Kukacos lett az Apple almája

2020.08.18. 15:14

Fellázadt a Google és az Apple egyeduralma ellen a Fortnite gyártója

A világ egyik legsikeresebb lövöldözős-túlélős játéka sokak szerint nemzedékek kultúrájának része lett. Most igazi háborút indítottak a a legméretesebb ellenfelekkel szemben.

A Fortnite elképesztő méretű online játékostáborral rendelkezik: előfordult, hogy a 350 millió regisztrált játékosból egyszerre, azaz egy időben nyolcmillióan játszották.

Szokás szerint úgy indult a balhé, hogy az egyik fél visszaütött.

Tulajdonosa, az Epic Games számos huzakodás után most bedobta a kesztyűt, s otthagyta, majd beperelte a tech ipar két legnagyobb óriását, az Apple-t és a Google-t: ilyenre azért eddig nemigen adódott példa.

Összefoglalva, nagyjából az történt, hogy az Epic már régen torkig volt azzal, hogy a két internetes behemót 30 százalék jutalékot szedett le a bevételéből csupán azért, mert az alkalmazás-áruházaikból lehetett letölteni a Fortnite-ot.

Felrúgták – saját megfogalmazásukban: megkerülték – az Apple-vel és a Google-lal kötött szabályokat, és

a saját oldalukról sokkal olcsóbban megvásárolhatóvá tették a játékot.

Nagyon nagy pénzről beszélünk: a Fortnite úgynevezett free-to-play rendszerében a Superdata adatai szerint tavaly mindösszesen

elképesztő 1,8 milliárd dollárt kerestek a játékosok befizetéseiből.

A gyakorló játékosoknak nem kell magyarázni: a free-to-play játékoknak bizony már az elnevezése is félrevezető. Ingyenesen lehet ugyan ezeket letölteni, de ha érdemben játszani akarnak velük, akkor folyamatosan kell az alkalmazásra pénzt költeni.

A jól tejelő játékból mindenki komoly hasznot akart húzni, így hát haragjában, hogy a gyártó olcsóbb változatot tett elérhetővé, az Apple kihajította boltjából a Fortnite-t.

Csattanós válaszként az Epic Games az alábbi 1984-paródiát (ötmilliós nézettség a Youtube-on) streamelte, amelyben a kukacos Apple alma önkényúrként utasítgatja nyomorult alattvalóit, míg a #FreeFortnite hősies válaszcsapásban részesíti. A videón hívja az Epic a felhasználókat, hogy csatlakozzanak a (felszabadító) harchoz.

Sajátos módon a lázadás fenti videója a Youtube-on tekinthető meg, miközben a Google szintén szintén kirúgta Play Áruházából a játékot. Kérdés, hogy hová vezet ez a kereskedelmi forradalom(?), ami most ugyan olcsóbbá teszi a játékosoknak a Fortnite-ot, de hosszabb távon a felek elég sötét alagútba manőverezik magukat.

Mindez persze egy régen húzódó harc újabb fellángolása a csalódott gyártók-fejlesztők és a két piacvezető alkalmazásáruház üzemeltetői között.

Az Apple is igencsak indokoltnak tűnő trösztellenes vizsgálatokkal kényszerül megint szembenézni az EU-ban és az Egyesült Államokban. Másrészt a tech óriások rámutatnak, hogy más iparágakban hasonlóan erősen védelmezik a kereskedőcégek a bevételüket. S tegyük hozzá: még nagyobb jutalékokat zsebelnek be.

Érdekes lesz látni, hogy mi lesz most, mikor a piacilag egyik legerősebb app kiadója nyíltan megtámadja a nagy áruházakat – egyesek szerint egy jól eltervezett manőver részeként.

Az Epicnek van mire támaszkodnia. Miként a Statista alábbi ábrája mutatja, a Fortnite hihetetlen tempóban szerzett magának a 2017-es start óta 350 millió regisztrált játékost.

Infographic: Epic Games vs. Apple: Legal Battle Royale | Statista

Borítóképünk illusztráció

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!