érdekességek

2017.10.20. 11:07

10 tény a Miklós malom felújításáról és az új kerékről

Nemcsak azt áruljuk el, kik dolgoztak az új malomkeréken, hanem azt is, hogy mit tervez a tulajdonos a Miklós malommal és mikor.

P. P.

Ahogy arról beszámoltunk, a helyére került a Miklós malom új kereke. Ennek kapcsán gyűjtöttünk össze több érdekességet az ikonikus tatai épület múltjáról, jelenéről és jövőjéről.

  • A műemléképület gazdája, a Fogaskerékgyár Kft. nyolc éve kezdte el a felújítás tervezését
  • A darus, Gémesi Henrik munkáját Nagy László is segítette, de főnöke, Kovács István volt a főirányító, aki a kerék tengelyét és egyéb fémrészeit is tervezte, s készítette. Később Janky Zoltán és Hegyes János illesztette helyére a 402 kilogrammnyi tengely tartólapjait. A műveletsornak ez volt a legveszélyesebb része. Előtte sokkal több látványos akadt.
  • A malomkerék átmérője 580 centiméter
  • 62 darab, 170 centiméter széles lapátja van a malomkeréknek
  •  

  • A malomkereket négy ember 19 nap alatt készítette el. Az ő munkájukat Michl Miklós irányította, mint a malomkerék tervezője és fő kivitelezője.
  • Károlyi-Kovács Viktória projektmenedzsertől megtudtuk: a tulajdonos étteremként és panzióként kívánja hasznosítani a műemléket, amit két éven belül szeretnének megnyitni a vendégek előtt
  • Odabent még stabilan állnak az eredeti, vörösmárványból faragott tartóoszlopok, de az emeletek padozatát teljes egészében ki kell cserélni. Ez már el is kezdődött
  • Az itt élő molnárcsalád legfelső ablakából a Munkácsy-díjas festőművész, Dobroszláv Lajos többször is megörökítette az úgynevezett Melegvíz-folyást, illetve az Öreg-tavat
  • A Miklós malom építését 1760-ban Fellner Jakab tervei alapján kezdték el
  • 1960-tól már nem a víz hajtotta kerekét, hanem villannyal működtek a gépek 1966-ig, amikor végleg megszűnt a termelés
  • Ezek is érdekelhetik

    Hírlevél feliratkozás
    Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!