2023.02.11. 07:04
Fotókon a LEGO League Challenge: robotok futtatása is versenyszám volt az Edutuson
Pénteken reggeltől estig tartott az Edutus Egyetemen a FIRST LEGO League Challenge elnevezésű robotverseny tatabányai regionális elődöntője. Hét csapat tagjaként összesen ötven diák mérte össze tudását.

Robotokkal versenyeztek a diákok az Edutuson
Forrás: 24 Óra
Fotó: H. B.
Mosolygó és töprengő arcok, tapsok és hangos viták. Ez jellemezte a különleges versenyt, amelyen egy focicsapatnyi, tehát tizenegy bíró értékelte a csapatok teljesítményét.
– Általános és középiskolás korúak, tíz–tizenhat évesek a versenyzők – mondta érdeklődésünkre az egyik zsűri, Flieber Ádám, aki a házigazda Edutus Egyetemet képviselte
– Aki ide eljön, az mindenképpen nagyon lelkes, kreatív, érdeklődik a robotika iránt, ahogyan lelkesek a kísérőtanárok is. Mindez persze csak az alap. A verseny négy fő részből áll, ezek közül a legtöbbre alaposan fel lehet készülni előre. Az első, amit kora délután közösen láthattunk az asztaloknál, a robotjáték vagy -futás egy-egy meghatározott cél érdekében – árulta el Flieber Ádám.
Robotokkal versenyeztek a diákok az Edutuson
Fotók: H. B.Megtudtuk tőle azt is, hogy a 2022/2023-as szezonban a FIRST LEGO League Challenge a Superpowered nevet kapta. Ennek szellemében a robotjáték során energiaegységeket kellett gyűjteni a pálya különböző forrásaiból, és eljuttatni oda, ahol az energiát tárolni vagy fogyasztani fogják.
A pontokat az energiaegységek modellekből való eltávolításáért, és célba juttatásáért adta a zsűri. A második a robotkonstrukció, a -megtervezés és -építés, valamint a program írása egy feladathoz – be is kell számolni a versenyre tervezett stratégiáról.
Tanulás? Tovább!
A versenyben részt vevő diákok többsége úgy képzeli el a jövőt, hogy abban meghatározó szerepet kap majd az informatika, a robotok programozása. Remélhetően a következő évek során sem lankad a szorgalmuk, és elérik céljaikat. Ehhez jó alapokat szereznek az ilyen versenyeken, amelyeken játékosan tanulnak, hogy később felsőoktatási intézményben folytathassák. Talán éppen az Edutuson.
A harmadik az innovációs projekt: megoldást kell kínálni egy közösséget érintő problémára, majd megosztani az ötleteket és a versenyen megmutatni a kutatások eredményét. Nem utolsó sorban lényeges az alapértékek felvonultatása.
Ennek része, hogy egy-egy csapat hogyan tud együtt dolgozni, mennyire innovatív módon történik a megvalósítás, az ötleteknek milyen hatása van. Az tehát a cél, hogy csapatként magabiztos szakértőkké váljanak a diákok a technikai problémák megoldásában, és persze az is lényeges, hogy közben remekül szórakozzanak. Az első helyen a szegedi Kardroid végzett, így ők jutottak az országos döntőbe.