Expedíció

2021.10.05. 10:04

Íme a részetek: ezért fordult vissza a csúcsmászásról a Suhajda-Klein páros

Suhajda Szilárd és Klein Dávid nem kockáztathattak: 7526 méterről visszafordultak a megkezdett csúcsmászásról. De még a héten folytatják expedíciójukat a Himalájában.

Kemma.hu

Suhajda Szilárd és Klein Dávid nem kockáztathattak: 7526 méterről visszafordultak a megkezdett csúcsmászásról. De még a héten folytatják a Zajo Dhaulagiri expedíciót.

Forrás: Facebook

Fotó: Suhajda Szilárd

Amint arról korábban beszámoltunk, a Zajo Dhaulagiri expedíció magyar hegymászói a napokban kénytelenek voltak megszakítani csúcsmászás-kísérletüket a rossz időjárási körülmények miatt.

A volt esztergomi diák, Suhajda Szilárd így ír erről közösségi oldalán: „Szeptember 29-én, hajnali 3 órakor jó hangulatban, kondiban és reményekkel telve indultunk el az alaptáborból közvetlenül a 6450 méteren található 2-es táborunkba, ahová egy hosszú, de eseménytelen felmenet után jó erőben érkeztünk meg a délutáni órákban.”

„Tervünk azt volt, hogy másnap felköltözünk a 3-as táborba, ahonnan az éjszaka indulunk tovább a csúcsra, amit 1-én reggel értünk volna el – mesél a korábbi tervekről Suhajda, majd így folytatja: „30-án reggel rossz híreket kaptunk a 3-as táborban tartózkodó kötélrögzítő sherpa csapattól: a mély hó miatt nem tudták elérni a Dhaulagiri 8167 méteres csúcsát. A rádióbeszélgetés egy pontján a kötélrögzítő csapat „bedobta a törölközőt” és úgy tűnt, mindenki levonul a hegyről. A következő fél órában egy maroknyi, nyugati mászókból álló csapat meggyőzte a fent lévőket, hogy érdemes még próbálkozni és megindult felfelé.”

Mint írja, ők ekkor hibás stratégiai döntést hoztak.

Budapesttel egyeztetve úgy tűnt, a 2-ai nap meteorológiai szempontból pontosan olyan jó lesz, mint az 1-jei, ráadásul erős volt a gyanú, hogy az a kísérlet csak részsikert hozna, így akkor egy nap várakozás mellett döntöttek.

Október 1-jén reggel 7-kor indultak el a 3-as táborba, amit a késő délutáni órákban el is értek. Csakhogy a meteorológia tévedett: a délután-este során sok hó esett, ami ezen a Dhaulagirin egy páros számára gyakorlatilag lehetetlenné teszi a mozgást.

Mint az Suhajda Szilárd beszámolójában olvasható, 1-én este 8 órakor indultak el a hármas táborból, jó erőben és hangulatban. Már az első órákban kiderült, hogy a friss hó rendkívül nehézzé teszi a mozgást: váltakozva vezettek és egyenletesen, de fájdalmasan lassan haladtak előre az éjszakában.

Végül reggel 6 órakor látták be, ezt a próbálkozásukat el kell engedniük.

A kérdéses szakasz – egy ferde hegyoldal – friss hóval borítva erősen lavinaveszélyesnek tűnt, és az eddig megtett út alapján a csúcsot reális időben nem tudták volna elérni. Rövid tanácskozást követően, szakadó hóesésben a visszafordulás mellett döntöttünk.

„A hármas tábort reggel 9 körül értük el. Rövid pihenő után tovább ereszkedtünk a kettes felé, ahol megint pihegtünk kicsit. Az alaptábort végül – folyamatos ereszkedés után – este fél nyolc körül értük el. Mivel a fagyhatár továbbra is 5200 méter körül van, végül a sziklás részeken újból jól eláztunk. A mostani körrel rendkívül jó akklimatizációra tettünk szert, a hegyen pedig – úgy tűnik – csapadékmentes időszak következik, ami, a továbbra is kitartó mászók számára jó lehetőséget kínál egy újabb csúcskísérletre.” – foglalta össze a helyzetet Suhajda.

A beszámolóból az is kiderül, hogy Klein Dávid második (ezúttal kínzó fogfájása miatt megkezdett) antibiotikumos kúrájának is a végére ér. A végső csúcskísérletre várhatóan 7-e és 10-e között kerül majd sor.

Ahogyan arról korábban is beszámoltunk, Suhajda és Klein még szeptember elsején indult hazánkból Nepálba, azóta pedig elérték az alaptábort, túl vannak az akklimatizáción, így már csak a „Viharok hegyének” csúcstámadása vár rájuk, amelyet tiszta mászással, vagyis oxigén-palack és teherhordók nélkül kívánnak teljesíteni a Zajo Dhaulagiri 2021 expedíción.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!