Gondoljuk át

2023.10.10. 13:54

Veszélyes spórolás a sufnituning

Életveszélyes szituációkhoz vezethet, ráadásul a műszaki vizsgán is kiderülhet, ha nem hozzáértők bütykölik, szerelgetik az autóinkat. Bár rövid táron megspórolhatunk pár tízezer forintot, baleset esetén a „feketén” dolgozó szerelők nemes egyszerűséggel ránk háríthatják a felelősséget.

Walczer Patrik

Ha kontárok szerelik olcsón az autót, az később igen sokba kerülhet

A gondos tulajdonos nemcsak tankolja és szelfit készít a kocsijával, hanem ellenőrzi az olajszintet, illetve az ablakmosó- és a hűtőfolyadék szintjét is, a kopott abroncsok helyett újakat vesz, az időszakosan jelentkező műszaki problémákra pedig rövid időn belül megpróbál megoldást találni.

Egyes márkák esetében olcsóbbak, másoknál drágábbak az alkatrészek, így érthető, hogy az árakra, költségekre a kocsik üzembentartói is igen érzékenyek. Nem mindegy ugyanis, hogy egy fékjavításért 20, vagy mondjuk 50 ezer forintot kell fizetnünk, bár, aki a biztonságot többre tartja, vélhetően a második opció mellett dönt. Ám van a társadalomnak egy jó része, aki leleményességét, ügyességét kamatoztatva megkeresi az úgynevezett garázsműhelyeket, ahol potom pénzekért végeztethetik el a kívánt javítást.

Nem ritka, hogy magukat hozzáértőnek beállító, valójában laikus, kókler személyek a közösségi oldalakon bizonygatják, hogy „okosba megoldják” a fékbetét cserét, a futómű állítást, vagy egy új lengéscsillapító beszerelését. Láttam már vonaton utazva olyat, hogy egy autóalkatrészekkel teli udvarban egy oldalára borított régi Suzukit szerelgettek, de fültanúja voltam annak, hogy egy autógyárban négy hónapot eltöltött ismerősöm garázs hiányában az utcán, vagy egy megbeszélt helyen vállalt kisebb-nagyobb munkákat.

A sonline.hu szerint a garázsműhelyekkel és a bizonytalan bütyköléssel csak fölösleges kockázatot vállalnak az autósok. Ugyanis az elvégzett javítást követően, ha bármilyen probléma felmerül, akkor a kocsik tulajdonosai nem, vagy csak nagy nehézségek árán tudják érvényesíteni jogaikat.

Bereczki Gábor, az egyik tatabányai használtautó-kereskedés vezetője elmondta, hogy cégük műszaki vizsgáztatással és szervizeléssel is foglalkozik. Ebből kifolyólag időnként találkoznak olyan járművekkel is, melyeket nem szakszerű, a technológiának nem megfelelő javításon estek át.

– Előfordul, hogy nem az adott modellnek megfelelő alkatrészeket szerelnek fel az érintett kocsikra. Volt olyan is, hogy valaki a kormány gömbfejeket felcserélte, a jobb oldali volt a bal oldalon. Ezeket az autókat nem engedhetjük át a műszaki vizsgán – jelentette ki.

A fékbetétcsere elvben nem a legnehezebb feladat, de Bereczki Gábor szerint a bütykölt kocsiknál van arra is példa, hogy a csere során nem végzik el a technológiai utasításokat, emiatt a fék szorulhat, befog.

– Több szempontból is megvan a veszélye annak, ha nem hivatalosan működő szervizekben javíttatunk. Nincs garancia arra, hogy a kocsi biztonságos, ráadásul baj esetén a felelősség kérdése is felmerül. Ha átvizsgálunk egy-egy autót, akkor fel szoktuk hívni a tulajdonosok figyelmét arra, hogy mely alkatrészek cseréjére van szükség – mondta Bereczki Gábor.

Időnként hallunk történeteket, netán látunk felvételeket az interneten úton, útszélen álló, kigyulladt járművekről. A tatabányai kereskedés vezetője szerint általában az elhanyagoltság miatt csaphatnak fel a lángok a motortérben, kicsi a spontán műszaki hiba miatti kigyulladás. Ráadásul a tűzesetek az átvizsgálásokkal is megelőzhetők.

Felkészülés
Bár szeptemberben kifejezetten meleg volt és az október is kellemes, napos idővel indult, azért lassan beköszönt az igazi őszi időjárás. A csapadékos, nyirkos napokon az útburkolatok a csapadék, illetve a lehullott és az aszfaltra tapadt falevelek hatására is csúszóssá válhatnak. Október végétől a ködfoltok is egyre gyakoribbak lehetnek, így a látási viszonyok is esetenként rosszak lehetnek. Bereczki Gábor szerint emiatt is fontos, hogy az ablaktörlő lapátok is megfelelő állapotban legyenek. Telephelyükön gyakran cserélnek ki már kevésbé hatékonyan törlő gumikat, sokan az ajánlottnál tovább hagyják fent akkor is, ha már igencsak elöregedtek, ami szakadó esőben balesetveszélyes helyzetet is előidézhet. Pedig a járművezetők számára intő jelnek kellene lennie, ha a törlés után ugyanolyan vizes, netán csíkos marad a szélvédő. A kereskedés vezetője hangsúlyozta: a „látni és látszani” elv alapján érdemes rendszeresen ellenőrizni a világítást is, a futómű állapotára az úthibák miatt ellenben egész évben ajánlott odafigyelni.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában