2024.03.05. 06:55
Háromszor több az autó, mint a parkoló Tatán. Keresik a megoldást
Az Ady Endre út és a tömbök körüli utcáknál a legnehezebb szabad helyet találni az autónknak. Tatán a parkoló keresés igazi kihívást jelent.
Ha valaki járt már autóval Tatán, netalán még valamit szeretett is volna elintézni, esetleg sétálni a tóparton, az biztos szembesült azzal, hogy a Tata biztos nem a szabad parkolók városa. Főleg a belvárosi részen okoz gondot, ha valaki szeretne megállni autóval. Az ok leegyszerűsítve nagyon egyszerű: sok az autó, kevés a parkoló. Ezen próbál most változtatni a város.
A februári testületi ülésen mutatták be a tatai parkolók telítettségi vizsgálatát. A felmérést a Május 1 út és az Öreg-tó közötti utcákban, Illetve a körforgalom, Cseke-tó, illetve az Öreg-tó közötti részeken végezték el. Így többek között kimaradtak az Új úti tömbök és a Komáromi utca is.
A beszámolóban sok érdekes adat szerepelt, ami segíthet megérteni a probléma okát. Mint írták: Tata városa csaknem 25 ezer lakosú, kistérségi közvetlen vonzáskörzetével együtt több mint 40 ezren laknak. 2020. évben közel 11 ezer személygépkocsit, mintegy 500 motorkerékpárt, és összesen több, mint 3 ezer nagy gépjárművet: tehergépkocsit, nyerges vontatót, valamint autóbuszt üzemeltettek a helyi lakosok és gazdasági társaságok. Ezek száma mára mintegy 20 százalékkal növekedett, és továbbra is növekedni fog. Ezen felül a településre naponta csaknem 50 ezer jármű érkezik, ezek nagyobb része áthalad, kisebb részük azonban ide érkezik valamilyen okból. Emellett az adatokból kiderül, hogy a városban az önkormányzati parkolók száma alig több, mint 2100. Ezekből az egyszerű alapadatokból is jól látszik, hogy jóval több az autó, mint a parkoló.
− Hosszú ideje beszélünk arról, hogy kellene egy vizsgálatot végezni, hogy kapjunk egy objektív tiszta képet arról, hogy néz ki Tatán a parkolás. Valamivel több, mint kétezer kiépített parkolója van a városnak, ezen felül a nagyáruházaknak is vannak parkolói, amikkel együtt mintegy ötezer autónak tudunk helyet biztosítani. Most az önkormányzat tulajdonában levő kétezer parkoló telítettségét vizsgáltuk − magyarázta Michl József polgármester, aki elmondta, hogy négy különböző napon vizsgálták a parkolókat.
− Rendezvények alatt, nyáron, iskolai időben vizsgálták a parkolókat ami alapján pontos adatunk van arról, hogy változott az óránként a telítettségük, hány autó állt bennük. Nagyon érdekes adatok jöttek ki, amikkel tovább tudunk lépni. Egyrészt parkolókat szeretnénk építeni, amivel szeretnénk elérni, hogy 2500-2800 önkormányzati parkoló legyen a városban. De tovább folyik a vizsgálatunk, hiszen azt is meg kell vizsgálnunk, hogyan tudjuk elérni, hogyan pöröghetnek a parkolók. Valamilyen rendet ki kell alakítanunk, hogy mindenki találjon magának az elintéznivalójához a helyszínen szabad parkolót − tette hozzá a városvezető.
És akkor nézzük a számokat:
A felmérés egységesen 8:00 – 18:00 között történt, 30 percenként. A forgalomtechnikai kialakítás, tiltások, és burkolati jelek alapján megállapították a különböző körzetek férőhelyeinek számát. A 100 százaléknál nagyobb foglaltsági érték szabálytalan, rendezetlen parkolást, kapubehajtókra felállást tükröz.
A parkoló autók száma reggel és délután tetőzik
- Munkanapokon 8:00 – 9:00 óra között: mintegy 400-450 a többlet jármű
- 10:00 óra magassága: foglaltság tetőzése
- Kora délután: a kihasználtság tetőzik
- 16:00 – 18:00 óra körül: „kiürülnek” a parkolók
- Iskolaszüneti munkanapon és nyári szabadnapon: magasabbak a foglaltsági értékek
Parkolási típusok, időtartam és hely szerint
- Nagyon rövid távú, kevesebb, mint 1 órás várakozás: a Kossuth tér egyes szakaszain, a Szarka közben
- Rövid távú, 1-3 óra várakozás: a Hősök tere, rendelőintézet környékén
- Középtávú, 3-6 óra várakozás: a Hősök tere, Bláthy iskola, Tanoda tér, Építők parkja
- Középhosszú távú, 6-24 óra várakozás: a Hajdú utcában, a Váralja utcában és a Bartók Béla utcában a Várfal mellett
- Hosszú távú,1 napon túli várakozás: a Bercsényi utcában, a Bartók Béla utcai tömböknél, és a Május 1. út
Az előterjesztés szerint a következő lépés egy megvalósíthatósági tanulmány készíttetése lesz. A különböző szempontok figyelembevételével szeretnének egy olyan parkolási rendszert kiépíteni, ami egyben védi a város természeti kincseit, de megoldja a lakók, illetve a városba érkező turisták parkolási nehézségeit is.
Mint arról a Kemma.hu korábban beszámolt, új parkolási rendszert alakítanának ki Tatán. Ezzel szeretnék megoldani a parkolási problémát. Legkorábban 2025-ben vezethetik be. Erről a település jegyzője, dr. Horváth József beszélt a Kemma.hu-nak.