Elektromos hajtás

2023.09.24. 07:00

Komáromi gyár is közreműködhet a Volán-flotta zöldítésében

A Volánbusznak konkrét ütemterve van az elektromobilitás széles körű bevezetésére, 2040-re pedig a cél az, hogy a járműállomány fele zéró emissziós (levegőterhelésű) típusokból álljon – erről Kruchina Vince, a Volánbusz vezérigazgatója beszélt az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából rendezett, Megélt- és közösségi e-mobilitás című kerekasztal-beszélgetésen.

Várvizi Tamás

A Volánbusz egyre több elektromos meghajtású járművet állít forgalomba a jövőben

A magyarbusz.info szakportál beszámolója szerint a villanybuszozás terén nálunk ma még szinte kizárólagos nagyvállalati környezetben a magasabb beruházási költségeket az elektromos járművek beszerzési ára mellett éppen a töltőinfrastruktúra kiépítése okozza. Mindazonáltal a Volánbusz esetében Kruchina Vince szerint 15-20 éves használati időtartam mellett így is kedvezőbb eredmények adódnak, különösen, ha a töltési költségeket saját napelemparkkal csökkentik.

Tapasztalataik szerint nehézséget jelent az elektromos buszok finanszírozása, mivel a buszokat nem tartják eléggé likvid terméknek a finanszírozók, amire megoldást jelenthetne, ha a gyártók az akkumulátort lízingbe adnák értékesítés helyett. A Volánbusz igazgatója konkrét terveket is közölt: 2030-ra a flotta egyharmadát, 2035-re, de legkésőbb 2040-re pedig a teljes állomány felét szeretnék elektromos hajtású járművekre cserélni.

A beszélgetés végén a hidrogénhajtás jövője is szóba került. Ezzel kapcsolatban többen is felhívták a figyelmet arra, hogy a kezdeti beruházási költség itt még az akkumulátoros elektromos járműveknél is jóval magasabb, de mindannyian egyetértettek abban, hogy létezik olyan szegmens, ahol lehet jövője a technológiának.

A Volánbusz flottájának „zöldülését” egyébként vármegyei gyár is segíti: mint arról mi is beszámoltunk, a Zöld busz program részeként tizenhárom, BYD K9UD típusú, tisztán elektromos meghajtású autóbuszt adtak át a nyáron Győrben, amelyek azóta már járják is a város útjait. Krenner László, a BYD Electric Bus&Truck Hungary Kft. közép-kelet európai értékesítési vezetője a helyszínen elmondta: a forgalomba kerülő autóbuszok a cég komáromi gyárában készültek. Hozzátette, hogy a Volánbusz Zrt. elektromos buszaiból 52 BYD gyártmány.

Az új buszok évente több mint 50 millió forintnyi üzemanyagköltséget takarítanak meg, 858 tonna szén-dioxidtól mentesítik a környezetet. A Zöld busz programban eddig 139 elektromos autóbusz beszerzését támogatta a kormány, tíz vidéki nagyvárosban és a fővárosi agglomerációban mintegy 27 milliárd forint értékben. A program egyik legnagyobb kedvezményezettje a Volánbusz Zrt., amely kormányzati támogatással mintegy száz elektromos buszt állíthat fogalomba.

Nálunk is járnak
Mint arról néhány héttel ezelőtt mi is hírt adtunk, a Volánbusz a nyár folyamán adta át hivatalosan annak a 47 darabos Credobus Econell 18 flottának az oroszlánrészét, melyet még tavaly rendelt meg a közlekedési cég a Kravtex-Kühne Csoporttól nettó 4,83 milliárd forint értékben. A teljes flotta Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyébe, illetve a központi régióba, azaz Komárom-Esztergom és Pest vármegyébe kerül. Borsod-Abaúj-Zemplén megyében 32, Komárom-Esztergomban 8, Pest vármegyében pedig 7 darab áll forgalomba.
Ami a vármegyénket illeti, Esztergomban 5 darabot helyeztek üzembe, míg 3 darabot Tatabányán. A selejtezésre kerülő autóbuszok után az új járművek lényegesen magasabb komfortfokozatot képviselnek, ezért már most igen pozitív visszacsatolásokat kapnak. A társaság tájékoztatása szerint az új járművek érkezésével lehetőség nyílik több húsz évnél idősebb Ikarus, Mercedes-Benz és Rába csuklós selejtezésére.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában