2023.05.15. 06:00
Mennyi pénzt keresnek az Instagramon az influenszerek?
A Meta (lánykori nevén: Facebook) tulajdonában lévő közösségi média platform a karrierjüket elindító influenszerek első számú színtere.
Forrás: Shutterstock
Fotó: Roman Samborskyi
A jól eltalált, megcsinált személyiségek gyorsan beindulhatnak. Itt van például a 26 éves Achieng Agutu, akinek körülbelül 488 000 Instagram-követője volt, amikor a Business Insidernek elárulta: több mint egymillió dollárt keresett az Instán már az első évében .
A közhiedelemmel ellentétben az influenszereknek nincs is szükségük olyan rengeteg követőre ahhoz, hogy pénzt keressenek – sem Amerikában, a naposabb oldalon, sem nálunk. Igaz, a hazai bevételekről alig van megbízható adat. Világszerte megfigyelhető, hogy egyre több márka fordul olyan kevésbé ismert arcok felé, mint a százezer alatti követővel rendelkező, úgynevezett „nano” vagy „mikro” influenszerek.
A főállású karrier kialakítása tehát már nem puszta álom számukra sem.
Elsősorban a szponzorált tartalmakból jön a pénz. A szponzoráció persze sokféle formát ölthet, a képek közzétételétől a fő hírfolyamba #tageléssel egészen a támogatói linkek megosztásáig egy történetsorozatban.
Például Nate White 340 000 Instagram-követővel 3000 dollárt szedett be. Eközben Jour’dan Haynes, nanoinfluenszer azt mondta az Insidernek, hogy bejegyzésenként 600 dollárt is kereshet.
Hogy minek alapján kalkulálják ki, mennyit ér a szponzoroknak? Többnyire olyan képletekre támaszkodnak, hogy például 100 dollárt számítanak fel a márkáknak minden tízezer követő után. De nem mindenki szerint működik ez a számítási módszer.
Figyelembe kell venni egy influenszer összes paraméterét, valamint a konkrét ügylet egyedi feltételeit, mint például a kizárólagosságot, a használati jogokat és az időzítést.
Ha jól tárgyalnak, a márkamegállapodások csinos pénzekhez juttathatják őket. Egy 275 ezer követővel rendelkező influenszer például elárulta, hat hónap alatt 700 ezer dollárt kalapált össze márkaügyletekből. Másik két mikroinfluenszer pedig azt állította, hogy főállású alkotóként hat számjegyű (dollárban) bevételre tesz szert.
Minden eladó
A szponzorált tartalmak azonban nem az egyetlen bevételtermelő forrásuk – bár általában ez a legjövedelmezőbb.
Az Instagram befolyásolói emellett jutalékot is kaphatnak a kapcsolt linkekért, az áruk eladásából származó nyereségből és a Meta által bevezetett bevételszerzési eszközökből. Az egyik influenszer, aki az Insiderrel beszélt, átlagosan 5000 dollárt keresett havonta kizárólag affiliate linkeken keresztül. (Az affiliate linkek olyan, a weboldalakon elhelyezett hivatkozások, amelyek kereskedelmi portálokra vezetnek. Az ilyen eladások után jutalékot fizetnek az influenszernek.)
Az Instagram még egy másik hirdetésibevétel-megosztó programmal is próbálkozik, ami lehetővé teszi az alkotóknak, hogy pénzt keressenek az Instagram Reelsszel. Nem véletlenül, hiszen más platformok, a Facebook, a YouTube és a TikTok már hasonló megoldásokat vetettek be a rövid videók értékesítésében.
2022-ben az Instagram elindította a Creator Marketplace tesztelését, amely közvetlenül az alkalmazáson kapcsolja össze a márkákat és az influenszereket. Bár a funkció a tesztelés első évében meglehetősen vegyes értékeléseket kapott, a Meta 2023-ban több funkciót és új partnert is bemutatott.
Digitália
- Talán egy polc mélyén nálunk is rejtőzik egy több százezret érő régi játékkonzol?
- Magyarul is beszélő, valódi robotkutyával találkozhatunk az ingyenes hazai eseményen
- Az otthoni rehabilitációt segíti a mesterséges intelligenciával működő hazai fejlesztés
- Nő lett Magyarország első űrorvosa
- Magyar nőket érintő Motherless-botrány: ezt tehetjük a lesifotók ellen