Közmeghallgatás

2024.03.06. 17:42

Oroszlányi erőmű: lavinát indított az újraindítás

Kérdések voltak, miként válaszok is, de azok nem mindig találkoztak - röviden így foglalható össze a kecskédi közmeghallgatás.Tehát indulatoktól nem volt mentes a fórum, amit az oroszlányi erőmű közeli újraindítása tett sürgetővé.

Wágner Zsanett

A tervek szerint októberben újranyitják az oroszlányi erőművet. Grúber Zoltán kecskédi polgármester ezzel kapcsolatban hallgatta meg a közt március 6-án a művelődési ház nagytermében, ahol csaknem 60 érdeklődő foglalt helyet. A házigazdákon kívül a környező településekről is érkeztek szép számmal. Rövidesen nem várt indulatok szabadultak el, több részletkérdés kapcsán. Több mint két órán át tartott a fórum.

Oroszlányi erőmű: a közeli újraindítás nagy port kavart a kecskédi közmeghallgatáson
Oroszlányi erőmű: az újraindítás számos kérdést felvetett a kecskédi közmeghallgatáson
Fotó: Wágner Zsanett / Forrás:  24 Óra

Egyrészt a szállítással kapcsolatban nem volt egyetértés a felek között, másrészt a felhasznált tüzelő minőségi ellenőrzése váltott ki kisebb vitát. Tehát a legtöbb hozzászólást a kamionforgalom növekedése miatti félelem hívott életre, de a károsanyag-kibocsátás is megért egy-két kérdést.

Részt vett a tájékoztatón Lazók Zoltán oroszlányi-, Csonka László bokodi- és Beke László környei településvezető is, amin a korszerűsítésért felelős Veolia Energia Magyarország Zrt. képviselői válaszoltak a lakosok kérdéseire. Rudolf Péter mérnök-közgazdász, az oroszlányi erőmű fejlesztéséért felelős CHP-Invest Kft. ügyvezetője; Vollár Attila, a Közép-magyarországi Erőművek Igazgatóság regionális igazgató, valamint Fiala Zoltán az oroszlányi hőerőmű főmérnöke beszélt a projekt jelenlegi állásáról.

Egyebek mellett a beruházás céljáról is tájékoztattak. Az oroszlányi erőmű az újraindítás után a megújuló energiaforrások felhasználásával működik a későbbiekben. Beszerzésük régiós forrásokra épül, az ehhez szükséges beszállítói lánc kiépítése is elindult. A beruházás környezetvédelmi szempontból is fontos, teljes szén-dioxid semlegesség elérése a cél.

Oroszlányi erőmű: érvek és ellenérvek ütköztek

A fórum első hozzászólója Takács János volt. Szerinte, Környe már most járhatatlan és nemtetszését fejezte ki az ügyben, hogy tovább nőne a forgalom a beruházás miatt. A kérdésre, lehet-e a közútra nézve sem megterhelő vasúti szállításban gondolkodni, ami a környezetvédelem miatt is fontos lenne. Konkrét válasz nem érkezett a felvetésre. Annyi csupán, hogy 10 százalékban így oldják majd meg a logisztikát, tehát marad a kamionos szállítás. A másik kérdéskör a légszenyezettség-mérőre vonatkozott: az oroszlányi polgármesteri hivatal tetején helyeznek üzembe egyet. Taps kísérte Eck Márton felszólalását is, aki nem értette, miért a beruházás vége előtt fél évvel tájékoztatják a lakosságot a kész tényekről. Mint mondta, nem látja értelmét bármilyen jelzésnek, hiszen már döntöttek az ügyben.

A felek a tárgyalás végére egyetértek abban, hogy a tájékoztatást folytatni kell és hasonló lakossági fórum lesz majd Bokodon és Környén is. Elhangzott, hogy a részletekről egy korábbi környezetvédelmi tanulmányból lehet tájékozódni, az utak felújítása miatt pedig a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szakembereihez kell fordulni. A projektvezetők megígérték, hogy lobbiznak az elkerülő úttal kapcsolatban az illetékeseknél. Kisebb lázongás tört ki a sorokban ülők között, akik úgy vélik, hogy ebben az esetben is minimum 3 év múlva készül el az elkerülő.

Két, 50 megawattos erőmű indul el

A távhő tervezett indítása 2024. második félév. A tüzelőanyag szállító kamionok körülbelül 150 kilométerről érkeznek majd Oroszlányba, a szélrózsa minden irányából reggel 6 és este 7 között. Egy raktérben 25 tonna faapríték és 19 tonna szilárd, újrahasznosított tüzelőanyag (SRF) lesz. A cég számításai szerint nem lesz jelentős a forgalomnövekedés, naponta 140 kamionnal több közlekedne például a bokodi és a környei szakaszon. Ez azt jelenti, hogy 5 percenként plusz egy kamionnal lehetne számolni az amúgy is elég forgalmas környei szakaszon. Ott, ahol a 2022-es felmérés szerint naponta 142 kamion közlekedik. Oroszlánynak, holott Lazók Zoltán átérzi a probléma súlyát, létkérdés az erőmű újraindítása. Mint mondta, a bányászvárosban nincs lehetőség gázzal fűteni, a lakosság  több mint fele (14 ezer) távfűtést használ.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában