2022.10.11. 11:30
Rejtélyes autótüzek megyénkben – utánajártunk, mi állhat a tűzesetek mögött
Az utóbbi időben minden hétre több autótűz is jutott Komárom-Esztergomban. De vajon tényleg emelkedik a számuk? És ha igen, miért?
Forrás: KEM Katasztrófavédelem
Fotó: Ács ÖTP
Gyulladtak ki kocsik városi utakon, autópályán és parkolóban. Megkérdeztük Varga Mihály Sebestyén tűzoltó főhadnagyot, a Komárom-Esztergom Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtószóvivőjét, hol és milyen tűzesetekhez kellett kivonulniuk a megye tűzoltóinak. Farkas Károlyt, Magyar Autóklub régiós elnökét pedig arról faggattuk, mi lehet az oka, hogy egyre több tűzesetről kell hírt adnunk, és mi állhat a hátterükben.
- Szeptember 11., Pilismarót, Csányi út
- Szeptember 26., Tatabánya, Jubileum park
- Szeptember 24., Dorog
- Szeptember 29., M1-es autópálya, 158-as kilométerszelvény
- Október 1., M1-es autópálya, Ács
- Október 1., Komárom, Igmándi út
- Október 3., M1-es autópálya, Tata
- Október 5., Komárom, Ácsi út
- Október 8., Lábatlan, Vasút utca
Néhány eset, amelyről a Kemma.hu is beszámolt, és amelyeknél gépjárműtűzhöz kellett sietniük a tűzoltóknak. Szeptember 24-én, szombaton este például Dorogra, ahol egy személyautó belső része gyulladt ki egy ház garázsában, a Tömedéki dűlőben. Az oltást megkezdték az ott tartózkodók, az esztergomi hivatásos tűzoltók kiérkezésekor lánggal égés már nem volt. Az izzó részeket vízsugárral oltották el a szakemberek, majd átszellőztették a garázst.
Október 1-jén, szombaton két tűzhöz is vonultak a katasztrófavédők. Délután egy gépkocsi égett Komárom belvárosában, az Igmándi úton. A város hivatásos tűzoltóinak helyszínre érkezése előtt a kezdődő lángokat a rendőrség munkatársai porral oltóval fékezték meg. Az egység az izzások megszüntetését és a karosszéria visszahűtését végezte el vízsugár segítségével, majd a forgalmi akadályt kézi erővel szüntette meg.
Aznap este az M1-es autópálya 94-es kilométerszelvényénél, Ács térségében, egy gyorsétterem parkolójában teljesen kiégett egy gépkocsi. A Budapest felé vezető oldalon történt esethez az ácsi önkormányzati tűzoltók érkeztek ki, akik egy vízsugárral előbb körülhatárolták, majd eloltották a tüzet, amely így nem ért el más járművet.
Szintén az M1-esen egy személyautó motor-, és utastere égett október 3-án, hétfőn kora este a Budapest felé vezető oldalon, Nagyigmánd térségében. A kigyulladt autót az utasai időben el tudták hagyni, majd porral oltó segítségével próbálták megfékezni a lángokat. A helyszínre riasztott komáromi hivatásos tűzoltók két vízsugárral oltották el az égő járművet.
Farkas Károly, a Magyar Autóklub régiós elnöke szerint a tüzek oka a magyarországi gépjárművek átlagéletkorában keresendő. Ez tavaly 12,6 év volt, az idén pedig túllépi a 14 évet,
– Öreg autókkal közlekedünk, amelyek műszaki állapota egyre rosszabb. A koronavírus-járvány miatt műszaki vizsgacsend is volt, ráadásul az autókon nem látszik, voltak-e műszakiztatva
És valóban, a rendszámokról eltűnt az a kis kör, amely korábban egyértelműen jelezte, hogy a járműnek érvényes műszaki vizsgája van. Ha pedig kívülről nem látszik, könnyebb elsunnyogni – vagy legalábbis megpróbálni – a dolgot.
Ahhoz, hogy egy autó kigyulladjon, még menni se kell vele, hiszen az akkumulátor akkor is áram alatt van, ha áll a kocsi. Az állásban is elmerevednek vetemednek a kopott, eldörzsölődött vezetékek. A törött vezeték pedig hozzáérhet a karosszériához, ahol szikra keletkezik, és már meg is van a baj.
Kis utakra jó lesz!
– Farkas Károly szerint sokan gondolkodnak így. Ilyenkor csak az a szempont, hogy menjen az autó, a tulajdonosok nem költenek az alapvető biztonságot jelentő karbantartásra sem, helyette otthon tákolják, szerelgetik össze a járműveket. Gyakorlatilag bicikli helyett vesznek autót, csakhogy az autó tele van éghető anyagokkal.
– Ebből a helyzetből nem nagyon látni a kiutat. Egyszerűen nincs arra perspektíva, hogyan csökkenhetne az autók átlagéletkora, hogyan ne emelkedne az elkövetkező években 15-16, de akár 17 évre is – vetíti előre a sötét jövőt a régiós elnök.
És valóban, a sufnituning olcsó, az embereknek pedig nincs pénze új vagy újabb autóra. Gyakran még szerelőre sem költenek. Pedig a megfelelően karbantartott autó a tűzveszélyességi szempontoknak is megfelel.
– Ezeknek a tüzeknek jelentős többségét emberi felelőtlenség, gondatlanság okozza. Azok miatt válnak az ilyen autók és az azokkal közlekedők ön- és közveszélyesé – foglal össze Farkas Károly.
Mi pedig levonjuk a szomorú következtetést: bár a szeptember-októberi, felsorolt esetekben személyi sérülés nem történt, az utakon egyre több az időzített gyújtószerkezetként közlekedő jármű. Talán csak idő kérdése, hogy nagyobb baj is bekövetkezzen. De még ma sem késő átnézetni a kocsit.