Hírek

2006.09.12. 06:35

Dumagépek csábítanak nyerésre

Régebben, ha nem volt műsor, szünetjelet sugárzott a televízió. Manapság a telefonos vetélkedők töltik be ugyanezt a szerepet – csak épp ezeket egymillióan nézik és még bevételt is hoznak a csatornának.

Dián Tamás

[caption id="" align="alignleft" width="160"] Fontos kellék a pénz, a nézőket sokszor ennek látvány csábítja játékra
[/caption]„Itt van a kezemben kétszázezer forint. Csak vegye fel a kagylót és és árulja el a megfejtést. Mindez az öné lehet... Mire vár? Ne mondja, hogy nincs szüksége erre a pénzre!” Ilyen és ehhez hasonló végeérhetetlen „monológokba” szinte bármelyik csatornán belefuthat a távkapcsolójával szörfölő tévénéző. A képernyőn általában egy fiatal műsorvezető gesztikulál, különböző összegű bankjegyeket lobogtatva, s közben olyasmivel próbálkozik, ami még a legnagyobb színészeknek is csak ritkán sikerül: szóval tart egy néma kamerát.

A „dumagépek” az érzelmek egész skáláját vonultatják fel, a behízelgő stílustól a kétségbeesett kérlelésig egy adáson belül szinte minden sorra kerül. A call tv műfajában azonban a lényeg mindig ugyanaz: rá kell beszélni a tévénézőket, hogy feltárcsázzák az emelt díjas számokat. Ezeknél a műsoroknál nem is annyira a nézettség, hanem inkább a bevétel a siker fokmérője – árulta el Lóránt Gergely a Tv2 marketing- és PR-vezetője. Mint mondta, náluk a Szóda, illetve az Észbontó című műsorok tartoznak ebbe a kategóriába. „Ez egy külön üzletág, egy viszonylag új bevételi forrás a hazai televíziók számára – árulta el. – A Szerencsejáték felügyelet felé nem kell jelentenünk, mert tudásalapú a játék, így nem minősül szerencsejátéknak.” A Szódában átlagosan naponta 460 ezer forintot, míg az Észbontóban naponta körülbelül 600 ezer forintot nyernek a telefonos játékosok, ám ebből még lejön a 36 százalékos adó. Az viszont már nem publikus (igaz, máshol sem), hogy az emelt díjas számoknak köszönhetően mekkora a csatorna bevétele. Lóránt Gergely erre csak annyit mondott: a műsorok gazdaságosak és profitot termelnek.

A műsorvezetőket egyébként több lépcsős válogatásokon emelik ki és „menet közben” is folyamatosan beszédtechnikai illetve pszichológiai tréningeken vesznek részt – mondta Vidus Ildikó, az RTL Klub számára három különböző call tv műsort készítő IKO New Media ügyvezető igazgatója. Mint mondta, több órán át folyamatosan beszélni külön képesség. „Nálunk az effajta produkcióknak nincs önálló nevük, csak a telefonszámot tüntetjük fel – mondta. – Ettől függetlenül fontos szempont a szórakoztatás. Egy adáson belül 6-8 nyertes is van, ez egyébként a csatorna kérése is volt.” Egy nyereményjátékos műsort átlagosan 1,2 millióan néznek, ebből – no meg az emelt díjas tarifákból – már lehet következtetni a bevételre. Egy biztos: jobban megéri, mint a monoszkóp.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!