Olajexport

2024.01.15. 15:30

Emelkedett a benzinár – azonban a geopolitikai helyzet továbbromlása nagyobb drágulást hozhat

A Mol a mai naptól érvényesíti a jövedéki adó emelésének második lépcsőjét, így az üzemanyagok literenkénti ára 21 forinttal emelkedik. A jövőben azonban a közel-keleti térségben zajló összecsapások egy válságforgatókönyv alapján az ezerforintos benzinár korszakát hozhatják magukkal.

MW

Illusztráció/ Egy autótulajdonos benzin üzemanyagot tankol egy személyautóba Csepelen egy üzemanyagtöltő állomáson

Forrás: MTVA/Bizományosi: Faludi Imre

Az olajpiac extrém zavara esetén beköszöntene az ezerforintos benzinár korszaka. De ezt az elemzők kevéssé tartják valószínűnek, s a fundamentumok a kereslet és kínálat egyensúlyát jelzik – írja a Világgazdaság.

Akár az ezerforintos benzinár lehetősége is kiolvasható Hernádi Zsolt egyik kijelentéséből.

A Mol elnök-vezérigazgatója azt találta mondani egy éveleji interjúban, hogy ha a közel-keleti térségben újabb front nyílik és a Hormuzi-szorost lezárják, ahol a teljes kőolajpiaci áruforgalom 20 százaléka halad át, akár 70-80 százalékos áremelkedés is bekövetkezhet az olajpiacon.   

„Ha az alapfundamentumokat nézzük, a kőolaj árváltozásának iránya inkább lefelé mutat”

– írta az Erste elemzői blogjában Pletser Tamás olaj- és gázipari elemző. Kiemelve, hogy

a globális kőolaj kereslet növekedése idén elmaradhat a tavalyitól.

A Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 1,1 millió hordó/nap mértékű lehet az emelkedés, szemben a tavalyi év 2,3 millió hordó/nap fogyasztás növekedéséhez képest. Más előrejelző cégek még ennél is kisebb bővülésre számítanak a magasabb dollár kamatok és a lassuló gazdasági aktivitás miatt.

Van azonban egy tényező – tette hozzá az elemző, amit szinte lehetetlen kiszámítani

. Ez pedig a geopolitikai helyzet alakulása, különösen a közel-keleti térségben, ahol igazi fekete hattyú esemény lenne a Hormuzi-szoros lezárása. Ahol naponta 23-25 millió hordónyi olaj halad ott át, a világ exportjának közel a fele. A szorost Irán ellenőrzi a rajta lévő szigeteken keresztül. Bár az elmúlt hetekben több támadás történt húszi lázadók részéről a Vörös-tenger kapujánál, Báb el-Mandebnél, ami szintén fontos tengeri kőolajszállítási útvonal. Ám itt csak napi 6 millió hordó kőolaj és termék halad át az európai piacok felé. A helyzet drasztikus romlása ebben az esetben is áremelkedést okozna, de nem akkor mértékűt, mint a Hormuzi-szoros lezárása esetén.

Hernádi Zsolt is utalt éveleji interjújában az olajpiaci ökölszabályra: 1 százalékos termeléskiesés a világpiacon rövid távon 10 százalékos áremelkedést indukálhat.

A teljes cikk IDE KATTINTVA olvasható!

Egyre kockázatosabb a Vörös-tenger, lehorgonyoznak a katari LNG-szállítók is

Legalább öt, Katar által üzemeltetett, valamelyik irányból a Vörös-tenger déli bejárata felé tartó LNG-hajó szakította meg útját péntek óta a Bab el-Mandeb-szorosnál húzódó veszélyzóna közelében az amerikai–brit katonai csapások nyomán – írja a Világgazdaság a Bloomberg által gyűjtött adatok alapján.

Egymás után szakítják meg útjukat a mindkét irányból a Vörös-tenger kapuját képező Bab el-Mandeb-szoros felé tartó katari, cseppfolyósított földgázt szállító (LNG) tartályhajók, miután az Egyesült Államok és Nagy-Britannia jemeni húszi katonai célpontokra mért légi csapásai nyomán veszélyesebbé vált a létfontosságú útvonal.

Három, Európába LNG-t szállító hajó Omán partjainál rostokol, míg két üres hajó, amely Katar felé haladt az újabb rakományért, a Bab el-Mandab túloldalán állt meg a Vörös-tengeren, illetve a Földközi-tengeren, a Szuezi-csatorna közelében.

A hírügynökség szerint kockázatot jelent Európára nézve a kontinens második legnagyobb LNG-ellátójától érkező szállítmányok esetlegesen elhúzódó szünetelése, már csak a téliesre fordult időjárás miatt is.

Ennek ellenére nem valószínű, hogy rövid távon földgázhiány lépne fel, mivel

Európa jelenleg jól ellátott, az ipari kereslet pedig továbbra is visszafogott.

Az európai irányadó gázárak hétfőn újabb 3,7 százalékkal, megawattóránként 30,6 euróra csökkentek, azaz augusztus óta a legalacsonyabb szint közelében kereskednek vele.

Az Egyesült Államok és az Egyesült Királyság haditengerészetét magában foglaló egyesített katonai erők is azt tanácsolták a kereskedelmi hajótársaságoknak, hogy az Irán által támogatott fegyveres csoport elleni légi csapásokat követően maradjanak távol a veszélyzónától. Legalább három – nagy olajszállító tankereket üzemeltető – vállalat is közölte azóta, hogy elkerülik a területet.
A teljes cikk IDE KATTINTVA olvasható!

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában