Kisokos

2023.06.21. 19:50

Kiszámoltuk, hogy neked ne kelljen: ennyibe kerül lejutni a Balatonhoz és a horvát tengerre

Az biztos, hogy jövőre sem fogja megérni egynapos matricával utazni nyaralni. Mondjuk, mit jelent időben, benzin- és egyéb költségben a Balatonra, vagy épp Horvátország felé a letenyei határra eljutni, majd onnan vissza.

Kemma.hu

Kiszámoltuk, mennyibe kerül lejutni a magyar tengerre vagy az Adriára

Forrás: Kemma.hu

Ezekben a hetekben többen nézik a pályamatricákat, útvonalakat valószínűleg, mint mondjuk két hónapja. Ez nem is csoda, hiszen nyaralási szezonban vagyunk, sokan tervezik meg most, hogy merre menjenek majd pihenni. Népszerű úticél még mindig a Balaton, de a horvát tengerpart is pár órányi közelségre van tőlünk. Az osztás-szorzás kapcsán jövőre valószínűleg már egynapos tikettekkel is lehet majd számolni, de mi most azt néztük meg, hogy szűkebb hazánkból mennyi idő, hány matrica lejutni akár a magyar, akár a szomszédos tengerre. 

Amit spórolunk a matricán, elveszítjük időben a horvát határig

Átlag 580 forintos benzinnel, személyautóval és 100 kilométeren 8 literes átlagfogyasztással számoltunk. Eszerint ha Tatabányáról a letenyei határt vesszük célba az M1-esen, M0-áson és M7-esen át Horvátország felé, akkor 12625 forintos benzinköltséggel számolhatunk (oda-vissza 25250). Ez egyébként a leggyorsabb útvonal, alig több, mint két óra és a határon vagyunk, mintegy 270 kilométert vezetve. A pályamatrica már érdekes kérdés: vehetünk 5 db, éves, D1 vármegyei matricát (Komárom-Esztergom, Fejér, Pest, Somogy és Zala), ha egyébként is járunk erre. Az 26800 forint, darabonként 5720. Vagy egy tíznapos országosat (amit hetinek is hívnak), 5500 forintért. Esetleg ha több mint 10 napra megyünk, ott a havi D1-matrica 8900 forint. Vagyis minimum 30 ezer forintos költséggel számolhatunk oda-vissza, a magyar oldalon.

Lássuk, mi van, ha megpróbáljuk elkerülni a sztrádákat, ugyanígy, Tatabánya és Letenye között, ugyanazzal a kocsival. Az utazási idő egyből három és fél órára ugrik, ha az 1-es úton vagy Zámoly felé, Székesfehérvár irányába vágunk neki az útnak. Kilométerben ugyan nyerünk mintegy 35 kilométert, de számos kisebb településen és alsóbbrendű úton is át kell haladni például. A benzinköltség mintegy 11 ezer forint (oda-vissza 22 ezer), vagyis alig 2500 forintot spórolunk. Ha azt vesszük, hogy ez már egy tíznapos autópályamatrica árának a fele, akkor érdemes meggondolni, hogy megér-e plusz 2-3 ezer forintot mínusz minimum 2 óra utazás, főleg, ha családdal, kisgyerekekkel utazik az ember. 

Magyar tengerre, de merre?

Megnéztük a Balatont is ugyanezzel a módszerrel. Célpontnak ezúttal Balatonlellét választottuk, hogy ne a legközelebbi Siófok legyen az úticél, de ne is a legtávolabbi. Ez a köztes megoldás autópályán másfél órát és mintegy 170 kilométert jelent Tatabányától, valamint vagy a már korábban említett öt vármegyei matricát, vagy egy tíznapos vagy havi országos D1-et. A benzinköltség 8200 forint körül áll meg. Oda-vissza 16400. Plusz egy legalább 5500 forintos matrica: 21900 forint. 

Na de mi a helyzet, ha kikerüljük az autópályákat? Az út valamivel több, mint két óra (körülbelül annyi, mint sztrádán a letenyei határ!), a táv 160 kilométer, a benzinköltség cirka 6000 forint. Oda-vissza 12 ezer forint. Vagyis 10 ezer forintot foghatunk meg, de oda-vissza legszerencsésebb esetben is majd' másfél órával többet ülünk a kocsiban. 

Egynapos matricák az autópályákon

Ahogy a minap kiderült, a kormány valóban bevezeti jövőre az egynapos autópálya-matricát. Erről az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) tájékoztatta a Világgazdaságot. A szaktárca arról is tájékoztatta a VG-t, hogy a bevezetés határideje 2024. március 25., ezt a dátumot az Európai Parlament és a Tanács Eurovignetta irányelve szabta meg. Az egyelőre nem ismeretes, hogy ennek átültetése a magyar útdíjrendszerbe pontosan mikor esedékes.

Jelen pillanatban sem az egynapos használati jogosultság ára, sem a hazai bevezetés pontos dátuma tekintetében nem született még döntés – húzta alá az ÉKM. A jövő márciusi dátumig ugyanis csak opcionális az egynapos matrica bevezetése. Ez jó eséllyel azt is jelenti, hogy addig aligha fogják az uniós tagállamok tömegével alkalmazni az irányelvet. Már csak azért sem, mert ez szembe menne az adott államháztartás érdekeivel. Az egynapos jogosultság ugyanis lényegében bevételkiesést termel az országok útdíjrendszereiben, hiszen egy drágább útdíjtermék felől egy olcsóbb felé tereli a vásárlásokat. A változásnak tehát az államkassza nem, csupán az átutazó, az úgynevezett tranzitforgalom örülhet.

Mik a jelenlegi tarifák, mennyi lehet az egynapos matrica ára?
Jelenleg itthon a legalacsonyabb díjú matrica a tíznapos, amelynek az ára jármű-kategóriánként változik, de összességében a 2750-től a 8000 forintos sávig mozog. Ezt a terméket vásárolják azok is, akik csak valahol belépnek az országhatáron, majd ugyanaznap ki is lépnek az ország területéről. Az Eurovignetta irányelvben lefektették a kereteit annak is, hogyan kell árazni majd az egynapos matricát. A személyautók (D1) esetében a fő szabály az, hogy az ára nem haladhatja meg az éves jogosultság 9 százalékát. Jelenleg a D1-es kategóriában az éves engedély 49 190 forintba kerül. Csakhogy a vonatkozó jogszabály szerint az útdíj mértéke inflációkövető. Az idén a kormányzat 15 százalékos inflációt valószínűsít, vagyis papíron ennyivel emelkedhetne jövőre a matricák ára. Ennek alapján az éves engedély akár 56 568 ezer forintra is nőhetne jövőre, aminek a 9 százaléka 5091 forint lenne. Ennyibe kerülhetne az egynapos matrica. Ez azonban, mint a Világgazdaság figyelmeztetett rá, nincs kőbe vésve, hiszen az éves infláció alakulása is kérdéses, ahogy az is, hogy egyáltalán az inflációval azonos vagy annál alacsonyabb drágítás következne be 2024-ben. Az utóbbira volt példa az idén is, a megyei matricák árát bőven infláció alatt emelték. 

Mindez egyébként a gyakorlatban azt is jelentené, hogy akár a Balatonra, akár Horvátországba nem érné meg az egynapos matrica lehetőségével élni. Hiszen kettő kell belőle, és még ha 5000 forint is lenne, az is tízezer forint, ami a heti (vagyis tíznapos) tikettnél biztos, hogy drágábban jön ki.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában