2005.06.11. 06:40
Bámulatos trükkök a kötél végén
Akik kipróbálták, mind azt mondják, meglátni és örökre megszeretni egy pillanat műve volt. Nem csoda, napfény, víz, szélsebes száguldás – mi több kellhet még?
Tényleg nem könnyű lefordítani a wakeboard szót, ha mégis megpróbáljuk, akkor egy kissé nevetséges kifejezést kapunk, valahogy így szól: farvízdeszka. Ez tulajdonképpen megfelel az igazságnak, hiszen a sportolók lábára egy, leginkább talán a hódeszkára emlékeztető poliuretánlap van erősítve, és adott esetben a motorcsónak keltette hullámok jelentik a mozgás közegét. A wakeboard azonban ennél lényegesen komolyabb sportág. Ha valakinek már volt szerencséje megcsodálni, akkor tudja, hogy a deszkásoknak igen jó erőben kell lenniük, ha talpon akarnak maradni, amikor 30–40 kilométeres sebességgel húzza őket egy motorcsónak vagy az elektromos kábelpálya kötele. Wakeboardozni ugyanis – a legtöbb rider (deszkás) szerencséjére – nemcsak csónak mögött lehet, hanem a sokkal olcsóbb és környezetbarátabb kábelpályákon is, amelyekből hatot találunk Magyarország különféle vizei mellett (például egyet a főváros közepén, a Hajógyári-szigeten).
A wakeboard a modern kor szülötte. Kaliforniai szörfösök találták ki még a nyolcvanas évek elején, amikor hiába vártak értékelhető hullámokra. Vészmegoldásként motorcsónakhoz vagy a parton használt homokfutóhoz kötötték a deszkát, úgy siklottak a vízen. Tony Finn volt az első igazi fejlesztő, ő 1985-ben csúszásgátló papucsot erősített a deszkára, így már nem volt olyan egyszerű leesni róla, az aljára pedig szkegeket (kis uszonyok a jobb irányíthatóság érdekében) csavarozott. Az új sportág a sídeszkázás nevet kapta a keresztségben.
A fejlődésnek óriási lökést adhatott volna, hogy 1990-ben az első versenyt egy helyi tévé közvetítette. A siker eme korai hullámait azonban nem tudták volna meglovagolni, ha nem lép be a képbe Herb O’Brien. Szakmai tudása és sportszergyártó cége révén hatalmas lendületet adott a sídeszkázásnak. A deszkák (board) egyre inkább kezdtek hasonlítani mai utódaikra, igaz, kezdetben még csak a motorcsónak farvizén (wake) való szlalomozásra voltak alkalmasak. Napjainkra a wakeboarddeszka teljesen szimmetrikussá formálódott, mindkét végén egy (vagy több) szkeget találunk, anyaga már-már az űrkorszakot idézi, egy speciális hab használatával egyszerre könnyű, erős és rugalmas. Könnyűnek azért kell lennie, mert legyen a „rider” még oly’ edzett, 40 kilométeres sebességgel haladva felkapni a vízről a deszkát egy szaltó kedvéért, hát ez bizony egy 4-5 kilós monstrummal nem nagyon menne. A vízre történő visszaérkezésnél pedig mindannyiszor (egy kétperces futamban legalább tucatszor) óriási ütés éri a deszkát, a speciális anyagok nélkül csúnya véget érnének a futamok.
Manapság a versenyeken, amelyek legtöbbjét elektromos kötélpályán rendezik, egészen hihetetlen trükköket látunk a versenyzőktől. A korlátokon bemutatott csúszásokat és az ugratókról végrehajtott hatalmas forgásokat, szaltókat tátott szájjal bámulhatjuk. A parton ülő zsűri árgus szemekkel figyeli az elővezetett ugrások magasságát, kecsességét és nehézségét, ezek alapján pontozza a futamokat és állapítja meg a versenyek végeredmé- nyét. Óriási szerencsénkre augusztus elején Magyarország világbajnokságot rendezhet Dunaharasztiban. A haraszti kábelpálya már bizonyított, 2002-ben általános megelégedésre rendeztek ott Európa-bajnokságot. A vb-n pedig nemcsak szurkolni fognak a mieink, hanem várhatóan a döntőig is eljutnak közülük néhányan, az Európa-bajnoki bronzérmes Szűcs József és az Európa-kupa-győztes Horváth Kinga mindenképpen.
Magyarországi wakeboardpályák
- Budapest, Hajógyári-sziget, kötélpálya- Dunaharaszti, Univerzum kemping, kötélpálya
- Siófok, Szabadifürdő, kötélpálya
- Velence, Velencei-tó, kötélpálya (hamarosan)
- Balatonfüred, kemping, kötélpálya
- Vonyarcvashegy, Keszthelyi-öböl, kötélpálya
- Győr, Ikrényi-tó kötélpálya
- Dunavarsány külterület, 2. tó, motorcsónak
- Hejőkeresztúr, (BAZ megye), motorcsónak
- Kál, bányató, (Heves megye), motorcsónak
- Abádszalók, Tisza-tó, motorcsónak
- Dunaharaszti, Univerzum kemping, kötélpálya
- Siófok, Szabadifürdő, kötélpálya
- Velence, Velencei-tó, kötélpálya (hamarosan)
- Balatonfüred, kemping, kötélpálya
- Vonyarcvashegy, Keszthelyi-öböl, kötélpálya
- Győr, Ikrényi-tó kötélpálya
- Dunavarsány külterület, 2. tó, motorcsónak
- Hejőkeresztúr, (BAZ megye), motorcsónak
- Kál, bányató, (Heves megye), motorcsónak
- Abádszalók, Tisza-tó, motorcsónak -->