biztonság

2019.03.16. 07:00

2022-től kötelező válik az automata vészfékrendszer minden új személyautóban

2022-től az Európai Unióban minden új személyautóban és kisteherautóban kötelező lesz az automatikus vészfékező rendszer (AEBS). Az intézkedéstől az úgynevezett ráfutásos balesetek számának csökkenését várják.

Várvizi Tamás

Forrás: 24 Óra

Elsősorban városi környezetben számos esetben történik úgynevezett ráfutásos baleset, az ilyen jellegű ütközések számát szeretnék csökkenteni az újítással.

Az AEBS bevezetésére vonatkozó ENSZ-rendelet tervezetéről negyven ország állapodott meg – közölte a világszervezet. Mindez a mostani kilátások szerint azt jelentené, hogy 2022-től az Európai Unióban és Japánban minden új személyautóban és kisteherautóban kötelező lesz az automatikus vészfék, amely jelentősen javítja a közlekedésbiztonságot, különösen városi környezetben.

A töréstesztekről ismert Euro NCAP úgy becsüli, hogy az AEBS 38 százalékkal fogja csökkenteni a ráfutásos baleseteket, amellyel több mint ezer életet is meg lehet menteni évente az Európai Unióban.

A berendezés lényege, hogy ha az autó balesetveszélyes távolságra megközelít egy járművet vagy gyalogost, akkor – autótól függően – először hangjelzéssel, kormányrázással figyelmezteti a sofőrt, ha ez sem használ, akkor megállítja az autót a baleset elkerülése érdekében.

– Messzemenőkig egyetértek az intézkedéssel – fogalmazott megkeresésünkre Bereczki Gábor, az egyik tatabányai használtautó-kereskedés vezetője. Mint mondta, azokkal a véleményekkel sem azonosul, miszerint „a kocsi csak ne fékezzen helyettem, arra ott vagyok én”.

– Ha egy életet is meg lehet menteni a vészfékrendszer használatával, már megérte – hangoztatta a szakember. Bereczki Gábort megkérdeztük arról is, hogy a hozzájuk forduló vevők mennyire tartják szem előtt a biztonságot.

– Nem csak az ár számít, szerencsére elmondhatjuk: aki hozzánk betér, fontosnak tartja, hogy a karosszéria megfelelő legyen, de az aktív és passzív biztonsági berendezések megléte, minősége is lényeges számukra. A tempomatra pedig főleg azok a vásárlók kérdeznek rá, akik felsőbb kategóriás járművekben gondolkodnak – magyarázta.

A szabályozásról várhatóan még az idén tárgyal a világszervezet.

A ráfutásos balesetekről

A KRESZ szerint járművel másik járművet csak olyan távolságban szabad követni, amely elegendő ahhoz, hogy az elöl haladó jármű mögött meg lehessen állni.

Ez azonban nem egy pontosan meghatározható távolság, mert befolyásolja a jármű sebessége, állapota, az útviszonyok, a sofőr reakcióideje, valamint több más tényező is.

Fontos tudni, hogy az elől haladó jármű vészfékezése esetén a biztonságos cselekvéssor – észlelés, fékezés, megállás – végrehajtására átlagosan 2 másodpercre van szükség. Ez például 130 kilométer/órás sebességnél 72 méter megtételére elegendő. De a reakcióidőt mindemellett befolyásolhatja az is, hogy a vezető mennyire pihent, mennyi tapasztalata van, áll-e gyógyszeres befolyásoltság alatt.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában