Hírek

2005.06.20. 07:11

Botrány: csak hat autó állt rajthoz

A Michelin nem talált magyarázatot Ralf Schumacher pénteki defektjére, s biztonsági szempontokból nem javasolta a gyártmányt használó csapatoknak az Amerikai Nagydíjon való szereplést. Mindössze a hat Bridgestone érdekeltségű kocsi versenyzett vasárnap Indianapolisban.

Árvay Sándor

Ralf Schumacher csaknem lemásolta tavalyi balesetét. Ezúttal nem törte csigolyáit, megúszta kisebb agyrázkódással, de kétszázas tempóval a falnak csapta autóját. A Toyota edzéskarambolja felkavarta az indianapolisi indulatokat. A Michelin nem tudott magyarázatot adni, így a szombati első szabadedzésen a veszélyre való tekintettel a tizennégyből mindössze két Michelin-pilóta, Montoya (McLaren) és Coulthard (Red Bull) vett részt. Az orvosi tanácsra a versenyt kihagyó Ralf helyére beugró brazil Zanta a pálya egyik kevésbé veszélyes részén hasonló defektet kapott…

Továbbra is kérdés, mi történt a kis Schumi abroncsaival. A francia cég az esetleges „sorozathiba” veszélye miatt Clermont Ferrandból expressz úton Amerikába repített egy sorozat új „papucsot”, ám a nemzetközi szövetség szabályai szerint a versenyen ugyanazon készlettel kell körözni, mint az időmérő edzéseken. Ha ettől eltérnek, büntetést kap a csapat.

Az abroncsok ügye megosztotta a nagydíj szereplőit. A Formula–1-ben a Toyota, a Renault, a McLaren-Mercedes, a BAR-Honda, a Williams-BMW, a Red Bull-Cosworth és a Sauber-Petronas használ Michelin-gumikat, a Ferrarinak, a Jordannek és a Minardinak a Bridgestone szállít. Az utóbbiak a büntetés mellett kardoskodnak, mondván, az új készlettel előnyhöz jutnának a Michelin-abroncsot nyűvő versenyzők. A Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore viszont azzal fenyegetőzött, hogy két versenyzője, Fisichella és a sikerember Alonso nem áll rajthoz, ha a szövetség köti magát az előírásokhoz: „Teljes mértékben a Michelin mellett állunk, támogatjuk őket abban, hogy a Spanyol Nagydíjra tervezett, strapabíróbb abroncsokat szereljék fel e vészhelyzetben – mondta az olasz sportvezető, utalva arra, hogy ezek a gumik ellenállóbbak a Brickyard felújított, csíkozott aszfaltján. – Ha nem kap engedélyt a Michelin, elképzelhető, hogy mi nem állunk rajthoz”.

Így is történt. A kezdés időpontjáig folyt az egyeztetés, szó volt a baleset helyszínére építendő lassító szakasz beiktatásáról, ám végül a biztonság érdekében a hét Michelin érdekeltségű csapat nem vállalta a versenyt. A 14 pilóta kivonult ugyan a rajthoz, ám rögtön abba is hagyta a körözést. Sporttörténeti cirkusz tanúi lehettünk: mindössze hat kocsival (két-két Ferrari, Jordan és Minardi) zajlott a lapzártánk után véget ért viadal.

A FIA új szabályzata esélyt adna a szegényeknek

A nemzetközi szövetség vezetői ismertették azokat a reformterveket, melyekről július végéig kérnek véleményt a csapatoktól. Max Mosley elnök a sebesség és a kiadások csökkentését tartaná üdvözítőnek, szerinte akár 90 százalékkal visszaszoríthatók a jelenlegi kiadások (évi 280–400 millió euró a vezető csapatoknál). „Ne legyen törvényszerű, hogy a leggazdagabb nyeri a világbajnokságot!” – fogalmazott Mosley. A módosítások között szerepel, hogy 2008-tól egységes gumikkal, fékekkel és a váltókkal versenyezzenek a csapatok. Évi 30 ezer kilométerben maximálnák a tesztelést.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!
Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!