoltók új „Ferrarija”: ”Maximális erő, maximális teljesítmény és még piros is” + videó

Jól debütált a tatabányai hivatásos tűzoltók vadonatúj járműve. A MAN Aquaman típusú tűzoltógépjármű március 1-jén állt hadba.

Goletz-DeáK Viktória

Gyönyörűen csillog a hatalmas piros jármű a tatabányai hivatásos tűzoltók laktanyájában. Még igazi "új szaga" van az autónak, amit már nagyon vártak a piros ruhások. A MAN Aquaman típusú tűzoltógépjármű ugyanis igazi csúcskategória társai között, amik bár kicsit megkopottan, de harcra készen sorakoznak csillogó társuk mellett.

Jól debütáltak a tatabányai hivatásos tűzoltók vadonatúj járműve. A MAN Aquaman típusú tűzoltógépjármű március 1.-veé állt hadba. .
Berki Krisztián tűzoltó főtörzsőrmester büszkén mutatta meg a tűzoltók új csodáját
Fotó: Vági Gábor tű. őrnagy / Forrás: BM Katasztrófavédelem

A vármegyei igazgatóságokra került új, MAN Aquaman típusú tűzoltógépjárművekről Berki Krisztián tűzoltó főtörzsőrmester, az Esztergomi Hivatásos Tűzoltóparancsnokság különlegesszer-kezelője, az új gépjármű használatának oktatója, mentora osztotta meg tapasztalatait a Katasztrófavédelem februári magazinjában.

A főtörzsőrmester tizenötödik évét tölti a tűzoltói pályán, tűzoltóautókat tizenharmadik éve vezet. Az új gépjárműfecskendők kezelésének oktatásához szükséges mentori továbbképzésre elöljárói javaslatára jelentkezett. A tűzoltó a mentorképzés keretében több lépcsőben és helyszínen ismerkedett meg az új járművel. Míg a BM Heros Zrt. telephelyén a gyártás részleteibe nyerhettek betekintést, addig a műszaki specifikumokról és oktatási anyagokról, a gyár mellett a MAN SE tehergépkocsi gyártó és a Katasztrófavédelmi Oktatási Központ is gondoskodott.

– Fontos, hogy elmélyüljünk az új gépjárművel kapcsolatos ismeretekben. Hiába láttunk már számtalan tűzoltógépjárművet, a hangsúly most is a kis eltéréseken van. Ahhoz, hogy sofőrként, vagy a járművön szolgálva más felelősségi körben van jelen egy tűzoltó, elsőszámú szempont, hogy minden eszközt és felszerelést becsukott szemmel is megtaláljon és magabiztosan alkalmazza. Ezért kiemelten fontos az újonnan rendszerbe állított gépjárművek esetén a mentori feladatkör – magyarázta a főtörzsőrmester. 

Miért is olyan különleges ez a tűzoltó jármű?

A fecskendő össztömegét tekintve, oltóvízzel együtt 18 tonna, melyet egy hathengeres, 320 lóerős dízelmotor mozgat. A jármű, sok korábbi fecskendővel ellentétben automata váltóval szerelt, az összkerékhajtás kapcsolható. A főtörzsőrmester egyértelmű előnyként hivatkozik a korábbi fecskendőkhöz képest tapasztalható, pár tonnával nagyobb össztömeghez kapcsolt, arányaiban lényegesen nagyobb teljesítményre.

Jól debütáltak a tatabányai hivatásos tűzoltók vadonatúj járműve. A MAN Aquaman típusú tűzoltógépjármű március 1.-veé állt hadba. .
A tűzoltók "Ferrarija" márciustól éles bevetésen is bizonyított
Fotó: Varga Mihály Sebestyén tű. főhadnagy / Forrás: BM Katasztrófavédelem

– Az erő vele van… Laktanyánkban én koordináltam a kollégák kötelezően előírt első ötven kilométeres vezetési gyakorlatát. A mosoly mindenki arcán ott volt. A sok hárombetűs vezetéstámogató rendszer, szám szerint öt mellett érezhető, hogy a vezetés még könnyebb, mint korábban. Nagyon sok funkció segíti a sofőröket, amiről tizenöt éve álmodni se mertünk volna. Még élénken él bennem, amikor tizenöt éve az IFA tűzoltójárművek mellett már ott álltak az akkori kor legmodernebb fejlesztéseivel felszerelt Mercedes TLF 4000-es típusú fecskendői. A sofőrök akkor el voltak olvadva a rengeteg funkciótól. Ma már kedvesen mosolygunk ezen. A technológia minden tekintetben előre halad, ez biztos – emlékszik vissza a korábbi járművekre a tűzoltó, aki közben az új "csoda" különlegességeit is megmutatta. 

– Az új járművek érkezése nekünk olyan, mintha egy Ferrarit próbálgatnánk. Maximális erő, maximális teljesítmény és még piros is… – simogatta meg az Aquamant a főtörzsőrmester.

Rengeteg az újítás

A málhatér felszereléseit tekintve is rengeteg a segítő újítás. Krisztián a teljesség igénye nélkül sorolta, melyek azok a funkciók, amelyeket a beavatkozó állomány nagyobb hatékonysága érdekében építettek be. 

  • A málhaterek könnyebb megközelítésének érdekében minden oldalon fellépő található. 
  • Az akkumulátoros feszítő-vágó berendezések gyorsabb és akadálytalanabb beavatkozást tesznek lehetővé. 
  • A gyorsbeavatkozó vízsugár a korábbiaktól eltérően nem a málhatér közepén, hanem a jármű végén kapott helyet. 
  • A gépjármű hátuljában található szivattyú funkciót finomították, ilyen például az automatikus téli víztelenítés. 
  • Beépített avaroltó, amellyel a fecskendő menet közben is tudja oltani maga előtt az égő növényzetet.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában