Hírek

2005.11.07. 00:00

Menne a gabona, de mivel?

Hiába kérik a magyarok az olaszokat, hogy mielőbb küldjék vissza a vasúti kocsikat, azokat inkább visszatartják.

Braunmüller Lajos

Részben a vasúti kocsik hiánya az oka annak, hogy az optimális 500–600 ezer tonna helyett mindössze százezer tonna gabona hagyja el az országot havonta – jelentette ki Pótsa Zsófia, a Magyar Gabona-feldolgozók, Takarmánygyártók és Kereskedők Szövetségének titkára. A legnagyobb gondot az Olaszországba irányuló szállításoknál tapasztalják. Minden ottani igényt ki tudnának elégíteni a magyarok – ha lenne elég vasúti kocsi.

A MÁV a szlovén vasúttól 300 vagont kért, de csak 150-et kapott. Az olasz vasúttársaságtól a MÁV 150 vagont kért, de mind ez ideig még egyet sem kapott. Külön problémát jelent, hogy a MÁV meglévő vagonkapacitását sem tudja teljes mértékben kihasználni, mert az Olaszországba kikerült magyar vagonok valahogy elfelejtenek visszajönni. Sok esetben az olasz vasút nem is tud azonnal pontos tájékoztatást adni a kocsik hollétéről. Az államtitkár információi szerint ennek az az oka, hogy a gabonát vásároló kereskedők gyakran az ipari vágányokon állomásoztatják a magyar szerelvényeket. Így ideiglenesen ingyen gabona-raktárat nyernek. A magyar vasúti kocsik fordulási ideje Olaszországból gyakran meghaladja az egy hónapot is. Benedek Fülöp, a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium közigazgatási államtitkára szerint az olasz vasút nem reagál érdemben, hiába keresték meg nagykövetségüket a rugalmasabb és gyorsabb ügyintézés érdekében.

Pótsa Zsófia szerint most bármennyi vasúti kocsi kevés lenne, hiszen sokkal több gabonát el lehetne juttatni. Jelenleg a MÁV külföldre irányuló gabonaszállítás céljára mindössze 700-800 vagont tud biztosítani. Ezek jó része is igen rossz műszaki állapotban van. Nem ritka, hogy amint a kocsik hazaérnek, ahelyett, hogy újra megrakhatnák őket, és elindulhatnának kifelé, javításra szorulnak, és így egy időre megint kiesnek a forgalomból. A szállítás másik komoly problémája a vasúti kocsik hiánya mellett a Duna alacsony vízállása. Emiatt hamarosan leállhatnak a folyásiránnyal szembeni szállítások, és csak Constanta felé úsztatható a magyar gabona.

Unión kívül egymillió tonnát vennének

Oroszországgal jelenleg tárgyalások folynak magyar gabona szállításáról. Minimálisan félmillió tonna kukoricára tartanak igényt. Az orosz gabonaszövetség elnöke két hét múlva hazánkban tárgyal majd konkrétumokról. Kínába irányuló szállításra is van remény. Ők félmillió tonna búzát vennének. A portugál megrendelések késésének oka, hogy először saját gyér termésüket próbálják kipörgetni. Itt azonban nincs jelentős mennyiségről szó.

a vasúti kocsikat, azokat inkább visszatartják. Braunmüller Lajos Unión kívül egymillió tonnát vennének Oroszországgal jelenleg tárgyalások folynak magyar gabona szállításáról. Minimálisan félmillió tonna kukoricára tartanak igényt. Az orosz gabonaszövetség elnöke két hét múlva hazánkban tárgyal majd konkrétumokról.

Kínába irányuló szállításra is van remény. Ők félmillió tonna búzát vennének. A portugál megrendelések késésének oka, hogy először saját gyér termésüket próbálják kipörgetni. Itt azonban nincs jelentős mennyiségről szó. -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!