2021.07.01. 07:00
Nem akármiért kell az esztergomi úton a főútról érkezőknek elsőbbséget adni
A 117-es úton, a benzinkútnál kialakított lámpás kereszteződést hat hónapig folyamatosan ellenőrzik és ha szükséges, akkor módosítják a jelzőlámpák programozását.
Forrás: 24 Óra
Fotó: Walczer Patrik
– Tapasztalataink alapján a gépjárművezetők alkalmazkodni tudtak az új jelzésrendszerhez – válaszolta megkeresésünkre Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője a 117-es úton, a benzinkútnál kialakított lámpás kereszteződés kapcsán.
Még áprilisban számoltunk be róla, hogy átépítik a 117-es út és az 1117 – más néven Látóhegyi – út csomópontját. Az említett helyszínen többször történtek balesetek: a két alsóbbrendű, tehát az 1117-es és a benzinkút mellett húzódó Puskás Tivadar utcából sokszor úgy hajtottak be a járművezetők a kereszteződésbe, hogy nem adtak elsőbbséget a szabályosan közlekedőknek.
A kivitelezés elkészült, a közösségi oldalakon pedig többen próbálták „megfejteni”, hogy miért helyeztek ki elsőbbségadás kötelező táblát abba a két, jobbra kanyarodó sávba, amelyből a főútról letérve a két alsóbbrendű útra kanyarodhatunk rá.
Pécsi Norbert Sándor ezzel kapcsolatban közölte, a csomópont forgalomnagyságból adódó fő iránya a Kertváros-Látóhegyi útirány. Ennek az iránynak a forgalmát azzal is segítik, hogy a Kesztölc felől érkező és jobbra kis ívben, a Látóhegyi útirányban haladóknak elsőbbséget kell adniuk.
– A megyében több helyen is van ilyen forgalomszabályozás. A KRESZ előírásai szerint, ha valaki a Látóhegyi út irányából érkezik és jobbra akar haladni Esztergom-Kertváros felé, akkor rá nem vonatkoznak a jelzőlámpa jelzései, mivel nincs részére jelzőlámpa elhelyezve a jobb oldalon, csak az „Állj! Elsőbbségadás kötelező!” jelzőtábla vonatkozik rá – tette hozzá.
Korrigálás
Pécsi Norbert Sándor megjegyezte: a csomóponti irányokban a szabad jelzések forgalomtól függően vezéreltek. A műszaki átadás–átvételt követően hat hónapig folyamatosan ellenőrzik és ha szükséges, akkor módosítják a jelzőlámpák programozását. A baleseti adatok alapján és a rendelkezésre álló források alapján döntenek a baleseti gócpontokon szükséges beavatkozásokról, de jelenleg nincs még egy megyei helyszín, ahová lámpát kellene telepíteni.