szétválás

2020.05.19. 07:30

Tíz év után újra önállóvá válhatnak a dorogi általános iskolák

Tíz év sikeres együttműködés után újra önálló intézményekké válhatnak a dorogi általános iskolák. A szétválásról, a jelenlegi digitális oktatásról és az angol nyelvtanítás területén elért sikerekről Sitku Pállal, a Dorogi Magyar-Angol Két Tanítási Nyelvű és Sportiskolai Általános Iskola (DOKI) intézményvezetőjével beszélgettünk.

Walczer Patrik

Forrás: Beküldött

2010-ben új fejezet kezdődött a város életében azzal, hogy életre hívták a DOKI-t, így megszűnt a gyermeknevelési, oktatási intézmények egymástól való elszigeteltsége. Bár sikeres egy évtizeden vannak túl, az iskolák mégis úgy döntöttek, hogy a következő tanévtől újra önállóan folytatják.

– Kezdetben az Eötvös tagiskola volt, majd később a Zrínyi tagiskola lett a fő intézmény. A szétválás folyamata már elindult, a minisztérium május végén hozza meg a döntését – mondta az intézményvezető.

Sitku Pál szerint az önállósodás „vesztese” a sport lesz, mivel a három iskola korábban egy közös csapatot tudott indítani, és atlétikában, kézilabdában, valamint labdarúgásban a dorogi diákok szép eredményeket értek el az országos diákolimpiai bajnokságokon.

– Úgy gondolom, ez nem is annyira szakmai, hanem inkább érzelmi alapon meghozott döntés. Az intézmények ugyanis jobban szerették volna az önállóságot. Az oktatás szerkezete ennek ellenére a jövőben sem fog megváltozni – tette hozzá.

Az Eötvös tagiskolában jelenleg egy angol két tannyelvű és két tehetséggondozó osztály, a Petőfi tagiskolában egy sportiskolai és egy sima, a Zrínyi tag­iskolában pedig egy angol két tannyelvű, valamint egy értékközvetítő és képességfejlesztő programos (ÉKP) osztály van. A különválás után is szeretnének maradni ennél a vonalnál.

– Az elsősök beiskolázásánál ebben az évben érdekes tendenciát figyeltünk meg. Korábban is mindig összejött nálunk a hét osztály, de most kiugróan magas volt a jelentkezők száma. 215-en szerették volna nálunk elkezdeni az első osztályt, végül 25 főt nem is tudtunk felvenni. Nyilván nem a dorogi gyermekek számának növekedése áll emögött, hanem az, hogy az angol két tannyelvű és a sportiskolai osztály máshol is népszerű. Azt gondolom, a hosszan tartó kiemelkedő munka eredménye a szomszédos településeken is vonzerővel bír – mondta Sitku Pál.

A két tannyelvű osztályba járó diákok nemcsak a hagyományos nyelvórákon vesznek részt, hanem idegen nyelvi lektor is foglalkozik velük, sőt, három tantárgyat angolul tanulnak. A hatodik és nyolcadik évfolyamban elvégzett szintfelmérők bizonyítják: abban a korban már A2-es, illetve B1-es szintű nyelvtudással rendelkeznek.

– Nem kérdés, hogy messze meghaladjuk az elvárt szintet. Egyébként az Eötvös tagiskolában nagyon szép nyelvvizsgaeredmények is születtek. Azt gondolom, hogy nálunk sok nyolcadik osztályos tanuló angoltudása megfelel a középiskolás végzős diákokéval. Mindenhol meg vannak elégedve egykori diákjaink nyelvtudásával, attól függetlenül, hogy van-e nyelvvizsgájuk, vagy nincs – mondta az intézményvezető.

Sitku Pál szerint az elmúlt tíz évben is volt egyfajta belső rivalizálás a tagintézmények között, ez inkább előrébb vitte a DOKI szekerét. Bízik benne, hogy a szétválás után a kollégák és az iskolák is jó viszonyt ápolnak majd egymással.

Digitális oktatás

A koronavírus-járvány miatt március 16-tól az ország összes iskolájában az interneten keresztül zajlik az oktatás. Sitku Pál elmondta, hogy az elején voltak kisebb problémák, de kialakult a működőképes koncepció. Vannak pedagógusok, akik Skype vagy egyéb kommunikációs platformokat is igénybe vesznek – sőt még csoportos foglalkozásokat is tartanak, melyek színesítik a tanulást –, viszont alapesetben a KRÉTA-rendszeren keresztül küldik ki a feladatokat a tanulóknak. Felmerül a kérdés, hogy a sportiskolai osztályok hogyan tanulnak? Az intézményvezető ennek kapcsán megjegyezte: a tagozatra járókra ugyanaz a testnevelési óraszám vonatkozik, mint más osztályokra, viszont vannak egyéb tantárgyaik is, mint a sportágetika. A pedagógusok otthoni feladatokat adnak a diákoknak, olykor videókat, mozgásnaplót is kérnek az elvégzett munkáról. A cél az, hogy a gyermekek most is mozogjanak eleget. Vannak egyébként olyanok is, akik a szüleiket is bevonták a feladatokba, így családi programmá vált a digitális tanulás.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában