Hírek

2005.03.26. 09:54

Vigyázat! Hamisítvány!

Nincs olyan festmény, amit ne hamisítanának. Mindössze az kell hozzá, hogy a festőművészt felkapja a műtárgypiac.

Váczy András

Mióta a rendszerváltással fellendült a műtárgypiac, a megélhetési képhamisítás is felvirágzott. Kihasználva a gyűjtőszenvedélyt, szerencsehajhász vásárlókra utaznak a másolók. Amíg a régi utánfestők adtak magukra, a maiak ügyetlen, silány mázolmányokat termelnek. Saját szemével láthatja, aki kiruccan az Ecseri piacra, a pécsi vásárra és a Petőfi Csarnokba.

Az igényes hamisítás komoly munka. Bele kell mélyedni a hamisítandó művész lelkületébe. Be kell szerezni az adott kor festőkellékeit. A kép felületét repedésháló készítésével öregíteni kell. Hanyag másolók rá se hederítenek az aláírásra, holott a műértő a szignóval kezdi a vizsgálatot. Ráadásul a festmény hátuljáról sem szabad megfeledkezni: dörzsöléssel, légypiszoknak tűnő pöttyözéssel korhűvé kell tenni. A kép származását bizonyító pecséteket, címkéket is igazivá kell varázsolni.

A hamisítás nemcsak képmásolás. Alkotókedvű hamisítók annyira belehelyezkednek a követett művész világába, hogy képesnek érzik magukat új mű létrehozására. Egy leleményes festő például Vaszary János Fehér hajó és Alassiói srand című festményeiből alkotott új képet. Párizsban egy galéria falán lóg Richter Aurél teljes életműve. A 80-as években jelent meg a nemzetközi piacon: Los Angeles és New York legelőkelőbb termeiben állították ki. Egy képét a Sotheby’s árverésén 10–15 ezer fontra értékelték. Nos… Richter Aurél festőművész nem létezik. Volt ugyan a múlt század elején ilyen nevű rajzoló a Vasárnapi újságnál. De ő egy árva festményt sem festett. A kitaláló/hamisító csapat alapos munkával létrehozta a nem létezőt. Szaklexikonokban is szerepel a neve. Ez nem vicc.

Még a legképzettebb műértőt is „meg lehet vezetni”. Egy-egy legendás hamisítvány hosszú évekig tartotta magát. Aztán egyszer, mint a taposóakna, robbant. Ma ott tartunk, hogy a másolmányok felbukkanása hétköznapi esemény. Legtöbbjük infrakamerás vizsgálat, vegyelemzés vagy ultraviolás lámpa nélkül is kiszúrja a képhez konyító szemét. Ha pedig kiderül, hogy a festmény hamisítvány, a tulajdonos nem esik kétségbe. Még csak fel sem izgatja magát. Hóna alá kapja képét, nekiindul, és meg sem áll egy kis nyugat-európai városkáig.

Bekopog az első műkereskedőhöz szerencsét próbálni. Mit ad isten, bejön neki… Két hónap múlva pedig egy külföldi nyomja le a hamisítást leleplező galériás ajtajának kilincsét. A kör bezárul. Olyan álremekmű is keresi gazdáját, amelynek eredetijét a Nemzeti Galériában őrzik. Elég hozzá egy balfácán, aki azt hiszi, hogy háromszázezer forintért húszmilliós képhez juthat.

Hogyan leplezzük le a hamisítványokat?

VIRÁG JUDIT művészettörténész, a Mű-Terem Galéria vezetője:

1. Nézzük meg a témát és az ábrázolásmódot. És azt, hogy a kép beleillik-e az adott festő életművébe. Például egy Munkácsy-akt nem lehet igazi. Ő sosem festett aktot.

2. Vizsgáljuk meg mivel és mire festették a képet. A korra jellemző festékeket és hordozóanyagot. Az ecsetkezelést, a színek felvitelének sorrendjét, a festő korába nem illő részleteket és kellékeket. Ziffer Sándor Híd a Zazaron című festményének hamis változatára 1914-et írtak. Holott csak 1940 körül festette.

3. Nézzük meg a kép hátlapját. Árulkodóak a festmény hitelesítésére szolgáló igazolások, címkék, pecsétek. Több festmény ezek miatt „bukott le”. Érdeklődjünk a festmény származása és előtörténete felől: hol volt kiállítva, mikor készült róla másolat.

4. Csak ott vásároljunk, ahol felelősséget vállalnak azért, amit eladnak!

1. Nézzük meg a témát és az ábrázolásmódot. És azt, hogy a kép beleillik-e az adott festő életművébe. Például egy Munkácsy-akt nem lehet igazi. Ő sosem festett aktot.

2. Vizsgáljuk meg mivel és mire festették a képet. A korra jellemző festékeket és hordozóanyagot. Az ecsetkezelést, a színek felvitelének sorrendjét, a festő korába nem illő részleteket és kellékeket. Ziffer Sándor Híd a Zazaron című festményének hamis változatára 1914-et írtak. Holott csak 1940 körül festette.

3. Nézzük meg a kép hátlapját. Árulkodóak a festmény hitelesítésére szolgáló igazolások, címkék, pecsétek. Több festmény ezek miatt „bukott le”. Érdeklődjünk a festmény származása és előtörténete felől: hol volt kiállítva, mikor készült róla másolat.

4. Csak ott vásároljunk, ahol felelősséget vállalnak azért, amit eladnak! -->

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!