Benzincsata

2023.09.25. 14:14

Most megriadtak a töltőállomások

Az üzemanyagok ára eddig is magas volt kis hazánkban, de a hét közepétől rég nem látott mértékű drágulás „tört rá” a töltőállomásokon. A benzin és a gázolaj nagykereskedelmi árát is emelték, az utóbbit kifejezetten extrém mértékben.

Petrik József

Sokakat foglalkoztat a szektorban a benzinár

Fotó: Kurucz Árpád

A szakemberek szerint, a dízel esetében ilyen magas, egy lépésben végrehajtott emelésre hosszú ideje nem volt példa. Tudjuk, hogy a közúti fuvarozás – jelentős hányada – gázolaj alapú. Ha pedig emelkedik a „naftáért” a kutakon fizetendő összeg, akkor minden tovább drágul. Ezen túl pedig az áruszállítással foglalkozók, az abból élők teljesen ellehetetlenülhetnek. Egyebek mellett erről is beszélgettünk a tatai Hernádi Lászlóval, aki fuvarozási vállalkozást működtet.

– Mint fuvarozónak, a meglévő üzemanyag áremelés és az előre látható újabb emelések nagy gondot jelentenek - hangsúlyozta a szakember.

– A háború miatt az unió gazdasága is lelassult, és nagyberuházások híján gyenge az úgynevezett fuvarpiac. A „szállítmányozók” szemszögéből nézve jelentősen kevesebb a fuvarfeladat a járműállományhoz mérten, így a megbízók nem nagyon akarnak hallani a fuvardíj-emelésről.

Üzemanyag árlibikóka
Miután az elmúlt két hónapban mind a benzin, mind a gázolaj literenként összességében 100 forint körül drágult, a mostani fejlemény, mármint, hogy péntektől csökkentek az üzemanyagok árai, kvázi egyfajta fordulatként is magyarázható. A pénteki csökkentés okait érdemes alaposabban górcső alá venni, egy szempont kiemelésével. Mégpedig, azzal a kormányzati jelzéssel miszerint, amennyiben a „nafta” drágulása indokolja, a kabinet kész beavatkozni a piacon, ahogy azt hosszú ideig megtette a 480 forintos hatósági árazással. Egy esetleges újabb árstop eshetőségéről a miniszterelnök is beszélt a rádióban. Szerdától, a benzin ára bruttó hét, a gázolaj pedig bruttó 10 forinttal ugrott meg, a már megszokott második emelés azonban ezúttal elmaradt.

A tarifa emelése mellett szól pedig szinte minden. A fent említett tankolási költségeken felül az útdíjak drágulása jelent további gondot a fuvarozó társadalomnak. Belgiumban már idén megemelték. A következő esztendőben Ausztria és Németország emeli majd az útadót, hazánkban pedig két lépcsőben, most októberben, és jövő januárban növekednek az útdíjak. Ezek az útdíjdrágulások még nehezebben lesznek érvényesíthetők a megbízók felé és még tovább rontják a fuvarozók gazdasági mutatóit. 

– Sőt, egyesek a fuvarozói túlkínálat okán és a magas költségeik miatt a fuvardíjon szeretnének még karcsúsítani – emelte ki Hernádi László. 

– Egyébként a környező országokban is két euró felett árulják az üzemanyagot. A mi külföldi útvonalainkon az üzemanyagárak még magasabbak, mint az itthoniak. Ez további nehézségeket okoz. Több mint 30 évnyi vállalkozói tapasztalattal továbbra is borúlátó vagyok, ami a fuvarozás jövőjét illet. Mindig úgy éreztem, ennél lejjebb már nem kerülhet a fuvarozás, de bebizonyosodik, hogy igen… Az előzőekben részletezett tényezők mellett rengeteg dolognak emelkedett és emelkedik folyamatosan a költsége a fuvarozásban. Ott a bérköltség, az alkatrészek-, gumiabroncsok árai, a szervizdíjak, az új járművek beszerzési költségei és még hosszan sorolhatnám...

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában