2005.04.18. 00:00
Halott a kifutópálya végén
A magyar rendőrségnek is vannak megoldatlan, furcsa, „X-aktás” ügyei. Mint például annak a portugál–ukrán utasnak az esete, akinek holttestét a repülőtéren kívül találták meg.
Egy félmeztelen, mezítlábas férfi holttestét találta meg egy földműves 2002 nyarának elején a Ferihegyi repülőtér 2-es kifutópályájának végében, kerítésen kívül, egy fa alatt. A Pest megyei forró nyomos csoport tagjai az alábbiakkal szembesültek. A férfin csak nadrág volt, zsebében üres irattárca lapult. Láthatóan összetört mindkét keze-lába. A rendőrök fejében megfordult a gondolat, hogy a férfi valamelyik repülőgépből eshetett ki. Mondjuk szökevényként elbújt a futómű gondolájába, és amikor az felszállás után záródott, kiesett. Azonban a fa egyik oldalán végig letörtek az ágak.
Az igazságügyi orvos szakértő megállapította: a férfi a fáról zuhant le ötméteres magasságból. A halál oka: sorozatos csonttörések miatti sokk és belső vérzés. Az egyik le nem tört faágon, két és fél méter magasan ott lógott a két zoknija. Mintha valaki odaterítette volna. Ráadásul a holttest körül ötméteres körben szétszórt papírfecniket találtak, egy ötszázforintos és egy beszálló-kártya darabjait. Jól látszott az is, hogy a fához egy autó behajtott, majd kihajtott onnan.
A Monori Rendőrkapitányság kapta meg az ügyet. Államigazgatási eljárásban vizsgálódtak, mint minden hirtelen halál vagy baleset esetében. Sikerült megállapítani, hogy egy portugál állampolgárságú ukránról van szó, aki egy adott járatra bejelentkezett. A repülőtér illetékesei megtalálták a férfi cipőit a kifutópálya végén, a beton mellett. Azt azonban nem sikerült megállapítani, hogy a tranzitból hogyan került a kifutópályára, ha járt ott egyáltalán. Arra meg végképp nem volt válasz, hogy mi vagy ki elől menekült fel a repülőtéren kívül lévő fára. Nem találták meg a járatra feladott csomagját sem.
Az ügyet balesetként lezárták. Ám azóta is beszédtéma a nyomozók körében. Egyesek szerint akár egy külföldi titkosszolgálat akciójának az eredménye is lehetett a baleset, hiszen tudni vélik, hogy a portugál–ukrán egykor a KGB-nek dolgozott.