Hírek

2005.06.22. 06:43

Haumann Petra magához venné Monet képét

Művész és befogadó viszonya meglehetősen bonyolult. Van, aki az erőteljes képhatásra vágyik, van, aki békét, elmélázós hangulatot vár a műalkotástól. Ilyen Haumann Petra.

Váczy András

Petra szeret utazni. De nem ám ide a szomszéd faluba, hanem neki a nagy világnak. És ha az ember jó messzire vetődik, megesik vele, hogy olyanra lel, amit aztán nagyon a szívébe zár. – Két évvel ezelőtt a barátnőmmel Amerikába mentünk. Leszálltunk a repülőgépről Arizonában, és autót béreltünk. – Onnan kezdve Petráék, mint Kerouac Úton című korszakos regényének szereplői, kocsikáztak államról államra. – Három államon, Arizonán, Nevadán és Kalifornián hajtottunk át, aztán megálltunk Los Angelesben. – Naná, azt a hollywoodi filmes ismeretekre támaszkodó, Amerikát sohasem látott honpolgár is tudja, hogy arrafelé nagy sivatagok, hegyek meg szakadékok vannak, közöttük pedig egy-egy tanyaszerű település. Egyszer aztán jön a megapolisz, Los Angeles. Ezer  és ezer mérföldig semmi, majd hirtelen annyi, hogy befogadni egyszerre képtelenség. Azt sem tudja az odatévedt, merre induljon el. Petráék is nyilván így lehettek, amíg végül eljutottak valahová.

– Megtaláltuk a J. Paul Getty Múzeumot. Óriási galéria, egy milliárdos család tulajdonában van, és jótékonyságukra mi sem jellemzőbb, mint hogy a belépés ingyenes. Nos, ott pillantottam meg kedvenc festményemet. A falon Monet Hajnali kikötője lógott. Csak álltam, álltam előtte, és ittam be a látványát. Órákig belefeledkezve néztem, alig bírtam szabadulni tőle. Legszívesebben hazahoztam volna… Egyébként is nagyon szeretem az impresszionizmust mint művészeti irányzatot. Ez a kép például szemben más, erőteljesebb iskolához tartozó képpel, éppen azt a hatást váltja ki belőlem, ami bőven elég, aminél több nem kell. Ne akarjon a festmény mást, mint hogy jó legyen nézni, és kellemes hangulatba ringasson. Boldogan laknék vele…

Claude Monet, az impresszionista (1840–1926)

1856: Eugéne Boudin festő megtanítja a mesterség alapjaira

1862: Párizsban művészeti tanulmányokat folytat. Megismerkedik Pierre-Auguste Renoirral

1874: bemutatja A felkelő nap impressziója című képét (innen ered az ismert festészeti irányzat elnevezése)

1880–1890: elkészül a roueni katedrálisról különböző nap- és évszakokban festett sorozata

1900-as évek: londoni tájképek, főként a ködös Temze

1914-től: sorozat kertjének tavirózsáiról és a Szajna-hidakról

1926: Givernyben helyezik örök nyugalomra

1862: Párizsban művészeti tanulmányokat folytat. Megismerkedik Pierre-Auguste Renoirral

1874: bemutatja A felkelő nap impressziója című képét (innen ered az ismert festészeti irányzat elnevezése)

1880–1890: elkészül a roueni katedrálisról különböző nap- és évszakokban festett sorozata

1900-as évek: londoni tájképek, főként a ködös Temze

1914-től: sorozat kertjének tavirózsáiról és a Szajna-hidakról

1926: Givernyben helyezik örök nyugalomra -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!