Magyar Honvédség

2020.09.10. 17:28

Elindultak a tatai dandár lánctalpasai a bakonyi gyakorlatra

Harckocsik motorjától volt zajos a tatai vasútállomás csütörtök reggel: a honvédek 16 harckocsit, 2 páncélozott harci járművet (BTR) és egy teherautót rakodtak vonatra. A szerelvény a bakonyi Brave Warrior 2020-as nemzetközi hadgyakorlatra szállította a tatai dandár lánctalpasait.

Goletz-Deák Viktória

Forrás: 24 Óra

Fotó: Dallos István

Harckocsik motorjától volt zajos a tatai vasútállomás csütörtök reggel: a honvédek 16 harckocsit, 2 páncélozott harcjárművet (BTR) és egy teherautót rakodtak vonatra. A szerelvény a bakonyi Brave Warrior 2020-as nemzetközi hadgyakorlatra szállította a tatai dandár lánctalpas és kerekes járműveit.

Az állomáson sárga és piros zászlóval jelezve irányították a tankokat. A 42 tonnás lánctalpasok óvatosan araszoltak előre, hogy végül pontosan a pőrekocsi közepén álljanak meg. Külső szemlélőként sem tűnik egyszerű feladatnak a manőver, hiszen elég egy rossz mozdulat és megtörténik a baj (kihúzni: a monstrum lefut a vonatról). Kántor Gábor őrvezető, a tatai dandár 11. Harckocsizászlóaljának harckocsivezetője elmondta, hogy a berakodás egy igazi bizalmi feladat, egy jól összeszokott csapat munkájának eredménye.

– A harckocsinak három fős személyzete van. A berakodásnál mindig az adott harckocsi vezetője és a harckocsiparancsnok dolgozik együtt. Utóbbi a berakodást irányítja a zászlókkal. A vezető ugyanis egy szűk nyíláson csak a harckocsi elé lát ki, hogy mi van a lánctalpak alatt, azt egyáltalán nem látja. Ezért van szükség a zászlós jelzésekre – magyarázta az őrvezető, aki hozzátette: minden harckocsit erős hevederekkel keresztbe rögzítenek elöl és hátul is, illetve még kap egy földelőkábelt, hogy ha a magasfeszültség valamiért áthúzna a harckocsiba, akkor az elektronika ne sérüljön. A 16 harckocsit, a 2 BTR-t és a teherautót a Bakonyba vitte a vonat, ahol először a Brave Warrior 2020-as nemzetközi hadgyakorlaton, majd a tatai dandár Bátor Harcos 2020 gyakorlatán vesznek részt.

– A mai nap a harckocsik átcsoportosítása zajlik a Magyar Honvédség központi gyakorló- és lőterére, a Bakonyba. A lánctalpasok ugyanis nem mehetnek közúton, így a szállításukat vonattal oldjuk meg. A berakodást úgy időzítjük, hogy minél kevésbé zavarja a lakosságot a közlekedésben. Reggel 6-kor indultak el a harckocsik a vasútállomásra és 12 órára már az összes jármű a szerelvényen volt – árulta el Vad Balázs főhadnagy, a 11. Harckocsizászlóalj századparancsnoka, aki hozzátette: az átcsoportosítás remek lehetőség volt a vasúti berakodás idei módszertani foglalkozásának megtartására is.

– Jelenleg nagyon sok fiatal katonánk van, akik még nem vettek részt berakodáson. Ezért először a módszertani foglalkozáson – amit egyébként évente kötelező megtartani – mindenkinek bemutattuk, hogyan kell előkészíteni a vagonokat, hogyan kell a harckocsikkal felállni, és rögzíteni azokat. Ezután egyesével felálltak a járművek a szerelvényre – mondta a főhadnagy. A berakodásban segédkeztek a MH Katonai Közlekedési Központ katonái, illetve a MÁV dolgozói is.

Két gyakorlatra is mennek

A Magyar Honvédség Brave Warrior elnevezésű nemzetközi gyakorlatát évente tartja a bakonyi központi gyakorló- és lőtéren. Az idén mintegy 1500 fős gyakorlaton a magyar alakulatokon kívül NATO tagállamok – Románia, Szlovákia és az Egyesült Államok – katonái vesznek részt szeptember 14. és 25. között. Ezt követően a tatai dandár kijelölt erői tartanak gyakorlatot, a Bátor Harcos 2020-at október 4-ig szintén a bakonyi gyakorló- és lőtéren. A gyakorlatokat a kormány és a honvédség egészségügyi szabályainak szigorú betartása mellett végzik.

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában